Snygga till förgasare?

Prata om vad du vill
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Snygga till förgasare?

Inlägg av heemini »

Jag har några SU-förgasare som funkar bra men som ser för dj :evil: a ut, tyvärr. Någon som har bra tips på hur man fräschar upp aluminium?
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: Snygga till förgasare?

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Frågan är om du vill dela på förgasaren eller om det bara är en rengöring. "Klockan" brukar gå att polera med vanligt polermedel som tex Autosol, så blir den blank och snygg. Vill man ha "huset" riktigt rent och snyggt så lägg det i en skål med varmt vatten och en skopa maskindiskmedel. Låt det ligga över natten, skölj sedan bort skiten som är kvar, kan behövas en borste för att få bort skit i hörnerna.

Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Snygga till förgasare?

Inlägg av heemini »

Hej Patrik!
Klockorna ska naturligtvis poleras men att det kan funka med maskindiskmedel på "huset" visste jag inte. Låter enklare och snällare än häxbrygder med vinäger o diverse syror.... :lol:
Fler tips?
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: Snygga till förgasare?

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Maskindiskmedlet tar bort gammal skit och ingrodd olja/bensin, vill du ha det blankt så får du nog jobba med dina "häxbrygder" :D
Har provat varmt vatten och maskindiskmedel på olika motorbitar och plast, funkar bra. Men man måste hjälpa till med en borste för att få bort det sista av skiten. Som sagt blir rent men inte blankt.

Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Snygga till förgasare?

Inlägg av blacksaabrules »

Blir det inte blankt och snyggt av glasblästring? Fast dom som har ev glasbläster vill nog att sakerna är hyffsat rena innan man blästrar, dom brukar ha ganska rena saker i sina skåp..

/ Erik
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: Snygga till förgasare?

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Jag har hört att glasblästra en förgasare inte är så bra, alla hål måste tätas med något som står emot blästersand etx gummi. Annars finns en risk att sanden sätter igen kanaler i förgasaren. Sen finns risken att han som blästrar tar i och rundar av kanter ingångar till gängor och andra hål.
Så jag har aldrig låtit blästra någon förgasare.

Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Snygga till förgasare?

Inlägg av Crona »

Jag håller också på att rengöra en förgasare, köpte en ultraljudstvätt har testat med olika vätskor, citronsyra och även nått pulver jag köpte på en marknad som skulle vara så jävla bra :roll:
Men jag tyckte det funka bäst med fotogen och resultatet blev riktigt hyfsat på vissa delar men själva förgasarhuset blev inte bra.

Bild
Men jag skall testa att stoppa i en maskindisktablett i tvätten under natten och sen köra den några minuter dagen efter.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: Snygga till förgasare?

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hör hört en massa gott om ulltraljudstvätt, men har ingen själv än. Kommer kanske senare.
Borde vara en bra idee att ha maskindiskmedel i ultraljudstvätten och varmt vatten. Nyfiken på hur det blir.

Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Snygga till förgasare?

Inlägg av Drutten »

Använd INTE maskindiskmedel till Aluminium... det blir svart och fult... (ni vet gamla kastruller i Al går inte heller att köra i maskin). Testa Hexan isf. Löser vacuumfett åtminstone :)

/D
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Snygga till förgasare?

Inlägg av heemini »

Tillbaka till ruta ett alltså. :lol:
Använd! Använd inte!
Blästra vill jag inte av de anledningar som Patrik nämner.
Det blir väl Autosol på klockorna och den gamla pålitliga Dremeln som får ta resten....
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Snygga till förgasare?

Inlägg av Crona »

EXCEL,PATRIK. skrev:Hör hört en massa gott om ulltraljudstvätt, men har ingen själv än. Kommer kanske senare.
Borde vara en bra idee att ha maskindiskmedel i ultraljudstvätten och varmt vatten. Nyfiken på hur det blir.
Hade också hört att en ultraljudstvätt var rena trollerimaskinen men det är den INTE.
Drutten skrev:Använd INTE maskindiskmedel till Aluminium... det blir svart och fult... (ni vet gamla kastruller i Al går inte heller att köra i maskin). Testa Hexan isf. Löser vacuumfett åtminstone :)
Dubbla budskap här, vilket betyder att man måste testa båda ;-)

Var köper du Hexan? Eller syftar du på kemisk ren bensin?

//Thomas
Senast redigerad av Crona den 11 oktober 2011 kl. 15:26, redigerad totalt 1 gånger.
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Snygga till förgasare?

Inlägg av Drutten »

Det går under Heptan och Kemiskt ren bensin också... prova färghandeln, har själv inte testat det men vi har det på jobbet som rengöring av glas som har vacuumfett på sig. Det är inte mycket som löser upp det :?

MEN, jag lovar inget eftersom jag själv inte provat det.... det kan ju vara värt att prova iaf. Har för mig att man kan köpa små flaskor med Kemiskt ren bensin i vanliga ICA, sån där liten vit flaska som man köper aceton i.

Själv använde jag diesel för rengöring av mina delar, de rostiga körde jag i syrabad.

:P
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Snygga till förgasare?

Inlägg av Crona »

Tack för svaret, du svara samtidigt som jag uppdatera min fråga :wink:
Ja skall testa hur det funkar, så jag återkommer med resultatet.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Snygga till förgasare?

Inlägg av minijanne »

Blästra med bakpulver (soda blasting)!
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Snygga till förgasare?

Inlägg av heemini »

Krossade kanelbullar? :shock:
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Skriv svar