motor, renovera eller inskaffa 1275

Prata om vad du vill
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

motor, renovera eller inskaffa 1275

Inlägg av MinMorris »

Har en Mini 1000 där motorn behöver renoveras, vet ej än hur allvarligt det är men i vilket fall som helst så är jag nyfiken och tänkt ta isär den helt och gå genom allt.
lite nyfiken på att skaffa en 1275-motor istället. Vad säger ni som äger mer erfarenhet? lägga ner pengar på att renovera en 1000 eller hitta en 1275 och renovera den istället?
/Joel
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: motor, renovera eller inskaffa 1275

Inlägg av Crona »

MinMorris skrev:Har en Mini 1000 där motorn behöver renoveras, vet ej än hur allvarligt det är men i vilket fall som helst så är jag nyfiken och tänkt ta isär den helt och gå genom allt.
lite nyfiken på att skaffa en 1275-motor istället. Vad säger ni som äger mer erfarenhet? lägga ner pengar på att renovera en 1000 eller hitta en 1275 och renovera den istället?
/Joel
Hej Joel,
Det beror helt och hållet på vad man vill med sin renovering, själv lider jag av originalnoja och lägger idag hällre 10.000:- i originalmotorn så jag bibehåller matching numbers än 1000:- för en 1380 motor.

Men om man bara vill ha en bil för att gasa och ha så skoj som möjligt så hade jag satsat pengarna i en 1275 maskin.
Bör kanske nämna att jag haft 1275 motorer i alla mina tidigare kojor när det begav sig, det är bara nu 20år senare man fastnat i originalträsket :mrgreen:
//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: motor, renovera eller inskaffa 1275

Inlägg av MinMorris »

Jag förstår ditt tankesätt och känner samma. Bara vetskapen att bilen inte är ett ihopaplock utan med samma motor som det levererades med. Samtidigt så skulle det vara kul att få ut bara lite mer. Skulle kunna tänka mig att trimma det lite men har hört att det ger väldigt lite på en 998-motor. Jag får suga vidare. Är bara hemma i höst och då blir det nog bara isär-skruvning av originalmotorn för att se hur illa det är. Sen kommer bilen stå ensam i drygt ett år, ska spana in en annan världsdel.
Skriv svar