Frikopplar knappt! Bilen dör nästan när jag kopplar

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
martin hejdesten
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 maj 2011 kl. 16:04
Ort: Helsingborg

Frikopplar knappt! Bilen dör nästan när jag kopplar

Inlägg av martin hejdesten »

Hej på er.

Lång historia kort: Koja 1000cc, skuren motor 2001, stått i kallgarage sedan dess, ny motor 1298cc :) nerplockad till kolvringar, ihopsatt, bromsar ur funktion (orörd bil i nästan 10 år), inköp komplett bromscylinder från UK, allt funkar, men nu... ingen koppling. Har kunnat testköra den under renoveringstiden (1 år tillbaka), dock bara korta stunder för att testa bromsarna, och för att inte länsman skulle se :)

Äntligen! Godkänd av Bilprovningen i maj, men med anmärkningen "Svårväxlad". Jaja, JAG VET var lägena ligger. Sen körde jag premiärturen ca 45 minuter, sen lade kopplingen av :(

PROBLEMET:

Bilen avstängd – kopplar, får i växlarna utan problem
Bilen avstängd – växel i, kopplar, startar men startmotorn drar knappt runt
Bilen avstängd – ingen växel i, startar utan problem, men tappar i varvtal (dör nästan) när jag kopplar, får inte i växlarna


LÖSNING:
Har för mig att det finns två skruvar som justerar pinnen som trycker in kopplingshjulet eller vad det heter. Har förlängt denna pinne för att få mer press inåt och därmed flytta kopplingshjulet mer och därmed komma i friläge. Blev aldrig klok på hur skruvarna skulle justeras.

Vill ogärna plocka ner alltsammans igen. Har pillat med motorn i minsta detalj nu i tre år. Vill ju köra i sommar! Nuuuuu!

Martin
0730-529 149
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Frikopplar knappt! Bilen dör nästan när jag kopplar

Inlägg av crowan »

Ta ett snack med Fekkeman här på forumet, låter som precis samma fel som han hade med sin.
clubman 1330
Användarens profilbild
Ola
Inlägg: 465
Blev medlem: 13 november 2004 kl. 20:27
Ort: Alvesta
Kontakt:

Frikopplar knappt! Bilen dör nästan när jag kopplar

Inlägg av Ola »

Vänt axial lagerna fel kanske.
Kolla oljan om det är metall spån i oljan . Och jätte mycket axiall glapp i veven . Känn med bryt järn / skruv mejsel på sväng hjul eller remhjul.






Ola Sivertson
Www.faroutracing.nu
Www.bmcmotorsport.com
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Re: Frikopplar knappt! Bilen dör nästan när jag kopplar

Inlägg av Fekkeman »

Tack för påminnelsen Magnus :shock: .

Jag vill inte måla ut worst case scenario för dig med en gång så vi börjar i den lätta änden.

1. Luft i systemet? Prova att lufta systemet.
2. Justera spelet vid den nedre delen på kopplingsarmen, den som trycker in urtrampningslagret in i kåpan. det finns bra beskrivet om du söker i forumet hur man justerar stoppmuttrarna.
3. Justera spelet vid övre stoppskruven, osäker på spelet där (0,5mm?) men det står nog i samma tråd som ovan.

Detta är det som brukar strula för de flesta vågar jag nog säga, sedan finns det ju som sagt andra saker som kan ställa till det bla det som Ola tipsade om. Det som var mitt problem när allt kom till kritan var ett inre läckage på en sprillans ny slavcylinder, innan dess hade jag bytt koppling, huvudcylinder, urtrampningslager, kopplingsarmen ja allt kan man säga (fick även byta svänghjul,vevaxel och remskiva i samma veva men det är ett annat kapitel).

Länken:http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopic.p ... a+koppling
/Robban
martin hejdesten
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 maj 2011 kl. 16:04
Ort: Helsingborg

Re: Frikopplar knappt! Bilen dör nästan när jag kopplar

Inlägg av martin hejdesten »

Hej.

Har nu äntligen fått tummarna loss och gjort som Fekkeman menade i sin tråd...

- - -

"Re: Justera koppling - hur gör man?

Inläggav bulten08 » 3 januari 2011 kl. 21:04
börja med att justera stoppet till urtrampningslagret (den stora mutter mitt på kopplingskåpan)
så här gör man:
skruva ut muttrarna så långt ut från kåpan det går
be en kompis trampa ner kopplingspedalen helt
medans han håller ner pedalen skruva den inre mutter så den ligger emot kopplingskåpan
be kompisen släppa kopplingspedalen helt och skruva in ytterliggare en flata på muttern
kontrollera att spelet är emellan muttern och kåpan är 0.20-0.25 mm
lås fast den inre muttern med hjälp av den yttre.

sen kan du justera returstoppet till kopplingsarmen.
så här gör man:
lossa fjäder
dra kopplingsarmen utåt så långt det går
kolla att spelet är 0.5mm mellan kopplingsarmen och stoppet.

men om kopplingen slirar nu så blir det till att byta lamell."

- - -

1. Skruvade ut muttern och låsmuttern
2. trampade ner kopplingen
3. Skruvade in första muttern
4. Släppte kopplingen
5. MEN... skruvade UT muttern en flata för att få ett spel mellan mutter och kåpa på ca 0,25 mm. Det stod att man skulle skruva IN en flata, men då får man ju heller inget spel, eller hur?

6. Lossade fjädern
7. Returmuttern lossades så att det blev ett spel på ca 0,5 mm.

Huvudcylindern är nyrenoverad och slavcylindern är nyinköpt. Och vi har luftat.

Kopplingen funkar fortfarande inte. När jag försöker dra i växeln så blir det dragläge direkt utan att ha släppt på kopplingen. Verkar som om slavcylindern inte trycker ut tillräckligt långt för att frikoppla. Har dessutom förlängt denna pinne ca 5 mm för att bli mer "tryck" så att säga.

Vad göra?

Har jag vänt hela lamellcentrat fel när jag monterade ihop alltsammans?

Någon nämnde axiellagerna... huh? Vad är det?

RING GÄRNA! Skriva/maila känns segt och utdraget :)

Martin
0730-529 149
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: Frikopplar knappt! Bilen dör nästan när jag kopplar

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
På min andra hobbybil (Lotus) så har det hänt att lamellen har klistrat mot svänghjulet när bilen har stått länge. Över vintern bla.
Då får jag vara lite brysk och köra loss koplingen. Startar med växel i tex 1:an och växelvis gasa och motorbromsa med koplingen nertrykt. Efter några omgångar så brykar lamellen släppa.
Innan är "felet" lite som du beskriver. Motorn avstängd och det går att växla. Motorn igång och det går inte, bara skrapar.

Kanske värt att prova.

Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Frikopplar knappt! Bilen dör nästan när jag kopplar

Inlägg av Crona »

Om motorn går ok på tomgång men vill stanna så fort du trampar på kopplingen så är det troligen axiallagret som som någon skrev tidigare.
Om axiallägret är slitet så rör sig vevaxeln axielt och motorn går då tyngre (stakarna pressas i sidled).
Testa om du kan känna ett axiellt spel i vevaxeln, sätt en skruvmejsel bakom remskivan.
Detta resulterar även i att den inte vill frikoppla då en del av kopplingsarmens rörelse bara flyttar vevaxeln.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
cooperS
Inlägg: 80
Blev medlem: 12 februari 2005 kl. 16:07
Ort: Malmö

Re: Frikopplar knappt! Bilen dör nästan när jag kopplar

Inlägg av cooperS »

Jag hade precis samma problem med min motor och det var axiallagren som var kassa. Du kan kolla det genom att titta på remskivan samtidigt som någon trampar ner kopplingspedalen, rör remskivan sig så grattis! Då måste du byta axiallager.
Skriv svar