Generatorn vad göra???

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Tobbe

Generatorn vad göra???

Inlägg av Tobbe »

Hejsan



Min ign lampa lyser så jag tror att generatorn inte laddar vad skall jag göra åt det?

Jag har kollat sladdar med mera att dom sitter där dom skall och det verkar vara ok

Skall man byte generator och hoppas att felet försvinner.



Brukar dom gå sönder fler som fått byta?



Nått man kan byte själv?
palman

Inlägg av palman »

jo du kan kola kolen..vet inte hur din generator ser ut men på min sitter dom bakom den svarta plast kåpan där sladdarna går in..plocka av den och sen är där en kåpa till du tar av och sen ser du kolan.det är små svarta stift som är fjäderbelastade. är dom för slitna så funkar inte generatorn.samma som med en startmotor. dom kostar max en hundring att köpa så kolla det om ingen annan har en smartare ida på vad det kan vara.
Tobbe

Inlägg av Tobbe »

Tack det ska jag kola hur ser man om dom är slitna då??
palman

Inlägg av palman »

jadu.på vissa så finns där ett minimun sträck.dom måste ligga till och dom får inte vara kortare än ca 5-6mm tror jag
Tobbe

Inlägg av Tobbe »

Tjenare palman



Har idag plockat ner generatorn och kollat kollet som du sa, men jag behöver lite hjälp det sitter 2 st kolbitar på en fjäder mittemot varann dessa är slitna snett alltså att dom är tjockare upp till en nedtill. nedtill är kolet 4 mm och upptill 8 mm . Jag hittade inget streck som du nämde i forumet så är då kolet dåligt och bör bytas eller?

Och var kan jag köpa dessa på british motor ? eller jana?



mvh Tobbe hoppas på svar
palman

Inlägg av palman »

tjo.det lätt underligt att dom är slitna snett.men bytta dom försäkerhetensskull..dom kan du inföskaffa hos jana.testa att byta dom och om den inte laddar då så får du helt enkelt plocka ner den och mäta upp den.inte det enklaste tycker jag men sen är jag ingen höjdare på el.
Skriv svar