Motorrenovering

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
BattyBoy

Motorrenovering

Inlägg av BattyBoy »

tjoho!! har äntligen fått tag på en 1275 motor :twisted: och nu skall den renoveras!!



Nu undrar jag om det är någon som vet om det finns typ renoveringskitt att köpa billigt någonstans :?:



tänkte byta ram och vevlager + alla packningar är det något mer man skall byta :?:



Jag är ganska så Nooob :oops: va det gäller motorer så om det finns några "klassiska" fel som man inte skall göra så kan väl ni vara snälla att posta dem här!!



tack på förhand :wink:
palman

Inlägg av palman »

passa även på att byta kolvringarna då och kolla över kopplings lamellen så den inte är sliten.
Husaberg

Inlägg av Husaberg »

Ingen vits i å bytte stempelringer om sylindrene er slitt. Sjekk at disse er innenfor toleransene sine.

Sjekk også at veiven ikke er kon/oval. Er den det, sørg for å få den slipt.

Husk også å overhale toppen med nye styringer og ventiler om det trengs. Få i det minste ventilene slipt og ventilsetene frest uansett hva du gjør. Dette er nødvendig etter 10000km på en støtstangmotor.



Feilen alle nybegynnere gjør, er å ikke gjøre det skikkelig. Det koster penger å gjøre det ordentlig, og mange tror det blir like bra om man bare bytter lager. NOT SO!



Den andre feilen er at man ikke sørger for å vaske ting skikkelig.
Användarens profilbild
mini1275gt
Inlägg: 57
Blev medlem: 10 april 2005 kl. 09:44
Ort: Skara
Kontakt:

Inlägg av mini1275gt »

Jag hade kört med motorn först en stund (Några månader) den kanske är i bra skick iså fall ha du inte förlorat nåt,



Dra den mycket olja eller har lågt oljatryck så borde den renovera och då är det lika bra du gör det riktigt, slipa om vevaxel och överdimensions lager, borra och nästa överdemensionskolvar ny kan + lager ny ljepump osv.... annars blir det bara besvärligt
Användarens profilbild
highscore
Inlägg: 36
Blev medlem: 11 november 2004 kl. 18:33
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Inlägg av highscore »

Lånar tråden lite:



Vad är lågt oljetryck? Hur mycket ska det ligga på?



//highscore
Användarens profilbild
mini1275gt
Inlägg: 57
Blev medlem: 10 april 2005 kl. 09:44
Ort: Skara
Kontakt:

Inlägg av mini1275gt »

beror lite på vem man fråga men den bör inte ligga över 5 och inte heller under 1.5 kg på tomgång
BattyBoy

Inlägg av BattyBoy »

jag har nog bara tänkt mig att göra en renovering av denna motor så jag skall ta god tid på mig och göra det ordentligt!



tack för alla svar nu har jag lite humm om vad jag har framför mig!



är det någon som kan tipsa om nytt just ställe att tex borra upp cylindrarna på och slipa vevaxel osv så vore jag väldigt tacksam
Skriv svar