Kass damask

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Kass damask

Inlägg av timppa »

När jag idag var och grävde i främre hjulhusen så såg jag att ena damasken spruckit ordentligt.
Jag antar att byta den kräver att man tar bort allt vad bromsar och så heter. Det är ju lite pilligt.
Vad tror ni om man på nått vis skulle laga den lite tillfälligt så man klarar sig tills vintern? Eltejp kanske :)

Bild
johan_palm
Inlägg: 638
Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
Ort: kävlinge

Re: Kass damask

Inlägg av johan_palm »

antar att det är drivhjulsdamasken? Det är ju bara lossa drivaxeln och nedre bärarmen och få ur drivaxeln. det är lite mek men det går utan att demontera hela bromssystemet.... Har gjort det så..jag vet att det går. har dock iförsig trummor runt om men ska ju inte vara ngn störra skillnad att göra det på skivor om du nu har det
Joper
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 juli 2008 kl. 17:55

Re: Kass damask

Inlägg av Joper »

Trist :/

Vet att det till bubbla finns eftermarknads damasker som är delbara. Då är det bara att klippa bort den gamla och sätta dit den nya utan att demontera någonting. Kanske finns till kojorna också?
johan_palm
Inlägg: 638
Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
Ort: kävlinge

Re: Kass damask

Inlägg av johan_palm »

risken med delbara är att det kryper in smuts och damm.

Men det är inte så jäkla jobbigt att göra så som jag skrev. Går hyfsat snabbt även om man bara ha domkraft som jag...
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: Kass damask

Inlägg av timppa »

Då tog jag tag i det i helgen. Pallade upp hela bilen och gjorde mig redo för att bli skitig. Gick på johan_palm's metod. Bankade(mycket bankande) loss övre bärarmen och styrarmen(hade inte den där speciella kil-verktyget som skulle gjort det hela mycket snabbare). Fick till slut ut drivaxlarna som jag passade på att rengöra helt och fetta om.
Det hela gick faktiskt rätt smärtfritt även fast jag aldrig försökt mig på nått likande (knappt sett en lös drivaxel) så nu är bilen i toppskick åter igen :) + att man lärde sig nått nytt, en bra helg mao.

Det blev även en K&N sportfilter installerad i en luftfilterlåda som jag borrade enligt Calver's metod.
johan_palm
Inlägg: 638
Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
Ort: kävlinge

Re: Kass damask

Inlägg av johan_palm »

se där.. skönt att det gick vägen
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Kass damask

Inlägg av MinMorris »

Hej.
Min ena damask har också gett upp och är i full fart att ska byta. Men vet inte hur jag ska gå vidare.

Bild

Den gamla har jag fått loss, bara skära av. Men hur trär jag på den nya? behöver jag lossa den inre drivknuten? Isf, behöver jag byta den damasken också?

Bild

Vad är vad och vad behöver jag göra? Någon som kan svara?
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: Kass damask

Inlägg av timppa »

Jag gjorde så att jag lossade drivaxeln från drivknuten med hjälp av hammare och skruvmejsel :)

Bild så såg den urdragen och ny damask ditsatt
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Kass damask

Inlägg av MinMorris »

Jag slog loss drivknuten från drivaxeln med en liten slägga. Gick rätt lätt.

Bild

Jag pillade ut alla kulorna och rengjorde så gott jag kunde men kommer behöva köpa nåt fettlösningsmedel senare så man får det ritkigt rent. Men hur ska det sedan sitta ihop? jag var lite för slarvig när jag lossade det. Hålen där kulorna sitter är tydligen olika stora och även välvda på ena sidan. Ska det välvda vara inåt eller utåt? Spelar det någon roll var de stora hålen ska sitta?
Bild

En annan konstig sak var att jag fick igång bilen idag =)... Visst, det tickade och hade sig, vet ej varför men drivknuten snurrade med motorn. Jag kunde hålla emot med bara handen men annars följde den med. Självklart låg växeln i neutral. Men eftersom jag var själv kunde jag inte svära på att den snurrade när jag höll frikopplingen nertryckt. Kan detta ha skett när jag bankat och dragit i drivknuten?


http://www.youtube.com/watch?v=OW-i0zyFKVY
Men ser inte drivknuten men man hör den följa med...
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Kass damask

Inlägg av MinMorris »

Hej, Fick den på plats och fick lossa drivknuten på andra sidan för att se vilket håll allting skulle sitta. Hålen där kulorna sitter ska ha den rundade delen mot axeln.
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Skriv svar