Ställa in kamaxeln

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Ställa in kamaxeln

Inlägg av crowan »

Hur har ni gjort? Hitta övre dödpunkten för kolven är ju en ganska enkel manöver, men hur gör man med "övre dödpunkten" för ventillyftet?

Hoppas att ni förstår vad jag menar...
pickupkalle
Inlägg: 534
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 20:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av pickupkalle »

du måste ha en micrometerklocka som du kan sätta på stötstången på 1an tror jag det är,och en gradskiva på veven,sen vrider man kammen tills man ser vart den vänder,markerar där,vrider tillbaka och ser vart den vänder,finns ju ett litet "dött"glapp just när den vänder,ta mitt i mellan markeringarna,man gör samma på ÖD,resten får nån annan förklara för de har jag glömt bort :)
Bilar utan Turbo suger........

Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Inlägg av crowan »

OK, men man klarar sig inte utan en micrometerklocka då alltså.

Ingen som har en liggande som vill bli av med den :-)

Då är jag nog med på hur det ska gå till. Tänkte om det var någon som hade lyckats utan den....
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Inlägg av Manne »

crowan skrev:OK, men man klarar sig inte utan en micrometerklocka då alltså.

Ingen som har en liggande som vill bli av med den :-)

Då är jag nog med på hur det ska gå till. Tänkte om det var någon som hade lyckats utan den....
Om din kollega har vägarna förbi så kan du låna min. Lite "skruttig" men duger till ändamålet. Kan behöva kompletteras med en spets (tex kulspetspenna). Kan avvara den en månad eller så innan mitt motorarbete fortskrider.
Bild

/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
minimini
Inlägg: 832
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Inlägg av minimini »

så du lämnade veven i skivarp bor du i trakten så har klocka med hållare du kan låna
henrik58@hotmail.com
pickupkalle
Inlägg: 534
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 20:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av pickupkalle »

crowan skrev:OK, men man klarar sig inte utan en micrometerklocka då alltså.

Ingen som har en liggande som vill bli av med den :-)

Då är jag nog med på hur det ska gå till. Tänkte om det var någon som hade lyckats utan den....


NEJ!!!Det är OMÖJLIGT att justera in den utan klocka,då det är mm precision som gäller,den måste stå exakt om du ska å ut allt ur kammen
Bilar utan Turbo suger........

Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
lalaw
Inlägg: 235
Blev medlem: 13 juni 2005 kl. 22:24
Ort: Mölndal
Kontakt:

Inlägg av lalaw »

Ursäkta min okunskap när det gäller att justera in kamaxlar men vad justerar man på?
Jag har rivit och satt ihop några motorer och då har jag "bara" sett till att prickarna på kugghjulen står mot varandra och motorn med 1cyl på TDC.
Om man skulle sätta en kugg fel så blir det ju jättemycket fel inte någon mm.
Alla de motorer jag har satt ihop har fungerat bra efter.
Lars
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Inlägg av Manne »

Har läst att orginalinställning (orginalkam) varierar en del men det är framför allt när man byter till trimkam som man behöver ändra inställningen och då måste man mäta in den med micrometerklocka/gradskiva.

/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
lalaw
Inlägg: 235
Blev medlem: 13 juni 2005 kl. 22:24
Ort: Mölndal
Kontakt:

Inlägg av lalaw »

Så på en orginalmotor med orginaldrev så kan man inte justera in kammen nogrannare än mha prickarna på dreven?
Lars
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Inlägg av bulten08 »

ska man finjustera så måste man självklart ha justerbart kamdrev./marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Användarens profilbild
Ola
Inlägg: 465
Blev medlem: 13 november 2004 kl. 20:27
Ort: Alvesta
Kontakt:

Inlägg av Ola »

eller offsettade kam kilar

funkar lika bra . fast lite bökigare å justera in.
mycket billigare alternativ. Jana har sånna.
och visst är det värt å lägga ner nån timme på att justera in den riktigt (utan att bara gå på prickarna kan göra underverk) även på en orginal.


angånde inställningen sök på google där hittar du säkert det nånstans. har sett det på flera ställe, bra beskrivet dessutom. + att det står i biblen
(david wizards)
/ Ola

http://www.faroutracing.nu
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Inlägg av crowan »

Tack för alla tipsen, nu har jag lite att gå på. Jag fick med ett ställbart kamdrev till kammen (jag fick iofs betala för det också :-)

Men det ska nog gå att ställa in det så det blir bra!

Men jag ska se om jag kan låna en klocka när det är dags att ställa in. Just nu väntar jag på lager....
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Inlägg av Manne »

Kamlager? Kolla dem också så du inte missar det. Min 1998 Rover motor som jag plockade vev och kolvar från hade bara gått 5000mil och där var ett av kamlagrena slut.

/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Inlägg av crowan »

Japp, ska kolla det, men det såg OK vid en snabbkoll...
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Inlägg av bulten08 »

när man ändå har allt nere så är det dumt att inte byta kamlager kostade ca 500 kr för mig att få det bytt av en motorfirma mitt tips är att du byter och slippa riskera att den nya kammen tar skada eller hela motorn./marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Skriv svar