lördagsnöjet..
lördagsnöjet..
kurs i hur man byter styrstång... man börjar med å parkera bilen på pallbockar. inte på ramen för den ska man sänka...
sen tar man bort däck å p-ändar..
sen så tar man bort bult på rattstången och slår i lämplig mejsel eller kniv
sen så lossar man övre bultarna inne i motorrummet.. bara på dom lite nyare...
sen så lossar man på dom nedre fästena under bilen... glömde fota lite då...
även dämparna ska lossa för å få ner ramen lite...
sen så ere "bara å lossa u-klammorna på styrstången innefrån kojan...
ta fram lämpligt verktyg typ kobenet... bryta neråt samtidigt som en lämplig medhjälpare försöker dra ut den gamla styrstången..
svårare än så är det inte... men det roliga börjar väl som vanligt när allt ska ihop med... hade ju lite annat jobb i dom trakterna med så ...
svetsar det för tredje gången nu så börjar se ut som kattskit nu... ett 3-1 system sökes med glödljus å förstoringsglas..
kommer flera bilder på måndag eller tisdag efter lite inhandling av lite mera gummidetaljer...
sen tar man bort däck å p-ändar..
sen så tar man bort bult på rattstången och slår i lämplig mejsel eller kniv
sen så lossar man övre bultarna inne i motorrummet.. bara på dom lite nyare...
sen så lossar man på dom nedre fästena under bilen... glömde fota lite då...
även dämparna ska lossa för å få ner ramen lite...
sen så ere "bara å lossa u-klammorna på styrstången innefrån kojan...
ta fram lämpligt verktyg typ kobenet... bryta neråt samtidigt som en lämplig medhjälpare försöker dra ut den gamla styrstången..
svårare än så är det inte... men det roliga börjar väl som vanligt när allt ska ihop med... hade ju lite annat jobb i dom trakterna med så ...
svetsar det för tredje gången nu så börjar se ut som kattskit nu... ett 3-1 system sökes med glödljus å förstoringsglas..
kommer flera bilder på måndag eller tisdag efter lite inhandling av lite mera gummidetaljer...
mini pickùp 850 67-
mini 1380 79-
mini clubman 1000 71-
mini clubman 1000 72-
mini 1380 79-
mini clubman 1000 71-
mini clubman 1000 72-
Shysst gjort.
jag skulle köpa ett riktigt Maniflow rör så skulle du inte få dessa problem.
har själv aldrig haft det problemet.
Ett tre till ett system fungerar bara bra på högvarviga(8000 och uppåt) storblockare 1380 och större samt att du måste ha hardy Spicer drivknutar för att få plats med tre rör ner. Visst det går men då är du tvungen att buckla till mitten röret rejält för att få plats med drivknuten.
//Henrik
jag skulle köpa ett riktigt Maniflow rör så skulle du inte få dessa problem.
har själv aldrig haft det problemet.
Ett tre till ett system fungerar bara bra på högvarviga(8000 och uppåt) storblockare 1380 och större samt att du måste ha hardy Spicer drivknutar för att få plats med tre rör ner. Visst det går men då är du tvungen att buckla till mitten röret rejält för att få plats med drivknuten.
//Henrik
gjorde ett litet grabbatag igår å idag...
monterade dit styrstången. bilder kommer imorrn....
satte även dit nya fina polyflex-bussningar i bärarmen.
sen så för å få dom ställbara casterstagen å sitta så här...
då fick man göra så här med bärarmarna..
det är bra mycket material kvar trots en bra borthyvling...
kommer mera bilder imorrn på casterbussningar å u-klammor samt mera...
monterade dit styrstången. bilder kommer imorrn....
satte även dit nya fina polyflex-bussningar i bärarmen.
sen så för å få dom ställbara casterstagen å sitta så här...
då fick man göra så här med bärarmarna..
det är bra mycket material kvar trots en bra borthyvling...
kommer mera bilder imorrn på casterbussningar å u-klammor samt mera...
mini pickùp 850 67-
mini 1380 79-
mini clubman 1000 71-
mini clubman 1000 72-
mini 1380 79-
mini clubman 1000 71-
mini clubman 1000 72-
eftersom alla bilar höll för dagen och det va svalt i garaget 18 grader. så fick man lite gjort idag...
monterade ihop högersidan klart förutom stötdämpbult som inte kan sättas dit än för måste ju sänka ramen lite mera för å få dit nya polyflexbussningar på "tornen"
sen så började man lite smått med vänstersidan.. en bult som satt som själva fan va stötdämparbulten som går igenom övre bärarm.. blev lite misshandlad..
märkte även att bussningar i bärarm även hade lite spricker i sig...
sen så tog man den lite rostiga undrebulten till bärarm in i fattigmansblästerskåpet...
grejor blir ganska så fina å rena sen efter lite blästring..
dom negativa bärarmarna fick smaka på lite färg bara för dom va målade för 2 år sen...
allt går givetvis i den galanta bmc-motorgrön... köpte 10 burkar på en gång..
måste ju även visa på dom däringa adjusta-ride med... klart smidigt å kunna höja-sänka efter humör..
över and ut för idag!
monterade ihop högersidan klart förutom stötdämpbult som inte kan sättas dit än för måste ju sänka ramen lite mera för å få dit nya polyflexbussningar på "tornen"
sen så började man lite smått med vänstersidan.. en bult som satt som själva fan va stötdämparbulten som går igenom övre bärarm.. blev lite misshandlad..
märkte även att bussningar i bärarm även hade lite spricker i sig...
sen så tog man den lite rostiga undrebulten till bärarm in i fattigmansblästerskåpet...
grejor blir ganska så fina å rena sen efter lite blästring..
dom negativa bärarmarna fick smaka på lite färg bara för dom va målade för 2 år sen...
allt går givetvis i den galanta bmc-motorgrön... köpte 10 burkar på en gång..
måste ju även visa på dom däringa adjusta-ride med... klart smidigt å kunna höja-sänka efter humör..
över and ut för idag!
mini pickùp 850 67-
mini 1380 79-
mini clubman 1000 71-
mini clubman 1000 72-
mini 1380 79-
mini clubman 1000 71-
mini clubman 1000 72-
Henrik skrev:Shysst gjort.
jag skulle köpa ett riktigt Maniflow rör så skulle du inte få dessa problem.
har själv aldrig haft det problemet.
Ett tre till ett system fungerar bara bra på högvarviga(8000 och uppåt) storblockare 1380 och större samt att du måste ha hardy Spicer drivknutar för att få plats med tre rör ner. Visst det går men då är du tvungen att buckla till mitten röret rejält för att få plats med drivknuten.
//Henrik
provmåttade lite idag ett 3-1 rör på en knutlös motor och det får nästan plats med en spackelburk som är 105 mm bred... och om inte jag kommer ihåg helt fel så är väl dom nyare drivknutarna lite mindre???
så kontentan måste väl bli att det får plats med ett sånt? andra åsikter önskas!
mini pickùp 850 67-
mini 1380 79-
mini clubman 1000 71-
mini clubman 1000 72-
mini 1380 79-
mini clubman 1000 71-
mini clubman 1000 72-
måste ju visa "veckans" jobb med...
med en sån här av bättre modell så kan man göra mycket kul! "inte julakvalisorta på den helst för den va totalt kass så jag hittade en annan gammal hos grannen"
och med autosol så gick det enklast... prövade återigen med julas polervax.... men den va likaså kass att använda...
denna ska man tydligen ha för å täcka över härligheten sen...
så här såg fälgarna ut förra året... dock mera ärg å skit på dom nu...
efter en rejäl gnuggtvätt....
och typ så här blev slutresultatet.. alla 4:a ser ut så här nu!
tar ca 2 timmars polerande styck! men det är det värt sen!
och som kronan på verket så e dom skodda med a032:or numera oxå..
så numera är det bara att jaga packning så man får ihop allt igen efter att man provkört i 15-20 minuter och hunnit med att konstatera att framvagn kändes helt ok nu när man körde lite konbana mellan strecken på vägen! kände även att däck va runda å fina...
hörde dock i garaget ett högt å tydligt pling från dom nedre regionerna när den stått å svalnat ett tag efter provturen... startade idag och märkte ett jävligt bekant ljud.. spräckt grenrör igen! meckade bort allt och kunde se att det va en microskopisk spricka bredvid svets igen.. men kan inte låta av det så blängde vidare... hmmm svart på fläns till mittre röret!... kollade på den och den hade slagit sig... kollade på packning oah den va blåst i underkant! så nu börjar man bli lite less på å bo i garaget.. ///över och ut på ett tag.. måste mecka nu så man får ihop den tills på tisdag "3 dagar" då m,an ska besikta!
med en sån här av bättre modell så kan man göra mycket kul! "inte julakvalisorta på den helst för den va totalt kass så jag hittade en annan gammal hos grannen"
och med autosol så gick det enklast... prövade återigen med julas polervax.... men den va likaså kass att använda...
denna ska man tydligen ha för å täcka över härligheten sen...
så här såg fälgarna ut förra året... dock mera ärg å skit på dom nu...
efter en rejäl gnuggtvätt....
och typ så här blev slutresultatet.. alla 4:a ser ut så här nu!
tar ca 2 timmars polerande styck! men det är det värt sen!
och som kronan på verket så e dom skodda med a032:or numera oxå..
så numera är det bara att jaga packning så man får ihop allt igen efter att man provkört i 15-20 minuter och hunnit med att konstatera att framvagn kändes helt ok nu när man körde lite konbana mellan strecken på vägen! kände även att däck va runda å fina...
hörde dock i garaget ett högt å tydligt pling från dom nedre regionerna när den stått å svalnat ett tag efter provturen... startade idag och märkte ett jävligt bekant ljud.. spräckt grenrör igen! meckade bort allt och kunde se att det va en microskopisk spricka bredvid svets igen.. men kan inte låta av det så blängde vidare... hmmm svart på fläns till mittre röret!... kollade på den och den hade slagit sig... kollade på packning oah den va blåst i underkant! så nu börjar man bli lite less på å bo i garaget.. ///över och ut på ett tag.. måste mecka nu så man får ihop den tills på tisdag "3 dagar" då m,an ska besikta!
mini pickùp 850 67-
mini 1380 79-
mini clubman 1000 71-
mini clubman 1000 72-
mini 1380 79-
mini clubman 1000 71-
mini clubman 1000 72-