Köpa sin första koja. Vad ska man tänka på?

Prata om vad du vill
sjohan
Inlägg: 43
Blev medlem: 1 januari 2005 kl. 21:16
Ort: Göteborg
Kontakt:

Köpa sin första koja. Vad ska man tänka på?

Inlägg av sjohan »

Hejsan allihopa och gott nytt år!

Jag visste inte riktigt vilken kategori jag skulle skriva under så jag valde att skriva här. Kanske skulle lägga till en kategori?



Jaja i vilket fall. Det är såhär. Jag har precis skaffat mig mitt första riktiga jobb. Har jobbat mycket deltid innan men nu har jag heltid och tjänar pengar. Och det är ju tråkigt att gå till jobbet när man kan ha en bil!



Men vad ska man tänka på när man tittar på kojor? Är det någon årsmodell man ska undvika? Är det någon som är extra bra? Vart kan det finnas problem? Trösklar och sånt vet jag att dom brukar rosta men vad är det mer man ska kika på? Är det ofta problem med motorerna? Bromsar? Är det dyrt att laga dom vanligaste felen? Rost tänker jag försöka undvika så mycket som möjligt för svetsa har jag inte haft tillfälle att lära mig någon gång. Men resten. Är det någotsånär enkelt att byta trasiga startmotorer, vattenpumpar och sånna grejjer? Jag är händig men jag har inte jättemycket praktisk erfarenhet. Finns det någon bra bok om hundkojor? Vart köper man den?



Är det någon som har lust att sätta sig och skriva ihop lite om allt detta. Skulle ju vara en skitbra sticky att ha på ett sånthär forum.



Tack för ett jättebra forum förresten. Trevligt att se era projekt och era tankar.



Hade gött!

/Johan
Användarens profilbild
Ubba
Grundare & ägare
Inlägg: 464
Blev medlem: 11 november 2004 kl. 10:06
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av Ubba »

Välkommen till forumet! En fråga som din går alldeles utmärkt att skriva i detta ämne. Se förövrigt denna tråd så kommer du nog få svar på lite frågor i alla fall.



http://www.hundkoja.com/forum/viewtopic.php?t=145



Böcker finns det ju en uppsjö av. Kolla runt bland lite bokhandlar på nätet. Där brukar det finnas en del. Annars är väl Haynes ett bra alternativ om du vill börja meka lite själv. Dom finns ju både på CD och på "bok".



Hoppas du får tag i någon fin koja! I så fall får du ta den och komma ner till Halmstad i sommar! :wink:
MVH Johan "Ubba" Åberg
Stolt grundare av Hundkoja.com
Användarens profilbild
mini2fast4u
Inlägg: 373
Blev medlem: 19 november 2004 kl. 08:31
Ort: Halmstad
Kontakt:

Köp en mk1

Inlägg av mini2fast4u »

Köp en mk1 , De har själ.
Austin Cooper S-64 970cc Group 2 regulations
Austin Cooper S -64 1071 Ex Rallycar
Austin Cooper SS-65 1275cc Historic Racecar
Morris Cooper -64 Ex. racecar 970cc group 2 regulations, full S-Spec
Racecar Castrol Cup 1430cc
Austin Pickup -69 1275cc
sjohan
Inlägg: 43
Blev medlem: 1 januari 2005 kl. 21:16
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av sjohan »

Tack för svaren! Ska ta och kika lite på böcker nu tänkte jag. Haynes kan väl kanske vara skoj att bläddra i trots att jag inte har en koja än. Då kan man ju få en lite bättre bild i skallen kanske.



Men hur är det med rost och så? Jag har aldrig haft chansen att testa svetsning. Och åtminstonde i början så lämnar jag nog gärna ifrån mig sånt. Vad kostar det att få en yrkesman att göra nåt sånt på kojan. Typ tröskelbyte eller att byta en framskärm eller så.
sjohan
Inlägg: 43
Blev medlem: 1 januari 2005 kl. 21:16
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av sjohan »

Nu har jag letat runt på internet efter haynes böcker och jag hittar inte någon om hundkojan.. Finns den inte på svenska eller?
Användarens profilbild
Ubba
Grundare & ägare
Inlägg: 464
Blev medlem: 11 november 2004 kl. 10:06
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av Ubba »

sjohan skrev:Nu har jag letat runt på internet efter haynes böcker och jag hittar inte någon om hundkojan.. Finns den inte på svenska eller?
Nix pix. Däremot ska det finnas en verkstadshandbok på svenska men jag vet inte vad den heter. Får jag reda på det så hör jag av mig! :wink:
MVH Johan "Ubba" Åberg
Stolt grundare av Hundkoja.com
Crow

Inlägg av Crow »

Haynes verkstadshandbok är ganska lätt å använda sig av.Bra med bilder till texten,vilket gör den lättanvänd.Sen kan man ha ett engelsk/svenskt lexikon till hjälp om det finns ord man inte förstår.

Här kan man beställa den: http://www.haynes.co.uk/webapp/wcs/stor ... hTerm=mini
mange

Inlägg av mange »

Mekonomen har Haynes bok.

Inklusive svensk/engelsk teknisk ordbok...
sjohan
Inlägg: 43
Blev medlem: 1 januari 2005 kl. 21:16
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av sjohan »

Lite synd att den inte finns på svenska.. Hade vart praktiskt. Men jag ska ta en sväng in på mekonomen nästa gång jag är i närheten. Tack för tipsen!
Användarens profilbild
Magnusson
Inlägg: 255
Blev medlem: 27 november 2004 kl. 21:22
Ort: Halmstad

Inlägg av Magnusson »

Dalhems har Haynes böcker. Dem har även haft orginal verkstadshandbok för tidigare bilar på SVENSKA! Jag har den på svenska det är en bra början! Fick den när jag fyllde 18år :D den är lite smutsig på en del sidor men går nog att kopiera upp några exemplar till självkostnadspris om intresse finnes??
Går det så går det!!
Användarens profilbild
Ubba
Grundare & ägare
Inlägg: 464
Blev medlem: 11 november 2004 kl. 10:06
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av Ubba »

Magnusson skrev:Den är lite smutsig på en del sidor men går nog att kopiera upp några exemplar till självkostnadspris om intresse finnes??
Tja, varför inte? Jag är på i alla fall. Jag har Haynes men det är ju alltid trevligt att ha det på svenska...
MVH Johan "Ubba" Åberg
Stolt grundare av Hundkoja.com
Användarens profilbild
Adjuun
Inlägg: 347
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 18:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Adjuun »

Det vore ju ganska fint att få den på svenska med hur många sidor är det?
BMC Clubman -71
BMC 1000 -69
BMC Cooper - 69
sjohan
Inlägg: 43
Blev medlem: 1 januari 2005 kl. 21:16
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av sjohan »

Det låter ju inte som en helt dum ide. Köper nog haynes iaf men det kan vara bra med en svensk som kompletterar. Somliga tekniska termer kan jag ju inte på engelska.
Användarens profilbild
Magnusson
Inlägg: 255
Blev medlem: 27 november 2004 kl. 21:22
Ort: Halmstad

Inlägg av Magnusson »

Det är en original Verkstadshandbok från BMC med alla tekniska data,mått,vikter,dragmoment m.m. Uppdelad i olika kapitel Motor,växellåda,bromsar,framvagn,bakvagn,eletriska m.m. Med skisser och demonteringsanvisningar / monteringsanvisnigar. Kan kopiera av den och sätta i en pärm vid intresse! Kan 150:- vara rimligt så kan jag nog ordna några pärmar?
Går det så går det!!
Crow

Inlägg av Crow »

Magnusson skrev:Det är en original Verkstadshandbok från BMC med alla tekniska data,mått,vikter,dragmoment m.m. Uppdelad i olika kapitel Motor,växellåda,bromsar,framvagn,bakvagn,eletriska m.m. Med skisser och demonteringsanvisningar / monteringsanvisnigar. Kan kopiera av den och sätta i en pärm vid intresse! Kan 150:- vara rimligt så kan jag nog ordna några pärmar?


150 spänn låter bra.E me på en. :D
Skriv svar