Sida 1 av 1

Drivknut

Postat: 27 december 2012 kl. 16:28
av Glad amatör
Jaha var på besiktningen och fick en nitisk man som gick igenom bilen grundligt (i och för sig bra). Han bankade dock upp ett stort hål i golvet och tog en kofot och bände på vänster drivknut. Drivknuten gick i genom besiktningen men på hemvägen så hörde jag något metalliskt som träffade vägbanan och det började dunka ordentligt. Vad var det som var trasigt .... Jo drivknuten!
Då till min fråga. har ni några tips eller råd vad jag skall tänka på vid byte av drivknut?

/Mikael

Re: Drivknut

Postat: 27 december 2012 kl. 19:23
av Cooper MK II
Hej Mikael,
Hissa upp och palla upp under framvagnen samt ta bort hjulen.

Ta bort övre och nedre kulbultarnas fästmuttrar och lossa kulbultarna från bärarmarna. (kulbultsavdragare rekomenderas)

Ta bort U-bultarna som håller drivaxelkopplingen.

Ta loss navet från bärarmarna och dra ut det tillräckligt för att frigöra gummikopplingen.
OBS. - palla under navet så att det inte hänger i bromsslangarna.

Montering

Kontrollera före monteringen att gummikoplingens U- bultar lätt går in i axelklykan.
Om U- bultarna har bänts isär skall de tryckas ihop.
OBS använd nya muttrar vid montering.

Montera ny koppling på slutväxelklykan.
Montera spindelnavet vid bärarmarna och koppla samtidigt ihop drivaxelklykan med den nya kopplingen.
Dra fast muttraran på U- bultarna tills ca 1,6 mm av U- bultarnas gängor syns.
Montera hjulen och sänk ner bilen.

Lycka till
Thomas

Re: Drivknut

Postat: 27 december 2012 kl. 20:18
av heemini
Eftersom det kan skilja lite så rekommenderas inköp av en Haynes manual (om du inte har en redan..)
Finns hos Margie bookshop för snabbast leverans(lite dyrare) annars hos MiniSpares.