Drivknut

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Glad amatör
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 oktober 2008 kl. 22:27
Ort: Jönköping

Drivknut

Inlägg av Glad amatör »

Jaha var på besiktningen och fick en nitisk man som gick igenom bilen grundligt (i och för sig bra). Han bankade dock upp ett stort hål i golvet och tog en kofot och bände på vänster drivknut. Drivknuten gick i genom besiktningen men på hemvägen så hörde jag något metalliskt som träffade vägbanan och det började dunka ordentligt. Vad var det som var trasigt .... Jo drivknuten!
Då till min fråga. har ni några tips eller råd vad jag skall tänka på vid byte av drivknut?

/Mikael
Användarens profilbild
Cooper MK II
Inlägg: 157
Blev medlem: 27 juni 2012 kl. 08:25
Ort: Hampetorp

Re: Drivknut

Inlägg av Cooper MK II »

Hej Mikael,
Hissa upp och palla upp under framvagnen samt ta bort hjulen.

Ta bort övre och nedre kulbultarnas fästmuttrar och lossa kulbultarna från bärarmarna. (kulbultsavdragare rekomenderas)

Ta bort U-bultarna som håller drivaxelkopplingen.

Ta loss navet från bärarmarna och dra ut det tillräckligt för att frigöra gummikopplingen.
OBS. - palla under navet så att det inte hänger i bromsslangarna.

Montering

Kontrollera före monteringen att gummikoplingens U- bultar lätt går in i axelklykan.
Om U- bultarna har bänts isär skall de tryckas ihop.
OBS använd nya muttrar vid montering.

Montera ny koppling på slutväxelklykan.
Montera spindelnavet vid bärarmarna och koppla samtidigt ihop drivaxelklykan med den nya kopplingen.
Dra fast muttraran på U- bultarna tills ca 1,6 mm av U- bultarnas gängor syns.
Montera hjulen och sänk ner bilen.

Lycka till
Thomas
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Drivknut

Inlägg av heemini »

Eftersom det kan skilja lite så rekommenderas inköp av en Haynes manual (om du inte har en redan..)
Finns hos Margie bookshop för snabbast leverans(lite dyrare) annars hos MiniSpares.
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Skriv svar