Svampig broms
Svampig broms
Hej,mini 1000 88 .
Bromsarna tar endast efter att du pumpat på pedalen några gånger .
Sen så släpper du bromsen så måste jag pumpa upp tryck innan den börjar bromsa (den tar dåligt)
Har testat lufta både med en sk luftman och med Biltemas backventil. Det verkar inte hjälpa så var bör man kolla ?
Hur justerar man bromsbackarna lättast och går de att justera frambrsarna på något annat sätt?
Bromsarna tar endast efter att du pumpat på pedalen några gånger .
Sen så släpper du bromsen så måste jag pumpa upp tryck innan den börjar bromsa (den tar dåligt)
Har testat lufta både med en sk luftman och med Biltemas backventil. Det verkar inte hjälpa så var bör man kolla ?
Hur justerar man bromsbackarna lättast och går de att justera frambrsarna på något annat sätt?
Re: Svampig broms
Sitter det en reduceringsventil på bilen? Om den är trasig går det inte lufta bakhjulen ordentligt och du kommer aldrig få ordentligt tryck.
Var också noga med att inte köra slut på vätska i behållaren, då kör du in ny luft. Också en grej jag råkade ut för
Var också noga med att inte köra slut på vätska i behållaren, då kör du in ny luft. Också en grej jag råkade ut för
Re: Svampig broms
Okej , var exakt sitter ventilen och hur kommer man lättast åt den ?
hur ser man om den är trasig?
hur ser man om den är trasig?
Re: Svampig broms
En 88:a har en bromstrycksfördelaren på balken i motorrummet nära koppplingsslangen. De går aldrig sönder. Jag skulle nog kolla om handbromsvajern inte är för tajt och att du därför inte kan justerea bakbromsarna ordentligt. Sen gäller det att lufta bromsarna runtom. Fyll på reservoiren, låt nån pumpa pedalen (hela vägen in och ut), medan du har luftningsnippel öppen med en slang i en burk/flaska med bromsvätska. När det slutar att komma ut luft, då får din kompis hålla pedalen på golvet, medan du stänger luftningsnippeln. Fyll på bromsvätska igen och gå till nästa hjul. Om allt det där inte hjälper, då är det dags för en ny huvudbromscylinder.
Ps: du har väl en tidig 88:a, inte en sen 88:a (årsmodell '89) med servo, eller...?
Ps: du har väl en tidig 88:a, inte en sen 88:a (årsmodell '89) med servo, eller...?
Modern cars are nothing but visual pollution !
Re: Svampig broms
Yes bilen är från 1988.utplockad sent.
jag får upp ganska bra tryck i pedalen efter att jag luftat ett tag men så fort jag startar bilen så släpper de och trycket försvinner nästan helt.
Får testa lufta runt om en gång till imorgon.
har köpt en luftman luftningsverktyg är det något att hänga i granen?
känns inte som handbroms vajern är för hårt spänd eftersom du måste dra handbromsen väldigt långt för att den ska bromsa överhuvudtaget , eller hur menar du?
jag får upp ganska bra tryck i pedalen efter att jag luftat ett tag men så fort jag startar bilen så släpper de och trycket försvinner nästan helt.
Får testa lufta runt om en gång till imorgon.
har köpt en luftman luftningsverktyg är det något att hänga i granen?
känns inte som handbroms vajern är för hårt spänd eftersom du måste dra handbromsen väldigt långt för att den ska bromsa överhuvudtaget , eller hur menar du?
Re: Svampig broms
Jag förstod inte riktigt om du har ett servo eller inte....
Modern cars are nothing but visual pollution !
Re: Svampig broms
sorry , yes de är servo på bilen.
problemet uppstod efter att jag bytt kolvar och packningar i bromsoken fram då dem hade rostat fast och låg emot konstant.
Får upp lite tryck men sen när jag startar bilen och servon drar igång så tappar den trycket så bromsen tar lite längst in.
har även testat lufta med bilen igång men de hjälper inte.
problemet uppstod efter att jag bytt kolvar och packningar i bromsoken fram då dem hade rostat fast och låg emot konstant.
Får upp lite tryck men sen när jag startar bilen och servon drar igång så tappar den trycket så bromsen tar lite längst in.
har även testat lufta med bilen igång men de hjälper inte.
Re: Svampig broms
Försvinner det bromsvätska? Det kan vara att servot läcker inuti. Ta bort vakuumslangen till servot och stick in ditt finger och kolla om det finns bromsvätska där.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Re: Svampig broms
inte märkt att det försvunnit någon bromsvätska.
är det slangen som går till insuget ?
är det slangen som går till insuget ?
Re: Svampig broms
Kom och tänka på de, har 2 hål (där man kan sätta på någon sorts slang)
Men jag har inget som ska vara där, dem sitter på varsin sida om insuget.
Kan de vara så att de läcker luft där som har något samband med servon?
Hur pluggar man lättast igen dem?
Och vad ska sitta där? ( stage 1 insug)
Men jag har inget som ska vara där, dem sitter på varsin sida om insuget.
Kan de vara så att de läcker luft där som har något samband med servon?
Hur pluggar man lättast igen dem?
Och vad ska sitta där? ( stage 1 insug)
Re: Svampig broms
De är två rör som kommer ut på bägga sidor på insuget. De ska/kan man ansluta mellan vattenslangen som kommer från värmepaketet och går till nedre kylarslang (den som ligger bakom/på ventilkåpan).
Modern cars are nothing but visual pollution !
Re: Svampig broms
Kände på servoslangen och det va torrt där i.
Har även luftat hela systemet igen utan resultat.
Finns knappt tryck i bromspedalen över huvudtaget, så vad kan det vara?
hur vet man ifall man har 1 krets eller 2 krets bromssystem?
Har även luftat hela systemet igen utan resultat.
Finns knappt tryck i bromspedalen över huvudtaget, så vad kan det vara?
hur vet man ifall man har 1 krets eller 2 krets bromssystem?
Re: Svampig broms
Ett rör som kommer ut ur HB-cylinder >>> enkelkrets.
Två rör som kommer ut ur HB-cylinder >>> dubbelkrets.
Inte omöjligt att HB-cylindern är paj....
Två rör som kommer ut ur HB-cylinder >>> dubbelkrets.
Inte omöjligt att HB-cylindern är paj....
Modern cars are nothing but visual pollution !
Re: Svampig broms
Finns de något sätt att testa ifall den har gått sönder,innan man går och köper en ny?