Skulle behöva några råd...
Nyrenoverad motor är monterad i bilen, med nya pot joints.
Nu har jag trubbel med att få in drivaxlarna i dom inre drivknutarna (pot joints).
Det vill liksom inte... Splines är rengjorda och dom där clipsen verkar vara i fint skick.
Hubbarna (trumbromsar) sitter kvar komplett på bilen - det är bara övre leden som är lossad för att kunna röra hela paketet.
Hur göra? Kan man hamra på med blyslägga på yttre drivknut/castle nut?
Har smackat på med gummiklubba utan resultat...
Montering drivaxlar/pot joints - problem...
- Magna-Flash
- Inlägg: 613
- Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
- Ort: Sundsvall
Montering drivaxlar/pot joints - problem...
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Re: Montering drivaxlar/pot joints - problem...
Menar du att själva "potten" inte vill på diffens utgående axel?
Modern cars are nothing but visual pollution !
- Magna-Flash
- Inlägg: 613
- Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
- Ort: Sundsvall
Re: Montering drivaxlar/pot joints - problem...
Puh!
Efter mycket svett, tid och tålamod så fick jag dit dom!
Inget bankande med verktyg - bara min egen kropp
Rainier - det var alltså drivaxel in i ny pot joint (som redan satt monterad på motorn)
Efter mycket svett, tid och tålamod så fick jag dit dom!
Inget bankande med verktyg - bara min egen kropp
Rainier - det var alltså drivaxel in i ny pot joint (som redan satt monterad på motorn)
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Re: Montering drivaxlar/pot joints - problem...
Då menar du troligen drivaxeln som inte ville på inre delen av pot joint? Det sätter jag ihop i skruvstycket.
När man ta ut en motor, då lossnar man själva potten från diffens utgående axel. Att sätta tillbaka det kan vara otroligt krångligt. Potten måste ligga rakt i linje med utgående axeln, c-clipsen får inte vara böjt öppen för mycket och sen får man trycka allt på plats vid trummans ände. Krångligt...much !
Lättare att klippa bundbanden och sära potten och innerdelen av joint/drivaxeln. När man sätter ihop det blir det mycket enklare, men kolla noggrant att alla kulor är fortfarande på plats.
När man ta ut en motor, då lossnar man själva potten från diffens utgående axel. Att sätta tillbaka det kan vara otroligt krångligt. Potten måste ligga rakt i linje med utgående axeln, c-clipsen får inte vara böjt öppen för mycket och sen får man trycka allt på plats vid trummans ände. Krångligt...much !
Lättare att klippa bundbanden och sära potten och innerdelen av joint/drivaxeln. När man sätter ihop det blir det mycket enklare, men kolla noggrant att alla kulor är fortfarande på plats.
Modern cars are nothing but visual pollution !