Är det någon skillnad på fördelaren och dess komponenter i en hundkoja 998-motor jämfört med en Mg 1300? Bägge är av modell 25D.
/Morgan
Fördelare 25D
- Magna-Flash
- Inlägg: 613
- Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
- Ort: Sundsvall
Re: Fördelare 25D
Fysiskt passar den - men tändkurvan kommer troligtvis inte vara optimal.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Re: Fördelare 25D
Hur yttrar sig detta med en icke optimal tändkurva... Dålig gång? Effektförlust?
- Magna-Flash
- Inlägg: 613
- Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
- Ort: Sundsvall
Re: Fördelare 25D
Ja - i princip kan man säga att en fördelare med optimerad tändkurva smaskar iväg gnistan vid exakt rätt tillfälle vid respektive varvtal.
Är inte kurvan optimal så kommer gnistan antingen för sent eller för tidigt vid vissa varvtal. Detta ger alltså sämre prestanda - och har man en kurva som är helt åt h-vete så kan det tillochmed vara så att det kan vara svårt att få motorn att gå någorlunda normalt.
Men - det troliga är att du kommer att få igång motorn och att bilen blir körbar. Men att du skulle ha turen att någon av dina fördelare har rätt kurva för din bil/motor är ganska liten... Även originalfördelaren som satt i bilen när den var ny lär inte ha rätt kurva - du kanske har bytt kam, toppblock eller satt på ett sportluftfilter? Och dessutom så slits fördelarens fjädrar mm med åldern och då modifieras tändkurvan. Till det kan tilläggas att tändkurvor från fabrik är väldigt "snälla" för att inte det ska finnas nån risk att motorn skadas... Säkerhet framför prestanda.
Läsvärt:
http://www.calverst.com/articles/EL-Distributor-Initial_ignition_timing.htm
Är inte kurvan optimal så kommer gnistan antingen för sent eller för tidigt vid vissa varvtal. Detta ger alltså sämre prestanda - och har man en kurva som är helt åt h-vete så kan det tillochmed vara så att det kan vara svårt att få motorn att gå någorlunda normalt.
Men - det troliga är att du kommer att få igång motorn och att bilen blir körbar. Men att du skulle ha turen att någon av dina fördelare har rätt kurva för din bil/motor är ganska liten... Även originalfördelaren som satt i bilen när den var ny lär inte ha rätt kurva - du kanske har bytt kam, toppblock eller satt på ett sportluftfilter? Och dessutom så slits fördelarens fjädrar mm med åldern och då modifieras tändkurvan. Till det kan tilläggas att tändkurvor från fabrik är väldigt "snälla" för att inte det ska finnas nån risk att motorn skadas... Säkerhet framför prestanda.
Läsvärt:
http://www.calverst.com/articles/EL-Distributor-Initial_ignition_timing.htm
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Re: Fördelare 25D
Tack för ett bra svar Magna! Då är ju frågan vilken lämplig fördelade men borde ha till följande spec.
-Mg 1300cc
-12g940 topp
-266 Kent cam
-HIF 44 (öppet pipercross)
-Lcb extraktor
-2" sportex
Å framför allt är det värt dom pengarna för den extra prestandan man får? Bilen går bra med gamla fördelaren som sitter men jag har ju inget att jämföra med.
/Morgan
-Mg 1300cc
-12g940 topp
-266 Kent cam
-HIF 44 (öppet pipercross)
-Lcb extraktor
-2" sportex
Å framför allt är det värt dom pengarna för den extra prestandan man får? Bilen går bra med gamla fördelaren som sitter men jag har ju inget att jämföra med.
/Morgan
- EXCEL,PATRIK.
- Inlägg: 446
- Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
- Ort: Lund
Re: Fördelare 25D
Hej.
Jag har en CSI fördelare och är nöjd. Men det är väldigt svårt att jämföra med den gamla då det är ganska lång tid mellan körningarna.
Finns en Svensk återförsäljare av dessa fördelare, vilket underlättar om något är/blir fel.
hälsningar
Patrik
Jag har en CSI fördelare och är nöjd. Men det är väldigt svårt att jämföra med den gamla då det är ganska lång tid mellan körningarna.
Finns en Svensk återförsäljare av dessa fördelare, vilket underlättar om något är/blir fel.
hälsningar
Patrik
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
- Magna-Flash
- Inlägg: 613
- Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
- Ort: Sundsvall
Re: Fördelare 25D
Är ingen expert på nåt vis - men använd den fördelare som suttit i 1275-motorn original, är mitt tips! Den bör ha en snabbare/brantare kurva än den som suttit i en 998...
Att säga exakt vilken kurva är nog svårt - måste nog testas på rullande landsväg och då ska man helst ha en ställbar fördelare, typ 123ignition eller CSI...
Och går den helt OK som det är skulle jag inte bry mig om att byta fördelare om man inte har obegränsat m pengar.
Det du kan göra är att köpa en elektronisk modul istf brytarna - så slipper man bry sig om det... Kostar inte många pund.
Finns billiga och dyra alternativ... accuspark/pertronix/powerspark mfl...
Att säga exakt vilken kurva är nog svårt - måste nog testas på rullande landsväg och då ska man helst ha en ställbar fördelare, typ 123ignition eller CSI...
Och går den helt OK som det är skulle jag inte bry mig om att byta fördelare om man inte har obegränsat m pengar.
Det du kan göra är att köpa en elektronisk modul istf brytarna - så slipper man bry sig om det... Kostar inte många pund.
Finns billiga och dyra alternativ... accuspark/pertronix/powerspark mfl...
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Re: Fördelare 25D
CSI fördelare är sublima. Minspares säljer dem som är programmerade för mer eller mindre std motorer, Swiftune har programmerat dem för std 1275 och uppåt. Värt varenda krona!
Modern cars are nothing but visual pollution !