HIF 44

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Morgan
Inlägg: 327
Blev medlem: 31 augusti 2012 kl. 02:19
Ort: Oskarshamn

HIF 44

Inlägg av Morgan »

Har ett par frågor om en HIF44...
Vad sitter det för nål org i den? Jag har en 1300 motor med vassare kam (266grader), extracto/avgas, vilken nål bör jag ha?
Ställskruven som sitter på sidan vid bränsleledning är det enda inställningen?
Bör inte den skruven gå att skruva ganska många varv? Jag testa lite och tyckte att justeringen var ganska kort mellan fullt in till fullt ut samt att inget hände med gången på bilen...

Sen har jag läst nått om specialverktyg som behövs, stämmer detta?

/Morgan
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: HIF 44

Inlägg av RAINIER »

Den ända Mini med Hiff44 var en Cooper 1991 och den hade nålen BFY.
Till en lite vassare motor skulle jag prova BDR eller den rikare BCE.
CO-justeringsskruven sitter sned bak/sidan och justeras med en tunn liten skruvmejsel och det är väldigt känsligt. Obs: att sänka CO-halten skruvar man ut skruven, och vise versa. Exakt tvärtom jämfört med H och HS förgasare.
Tomgångsskruven sitter rakt upp, dvs vertikal på framsidan. Till sist finns det en liten skruv med sexkanthuvud som glider over gaskammen, där justerar man förhöjt tomgångsvarvtalet (vid utdragen choke).
Inget speciell verktyg behövs, förutom en tunn liten skruvmejsel och en liten blocknyckel (1/4 eller 5,5mm om jag minns rätt).
Modern cars are nothing but visual pollution !
Morgan
Inlägg: 327
Blev medlem: 31 augusti 2012 kl. 02:19
Ort: Oskarshamn

Re: HIF 44

Inlägg av Morgan »

Tack Rainer för svar! Jag tog isär förgasaren å såg att det satt en BDL nål i, den kanske kan bli bra med andra ord? Men nått jag tyckte var konstigt är att när jag testa att höja resp. sänka ställskruv för luft/bränsle (CO:n) så märkte jag ingen skillnad på gången (bilen stod på tomgång), ska man inte göra det? Man kanske måste testa å köra för att se hur den beter sig vid olika varv?
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: HIF 44

Inlägg av timppa »

Jag kör med BDL nål i min 44:a till en omodifierad(tror jag) 1275 motor.
Morgan
Inlägg: 327
Blev medlem: 31 augusti 2012 kl. 02:19
Ort: Oskarshamn

Re: HIF 44

Inlägg av Morgan »

Hoppsn, jag läste fel på Rainers svar! Tyckte han skrev BDL och BCE. Men då kanske ett nålbyte skulle vara på sin plats... Om du Timppa kör med samma nål som mig med omodifierad motor borde jag kanske prova en annan nål?
Skriv svar