X-Diff

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

X-Diff

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Nu när min växellåda ska renoveras så är jag sugen på att montera en X-diff. Någon här som har erfarenhet av dessa?

Minispares http://www.minispares.com/Product.aspx? ... 941&title=

Minisport http://www.minisport.com/mini-spare-par ... S0516.html

Blir det som att köra med en lamelldiff eller ännu värre "AGA-diff"? För då blir det inget. Är ute efter en vanlig diff med som är något trögare, och inte släpper ut kraften så lätt till "fel" hjul.

Erfarenheter mottages tacksamt.

Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
cmmmm
Inlägg: 127
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 20:12
Ort: Vassmolösa

Re: X-Diff

Inlägg av cmmmm »

du kan sätta ditt en cross pin diff då e den starkare bara istället för 2 drev och en axel sitter det fura drev och 2 axlar det bör driva på mera på båda hjulen mvh
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: X-Diff

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Jo att det är en starkare diff, det vet jag. Men jag inbillar mig att i och med att det är fyra drev i stället för två så blir det ett visst tröghetsmoment i diffen som för hoppningsvis ger en viss bromsverkan på diffen. Eller har jag fattat det helt fel?

Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
cmmmm
Inlägg: 127
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 20:12
Ort: Vassmolösa

Re: X-Diff

Inlägg av cmmmm »

trögare ska det inte bli jag själv har ej kört med den ännu har inte fått ihop min bil ännu men en kompis kör med den och den e bra tycker han mvh
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: X-Diff

Inlägg av Litenmentuff »

kör med xpin diff på min clubman märkte ingen skillnad alls mot innan satte dit det bara för att den skulle vara känslig när man får lite mera hks i motorn än orginal.. den ska väl inte gå sönder lika lätt. :rivstart:
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: X-Diff

Inlägg av Tulka »

Bild

Med frisk körning är diffpinnen ett problem,
Användarens profilbild
_clubman_
Inlägg: 332
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 22:47
Ort: Pettbol

Re: X-Diff

Inlägg av _clubman_ »

frisk körning. :lol: haft minispares ersättningsdiff i 2-3-4 år nu å ett gäng konbaner senare å frisk körning för övrigt så verkar den hålla än iaf.. tvärsemot va diff ovanför gjorde.. de hände när koja åkte baklänges.. å ett hjul höll typ 100 framåt med massa konstig rök runt... de gillar dom INTE. totalt ihopskuren diff med ras på vevaxel som bonus.. fick tom köra skogsmetod på motortvätt i vxllåda för å rädda lådan från allt metallspån... har du kvar den bilden tulka?
mini pickùp 850 67-
mini 1380 79-
mini clubman 1000 71-
mini clubman 1000 72-
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: X-Diff

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Ingen rolig bild, så vill man inte att det ser ut i lådan.
Men fortfarande ingen som kan säga om en X-diff ger någon bromsverkan på diffen eller om den bara är starkare?
Önskar en liten bromsverkan på diffen, så att drivet blir bättre. Utan att ett framhjul spinner iväg. Men vill inte ha en tungstyrd bil som det blir med en helt bromsad eller låst diff.

Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
_clubman_
Inlägg: 332
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 22:47
Ort: Pettbol

Re: X-Diff

Inlägg av _clubman_ »

Har absolut inte märkt nån skillnad..
mini pickùp 850 67-
mini 1380 79-
mini clubman 1000 71-
mini clubman 1000 72-
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: X-Diff

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Så om jag vill ha något liten bromsverkan så får det bli en lätt ställd lamelldiff, men dom är lite för dyra. Är inte så sugen på att montera en plastbricka bakom kronhjulet. Gjordes förritiden som en fuskbroms.
Kanske någon som har en billig diffbroms över :D

Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: X-Diff

Inlägg av Crona »

EXCEL,PATRIK. skrev:Önskar en liten bromsverkan på diffen, så att drivet blir bättre. Utan att ett framhjul spinner iväg. Men vill inte ha en tungstyrd bil som det blir med en helt bromsad eller låst diff.
Patrik, man kan inte både ha kakan och äta den :mrgreen:
Du skall inte lägga under kronhjulet, du lägger bara under ett tunt shims under två av diffhjulen börja med 0,10-0,15 och känn på diffen hur trög den blev.
Men du måste kunna rubba diffen med handkraft annars så blir det för hög belastning på diffdreven.
Men annars så är en Jack Knight klackdiff perfekt ingen diffbroms när du kör normalt men när det börjar spinna så "hakar" diffen i och sen bär det iväg lite lätt vinglande :mrgreen: :mrgreen:

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: X-Diff

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Jo först inget, sen inget, fortfarande inget, och nu går klacken i och lite styrutslag och jag med bilen far rakt ut i det gröna :D
Nä inte på de viset, bara en liten bromsverkan, inte låst.
Men jag önskar nog mer än vad jag har råd med.

Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Skriv svar