Viktigt att läsa för oss alla.

Prata om vad du vill
Användarens profilbild
optus
Inlägg: 761
Blev medlem: 1 juli 2007 kl. 20:18
Ort: Västra Sönnarslöv
Kontakt:

Viktigt att läsa för oss alla.

Inlägg av optus »

Jag hittade nedanstående inlägg från 2008 på ett annat forum.
Optus

Vill du bli förstådd?
Det du skriver ska kunna förstås av andra. Det du tänker när du skriver är kanske inte det andra ser. Här kommer att tas upp vanliga fel och ges råd till ett bättre språk.Vart? Var? Någonting som verkligen spridit ut sig är användandet av ordet vart. Man hör och ser det allt oftare helt felaktigt använt. Programledare på tv, journalister i pressen - exempel på människor som borde veta bättre, men alltså inte gör det.

Hur viktigt är det vara korrekt? Blir man missförstådd?
Vikten av att vara korrekt i det här sammanhanget, handlar kanske mera om att kunna nyansera sitt språk, få det mera levande och att kunna uttrycka det man vill. Om man har ett stort ordförråd så har man naturligtvis större möjligheter att uppfatta små fina nyanser i språket, finesser som väl inbäddad ironi eller stämningsförändringar. Att kunna vara precis så precis eller luddig som man verkligen vill, är naturligtvis en tillgång. Ibland kan man även formulera sig kortare. Små fina nyanser kan istället skrivas som subtila nyanser, för att ta ett exempel, och med det menar man då verkligt små nyanser, knappt uppfattbara.
Jag tycker att det är lite sorgligt när människor inte kan ta del av de språkliga nyanserna. De missar så mycket. Och motsatsen: Vad spelar det för roll hur jag formulerar mig om mottagaren inget märker. Det är som att kasta pärlor för svin.
Det gäller att, som alltid, öppna sitt sinne mot sin omvärld, reflektera och eventuellt ta till sig det nya.

Åter till vart - och var. Det är nämligen de två orden som brukar blandas ihop. Många använder vart istället för var. Tvärtom förekommer också.
När jag var liten, kanske nio år, fick jag höra att vart anger riktning och var anger befintlighet. Det var en förklaring som jag inte då förstod ett dugg av. Så jag väljer att förklara orden lite annorlunda.
Vart riktar sig mot målet. Vart är du på väg? Vart är han på väg? Det är alltså en rörelse, en förflyttning, på gång.
Var anger den plats som gäller just för tillfället. Var ligger fjärrkontrollen? Var är hon?

Här följer några blandade exempel. Tänk på vad det faktiskt står!
Jag vet inte vart jag ska eller var jag kommer att hamna. Vart jag än reste, så var jag ändå alltid densamme. Var ska jag gå för att inte bli kladdig om fötterna? Vart ska jag gå för att komma hem? Var på vägen ska jag gå för att inte bli påkörd? Jag vet inte vart han var på väg eller var han är nu. Var springer hon någonstans?

Vart används även på lite andra sätt i talspråk - åtminstone av en del.
Det kan vara ett sammandrag av varit. Jag har vart på Skansen! Riktigt illa blir det om man säger "Vart har du vart?" när man menar "Var har du varit?"
Vart kan även användas istället för blev. Förekommer mest i dialektal form. Det bara vart så! (Det skulle kunna vara ett svar på meningen ovanför.)

Man kan slå ifrån sig allting som varande oväsentligt.
Gör inte det! Utvecklas istället.
Publicerad 10-03-2008 21:04 av Roy
Taggad med: vart, förstådd, rätt språk, språkfel, formulering, var, språk, förståelse
Detta inlägg har haft 4 332 besökare.
BMC Princess 1100 Vanden Plas 1965