Byte av knapparna från Mk 3 till Mk 4.

Allt som har med elektronik att göra.
Användarens profilbild
minicab
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 april 2005 kl. 23:42
Ort: Kinnared
Kontakt:

Byte av knapparna från Mk 3 till Mk 4.

Inlägg av minicab »

Hej

Jag ska byta knapparna som sitter i mittpanelen där choken och värmereglaget sitter.

Knapparna har olika kontakter.
De som är Mk 3 har platta stift och de från Mk 4 är runda stift .Dessa är numrerade till 1-4.

Någon som vet vad varje stift går till ? Finns det något bra kopplingsshema ?

Knapparna som jag skall byta är

Ljusknappen - Parkering - Halvljus. (som har 3 stift)
Vindrutetorkare - 2 vägs. (som har 4 stift.)

Annars får jag förse mig med många säkringar en dag :-)
Friskt kopplat hälften brunnit lyder då ordspråket.
Koje hälsningar
// Anders

Hemsida: "http://goto.glocalnet.net/miniwebgarage/"
Sysselsättning: Egen företagare,Datatekniker, Import Minidelar.
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Byte av knapparna från Mk 3 till Mk 4.

Inlägg av MinMorris »

Har du en ohm meter? Isf är det ju rätt lätt kollat. Har du ingen rekommenderar jag dig till att köpa en. Ska man bara ha den till hundkojan så kan man hitta rätt billiga. Ska du däremot in i huset och vägguttag så rekommenderar jag lite dyrare saker plus lite kunskap.
Användarens profilbild
minicab
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 april 2005 kl. 23:42
Ort: Kinnared
Kontakt:

Re: Byte av knapparna från Mk 3 till Mk 4.

Inlägg av minicab »

Hej.

Jo jag har en ohm-mätare.
Hur ser jag skillnad på kontakterna- sladdarna som kommer från torkarmotorn ? För hastighet 1 eller 2 ?

När det gäller ljusknappen så är det inte så illa om du kopplar fel mellan parkering och halvljus.

Jag vet att jag kan med Ohm mätaren kan mäta vilket stift som är aktivt på kontaktens knapp som är på eller av.

På Mk 4-orna så finns vindrutetorkarna på en spak på ratten. Detta saknar min bil som är en Mk 3a, så därför har jag fått tag på en 2-vägs torkarknapp som är samma som Mk 4ornas knappar.

Men jag skulle vilka kunna skilja på sladdarna som kommer till kontakten. Så jag kan sätta den på rätt kontakt som är märkt 1-4. Vilken färgkod på sladden ska till vilket stift ?
MinMorris skrev:Har du en ohm meter? Isf är det ju rätt lätt kollat. Har du ingen rekommenderar jag dig till att köpa en. Ska man bara ha den till hundkojan så kan man hitta rätt billiga. Ska du däremot in i huset och vägguttag så rekommenderar jag lite dyrare saker plus lite kunskap.
Min nya MK 4 Knappsatspanel.
Min nya MK 4 Knappsatspanel.
Bilagor
Min Gamla MK 3. Panel.
Min Gamla MK 3. Panel.
Koje hälsningar
// Anders

Hemsida: "http://goto.glocalnet.net/miniwebgarage/"
Sysselsättning: Egen företagare,Datatekniker, Import Minidelar.
Skriv svar