Swift 1,3 GTI -88 på -71 bil

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: Swift 1,3 GTI -88 på -71 bil

Inlägg av Litenmentuff »

men nu är du förvirrad för det står även att om 15kw per 100kg ska gälla måste det vara ombyggt fordon.


tar med lite från mina bataljer med sfro och sbp som jag haft. då jag gav upp min plan men en rolig "modernare" motor imin kojja och körde på trimmad a serie motor istället..

--------------------------------------------

Bilprovningen har en lista på vilken maxeffekt man kan ha i en del bilar utan att bilen behöver besiktigas som ombyggt fordon; dvs den kan besiktigas direkt av Bilprovningen med den högre effekten. Nu står inte Austin Mini Clubman i den listan men några snarlika bilar finns där. Dessa är

BMC 850 32 kW DIN (43 hk)

BMC Cooper 65 kW DIN (88 hk)

BMC Cooper S 93 kW DIN (126 hk)

Du får själv bedöma vilken som är mest lik Clubman. I dessa fall räcker det med att byta motor. Vill man ha högre effekt så måste det bli ombyggt fordon vilket medför betydligt mer ändringar. Max effekt är i vilket fall som helst 15 kW/100 kg tjänstevikt vilket i det här fallet borde bli ungefär 100 kW (136 hk). Eftersom din bil är av årsmodell före 1975 så är enda kravet på avgaser max 4.5% CO och sluten vevhusventilation.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Enligt sfro's hemsida så är ett ombyggt fordon något som innefattar alla dessa ingrepp.
OMBYGGT FORDON. Byte av fram och bakvagn, motor och växellåda, bromssystem samt styrning.


och jag fick det förklarat för mig att om du inte har en cooper s reggad mini för roliga effekter och hur många slaktar en cooper s för att bygga bus bil. ????

så är det upp till sbp att tolka som dom vill.(där gav jag upp vill inte hoppas och stå med en oreggningsbar bil.) . och ombyggt fordon betyder i princip att du använder allt från en donator bil på din mini kaross.
allt från en swift mini till din mini kaross = JÄVLIGTJOBBIGT Å BYGGA OM ALLT.
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Re: Swift 1,3 GTI -88 på -71 bil

Inlägg av Helipop »

[bild]http://helipop.com/swiftmini/DSC00793.jpg[/bild]
[bild]http://helipop.com/swiftmini/DSC00794.jpg[/bild]

donatorbil, funderar på nåt gatrallyaktigt busbygge innan.
[bild]http://helipop.com/swiftmini/DSC00800.jpg[/bild]
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Re: Swift 1,3 GTI -88 på -71 bil

Inlägg av Helipop »

ute och buskörde lite idag, och upptäckte handbromsen, ett jävla bit i den, drar man bara lite i den samtidigt som en skarp vänster så får man fan gasa på för att inte göra 180 eller mer. Går nog göra 360s utan problem, frågan är bara om man vågar. Var går gränsen innan bilen voltar? Eller är den risken liten? Funderar på att dra ut på industriområdet och testa gränserna lite. =)
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Swift 1,3 GTI -88 på -71 bil

Inlägg av bulten08 »

jag har inte voltat med en hundkoja och har pressat dom jag har haft ganska bra men som de sa på 60-talet i saloon car racing att det voltar minst en hundkoja varje tävling så talar det lite för att de kan volta ganska lätt.
/marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Re: Swift 1,3 GTI -88 på -71 bil

Inlägg av Helipop »

lite hårt att chansa bara. =) vill ju inte rulla sönder den
Nice_82
Inlägg: 2
Blev medlem: 5 februari 2006 kl. 18:14

Re: Swift 1,3 GTI -88 på -71 bil

Inlägg av Nice_82 »

Haha De e ju mitt gammla bygge! de e nämligen jag som byggt i hop den en gång i tiden... jag gjorde en helrenorvering på den och då blev de en swiftmotor och den lackeringen!
hur går de för dig med bilen då?
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Re: Swift 1,3 GTI -88 på -71 bil

Inlägg av Helipop »

Coolt. hur det går, ja jo jag har legat lite på latsidan nu, ska slänga på cooper s bromsarna på den från den andra kojan. sen se hur stor procedur det är med besiktning. Hur kom det sig att du sålde vidare då? Var det dödfött att komma vidare med besiktning och sånt eller gav du bara upp innan du var färdig? Hur mycket gjorde egentligen han jag köpte den av? Han sa att det var plåtflip och atthan gjort skärmkanterna i plåt och att det inte var glasfiberfusk osv osv. Men om du lackat den så har jag svårt att tänka att han gjort det? Vore kul att veta lite mer ingående om bilens historia, så skriv gärna mer osv. Kanske har du bilder med från bygget? Vore kul att veta så mycket som möjligt. Gjorde du instrumentpanel och sånt med? Måste reda ut hur jag ska lösa det där med varjer från swiftmotorn till hundkojamätaren, om jag kan använda det instrumentet alls så det inte är olika utväxling i respektive mätare och då ger fel utslag.

// Nicke
Användarens profilbild
Ola
Inlägg: 465
Blev medlem: 13 november 2004 kl. 20:27
Ort: Alvesta
Kontakt:

Re: Swift 1,3 GTI -88 på -71 bil

Inlägg av Ola »

på den nyare typen av koja mätare den med hastighets mätaren framför föraren och e från en 80 - 90 talare passar swift vajren rakt in. Har en mätare liggande om du e intresserad...
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Re: Swift 1,3 GTI -88 på -71 bil

Inlägg av Helipop »

pmade dig ola..

http://www.mbscashopen.se/se/article.ph ... rt=2502232 finns det någon chans att man skulle kunna hooka upp ett sånt här instrumentsystem till ett rimligt arbete. eller blir det lurigt med hastighetsmätaren osv då? kanske är elektronisk givare på dom? har inte en aning, men snyggt vore det i swiften..
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Re: Swift 1,3 GTI -88 på -71 bil

Inlägg av Helipop »

Bilder på lite allmänt junk. Kolla swiften, den blev till 3 delar till slut som man lätt kan lyfta för hand. =) Bar lyfta upp skiten på släp och dra skiten till skrotfrag i veckan då.. Kanske intresserar bilderna någon. Det är lite mer dokumentärt för att minnas hur skiten satt så man får en liten uppfattning.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Re: Swift 1,3 GTI -88 på -71 bil

Inlägg av Helipop »

Jag har börjat styra lite med flytten av skivbromsarna från den gröna mini 1000-kojan till den oranga swiften nu. Jag började med att plocka av trummorna (hela bromsuppsättningen inkl spindelleder och styrarm) och såg över dom eftersom dom ska byta plats med skivorna på den gröna.

När jag skulle fixa dom aningen lösa spindellederna så kände jag att vafan, det är lika bra att plocka ner skiten i molekyler och se över lager och fetta in på nytt, snygga till hubbarna och avfetta det mesta som bara fick dom att se skitiga ut. Det eftersom jag ändå hade allt isär och när jag ändå köpt nya drivknutsdamasker med. Då upptäckte jag att respektive sida har olika lageruppsättning och snurrtallrik för hjulen (nav?!). På ena sidan var det 2 ipressade rullager, troligen av kullagertyp, och på andra sidan så var det ett ipressat lager, det närmast drivaxelsidan, medans det mot navet var en kopparring med kulor runt som agerade lager mot hjulsidan. Anar att det är uppsättningar från olika årtals bilar eller liknande. Men det kan väl inte spela någon roll?! Fettade in allt, fixade spindellederna tightare genom att ta bort en tunn bricka från varje övre spindelled och sen dra åt, fetta in och låsa med ringen man slår över hela muttern.

Ja det var dagens pill. Ska uppdatera min webplats sen för en mer genomgående och lättöverskådlig presentation av mina göromål.

Glömde kameran, och mobilen är väl inte superkul att dokumentera bilder med.
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Re: Swift 1,3 GTI -88 på -71 bil

Inlägg av Helipop »

Jävla skit...

idag skulle jag flytta över bromsarna tänkte jag. inte så svår, 2 spindelleder, en bromsslang och styrarmen skulle bort. Sen är det ju det där med jävla drivaxlarna med. Om vi varpar lite från stadiet att få bort hela kitet från gröna kojan och fokuserar på oranga, så var det ett jävla problem med att få i drivaxeln i splinesen. Först rengjorde jag drivaxeln, satte på nya damasker, förberedde damasklåsen (stripes) och torkade bort gammalt fett från drivknuten på båda ändar (inre och yttre). Sen satte jag fast drivaxeln i lådan, satte på damasken och det gick förhållandevis lätt. Sen när jag skulle sätta på hela bromsdelen så gick givetvis inte splinen in som den skulle. Hamrade och slog, använde domkraft och ändrade vinklar åt alla håll för att få bättre förutsättningar. Men givetvis så gick det inte. Så jag bestämde mig för att ta bort drivaxeln igen från lådan. Men då helt plötsligt så satt den som satan. Tog i som fan och slet och drog, tog draghammaren med kroken över en polygrip som jag spänt över damaskringarna på axeln men den vägrade lossna. lyckades jag få bort den med kofot som jag bände mot polygripen vid svetsringen för sammanfogningen för drivaxeln och då gick det. MEN då låssnade den innersta knuten i lådan och ut kom olja. Så nu hade jag hela drivaxeln lös. Hamrade i den i drivknuten till bromsarna, så nu sitter den som en smeck, lär inte lossna där på ett tag. Men då skulle jag få dit den innersta splinsen i motorn igen. Tro fan att problemet hamnade där nu i stället. Så nu får jag inte in den änden...

Ibland har man bra dagar, ibland dåliga. Jag fick 34% luck idag på facebook, och ingen av dom procenten omfattade hundkojan. Så hoppas att ölen ger mer luck.

Over and out. Realeasing some aggro...
Skriv svar