HJÄLP !!! Lite Mek frågor....

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
niklas82

HJÄLP !!! Lite Mek frågor....

Inlägg av niklas82 »

hej hej



kan säga redan innan så ni messerschmidts o besserwissrar inte behöver poängtera det sen :lol: - Jag kan inte mycke om mek med koja pga att jag inte känner till dom tillräkligt mycket men lär mig...



1. Jo, jag har ett problem mitt oljetryck sjunker bara jag kör en mil ungefär... när jag startar så ligger trycket mellan 60-70 på mätaren (kg antar jag)

men när jag kört en liten bit så sjunker det till 50 när jag har jämt gaspådrag..

när jag sedan står still så sjunker det ytterligare mellan 35-40.. men går upp till 50 när jag kör iväg igen...

vad beror detta på? ska jag ha tjockare olja kanske kör på shell delsyntet? har bytt korkpackning och ventil kåpa.



2. Sen har den en förmåga att alltid trycka ut vatten när jag kört längre och särskilt när jag kört hårt. ???





tack på förhand



Niklas Tufvesson
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av minitokig »

1. gammal koja = 20W-50 olja



2. Kojan kanske bara är kissnödig? :lol:
tallefjanten
Inlägg: 327
Blev medlem: 28 november 2004 kl. 18:29
Ort: Krokom

Inlägg av tallefjanten »

oljetyrycket är det inget fel på!

det sjunker när den går ned på tomgång

+ att den sjunker när oljan har blivit varm.
niklas82

Inlägg av niklas82 »

tänkte det kunde vara nått sånt....

men blev lite orolig för att det sjönk så mycket.

tycker det verkar lågt att det ligger på 50 vid körning
Användarens profilbild
Ola
Inlägg: 465
Blev medlem: 13 november 2004 kl. 20:27
Ort: Alvesta
Kontakt:

Inlägg av Ola »

Trycka ut vatten.. menas det med att du får köra med vindrutetorkarna för allt glykol/vatten på rutan ,Då e det troligen topplocks packingen som hälsat hem. eller försvinner det bara lite ifrån kylarn ?.

Hur mycket vatten har du i kylaren ? det skall inte vara fullt ända upp i hålet. skall vara 1- 2 cm över cellerna. annars försvinner det ut genom hålet vid locket.

Mvh Ola
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
niklas82

Inlägg av niklas82 »

nej för tusan det trycker bara ut ur kylaren... och det är lite mer än att det rinner ur överfyllnads hålet
palman

Inlägg av palman »

du kan ha för dåligt med glykol i kylarvattnet. om toppapackningen e kass så kan kompet försvinna ut i vattnet och trycka ut de. det kan vara så att fläktaremmen e dåligt spänd (slirar lätt när man drar på lite mer) för då cirkulerar vattnet dåligt och fläkten kyler inte som den ska.
Användarens profilbild
mini1275gt
Inlägg: 57
Blev medlem: 10 april 2005 kl. 09:44
Ort: Skara
Kontakt:

Inlägg av mini1275gt »

Det är PSI siffrorna du ange, och 50 psi är helt OK, Det är onödigt att köra på för höga olja tryck de belasta bara pumpen en massa.

Angående vattnet om du inte fyller på försvinner det mycket? det beror lite på hur högt du har placerat din kyl men vattnet brukar vara presis över cellerna.
Skriv svar