Bakhjul pekar lite inåt ("toe in")

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Användarens profilbild
Sudden
Inlägg: 158
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 22:53
Ort: Nacka
Kontakt:

Bakhjul pekar lite inåt ("toe in")

Inlägg av Sudden »

På den kojan jag tittat på (-68 Mini 1000) så pekade bakhjulet på förarsidan inåt lite grann. Ägaren sa att detta var ett typiskt Mini fel och att han skickar med delar till det som han köpt.
Han snackade om någon bussning eller bromsbussning, vet någon här vad felet kan vara?
Ägaren var nog lite osäker själv på vad exakt som skulle göras så han kunde inte riktigt förklara för mig.

Alla tips är välkommna samt förslag på hur felet lagas.
Nuvarande färdmedel:
-57 Buick Super 2d HT
-65 Mustang HT 302cui V8 *SÅLD*
-70 Mini 1000 Saloon *SÅLD*
-01 BMW 320 Cab

Mitt företag:
http://www.fordonshobby.se
Användarens profilbild
Snailspeed
Inlägg: 321
Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
Ort: Borås

Inlägg av Snailspeed »

Antagligen en bronsbussning till bärarmen som är dålig. Bärarmen är lagrad i en bronsbussning och ett nållager. Bussningen måste brotschas efter montering för att få rätt innerdiameter.
/Oscar Kärrqvist

BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
Användarens profilbild
Sudden
Inlägg: 158
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 22:53
Ort: Nacka
Kontakt:

Inlägg av Sudden »

Vad härligt det är på detta forum! Det finns verkligen mycket kunskap och hjälpsamma själar. Man tackar för svaret. Men en dum fråga...vad innebär det att brotscha lagret?
Finns det några bilder på hur detta ser ut? Någon som har bilder eller länkar till bilder på det här tro?
Nuvarande färdmedel:
-57 Buick Super 2d HT
-65 Mustang HT 302cui V8 *SÅLD*
-70 Mini 1000 Saloon *SÅLD*
-01 BMW 320 Cab

Mitt företag:
http://www.fordonshobby.se
Användarens profilbild
Snailspeed
Inlägg: 321
Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
Ort: Borås

Inlägg av Snailspeed »

En brotsch är som ett koniskt borr med fler skär. De används där man vill ha en mer exakt diameter på ett hål än vad ett borr kan ge.

Räta mig gärna om jag har fel någon. :wink:
/Oscar Kärrqvist

BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
Användarens profilbild
E.T.
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 mars 2007 kl. 21:49
Ort: Tierp

Inlägg av E.T. »

Snailspeed skrev:En brotsch är som ett koniskt borr med fler skär. De används där man vill ha en mer exakt diameter på ett hål än vad ett borr kan ge.

Räta mig gärna om jag har fel någon. :wink:
Hej
Nja... konisk vette fan, men med många skär som går i "mjuka svängar" runt brotschen. inte lika tätt som en borr. Vassa skär hela vägen upp, borren är mest vass på spetsen. Brotschen brukar knappt ha spets. Finns säkert koniska också men dom har du inte så stor nytta av till det där...
Rätta mej också om jag har fel :) Snart vet du nog hur en brotsch ser ut i iaf :lol:
B F Ekvall

Inlägg av B F Ekvall »

Lustigt. Jag har samma problem. Bakhjul på förarsidan som är väldigt "toe in". Så mycket att däcksytan efter körning, faktiskt blir varmare där än på de andra hjulen. Har inte vetat vad jag ska göra åt det, så jag är riktigt nyfiken på vad den här tråden ska leda. Hade bilen inlämnad för framvagnsinställning för länge sedan och där konstaterades att bakvagnen satt snett monterad, eller något sånt.
Kan en sådan här sak ge vibrationer vid 90 kmt? För det har jag (Rover Mini-98).
Skriv svar