Vätskefjädring bra/dåligt?
Vätskefjädring bra/dåligt?
Tjena, tänkte kolla vad ni har för erfarenhet av vätskefjädring? Är det vanligt med läckage i den och krångel med att fylla på osv.
Vad är det för vätska i och vart får man tag på den lättast?
Bör man akta sig för bilar med vätskefjädring eller är den helt OK?
Vad är det för vätska i och vart får man tag på den lättast?
Bör man akta sig för bilar med vätskefjädring eller är den helt OK?
Nuvarande färdmedel:
-57 Buick Super 2d HT
-65 Mustang HT 302cui V8 *SÅLD*
-70 Mini 1000 Saloon *SÅLD*
-01 BMW 320 Cab
Mitt företag:
http://www.fordonshobby.se
-57 Buick Super 2d HT
-65 Mustang HT 302cui V8 *SÅLD*
-70 Mini 1000 Saloon *SÅLD*
-01 BMW 320 Cab
Mitt företag:
http://www.fordonshobby.se
- Snailspeed
- Inlägg: 321
- Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
- Ort: Borås
Känner du någon med pump är det helt ok att köpa vätskefjädrat. Dessa bilar har en helt annan gång på vägen än de vanliga torrfjädrade.
Har haft ett flertal olika bilar och modeller med både Hydrolastic och Hydragas och felen har varit få. Ett mycket behändigt system om man inte vill ha en racig bil för då blir det lite krångligare om man vill strama upp setupen.
Har haft ett flertal olika bilar och modeller med både Hydrolastic och Hydragas och felen har varit få. Ett mycket behändigt system om man inte vill ha en racig bil för då blir det lite krångligare om man vill strama upp setupen.
/Oscar Kärrqvist
BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
Nej, jag är inte ute efter någon race betonad bil så något behov att styva upp fjädringen lär det inte bli. Jag var bara lite nyfiken på funktionen och kvaliteten på dessa system eftersom jag tittat på en bil med hydrolastic fjädring.
Nuvarande färdmedel:
-57 Buick Super 2d HT
-65 Mustang HT 302cui V8 *SÅLD*
-70 Mini 1000 Saloon *SÅLD*
-01 BMW 320 Cab
Mitt företag:
http://www.fordonshobby.se
-57 Buick Super 2d HT
-65 Mustang HT 302cui V8 *SÅLD*
-70 Mini 1000 Saloon *SÅLD*
-01 BMW 320 Cab
Mitt företag:
http://www.fordonshobby.se
Re: Vätskefjädring bra/dåligt?
Det finns speciell vätska men många kör med en blandning av glykol och T-röd.Sudden skrev:Tjena, tänkte kolla vad ni har för erfarenhet av vätskefjädring? Är det vanligt med läckage i den och krångel med att fylla på osv.
Vad är det för vätska i och vart får man tag på den lättast?
Bör man akta sig för bilar med vätskefjädring eller är den helt OK?
/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Vespa Touring 150 (1960)
- Snailspeed
- Inlägg: 321
- Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
- Ort: Borås
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: 16 november 2004 kl. 20:48
- Ort: Östersund
- Kontakt:
- Snailspeed
- Inlägg: 321
- Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
- Ort: Borås
Nu har jag inte hållt på med kojor så länge så ni som har det får rätta mig om jag har fel...
Den uppfattning jag fått av folk som kör hydrolastic både på Minis och MG11-1300 är att om man har ett läckagefritt system så är det i princip underhållsfritt. Det som i så fall kan vara problem är om rören är upprostade. Vad jag förstått är det väldigt sällan själva hydrolasticdonen går sönder, har jag rätt eller fel?
Har själv en hydrolastic bil som var "lowrider" när jag köpte den men numera uppe på normalhöjd. Bytte en av påfyllningsventilerna samt skarvade i en ny bit rör pga. en gammal lödd lagning som läckte och sedan byggde jag en pump av en fettspruta. Skall bygga bättre pump sedan....
/ Manne
Den uppfattning jag fått av folk som kör hydrolastic både på Minis och MG11-1300 är att om man har ett läckagefritt system så är det i princip underhållsfritt. Det som i så fall kan vara problem är om rören är upprostade. Vad jag förstått är det väldigt sällan själva hydrolasticdonen går sönder, har jag rätt eller fel?
Har själv en hydrolastic bil som var "lowrider" när jag köpte den men numera uppe på normalhöjd. Bytte en av påfyllningsventilerna samt skarvade i en ny bit rör pga. en gammal lödd lagning som läckte och sedan byggde jag en pump av en fettspruta. Skall bygga bättre pump sedan....
/ Manne
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Vespa Touring 150 (1960)
Inte samma princip som Cittra, den har väl ett aktivt system med pump. Hydrolastic är bara ett trycksatt rörsystem med en "gummibälg" vid varje hjul. Hydragasen är liknande system men trycksatt av kvävgas istället, tror jag.
Intresserade kan ju kolla länkarna.
http://www.restoreandmodify.com/page7.htm
http://www.initialdave.com/cars/tech/su ... sics07.htm
/ Manne
Intresserade kan ju kolla länkarna.
http://www.restoreandmodify.com/page7.htm
http://www.initialdave.com/cars/tech/su ... sics07.htm
/ Manne
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Vespa Touring 150 (1960)