Byta generator!
Byta generator!
Då var den lyckliga tiden slut för min del med henne då...
Generatorn som jag trodde laddade gjorde verkligen inte det, trots att lampan har slutat lysa till och från!
Nu på vägen hem så slutade strömmen gå till vissa saker, eller ja till i stort sett HELA bilen! Bilen dog till en snabbis för att sen börja funka igen med ström över ALLT! Sen så var det sådär ett par gånger för att sen helt säga NU GER JAG UPP!!
Iom detta så såg jag bensin nålen börja röra sig sakta ner mot rött och då började bilen låta som en T-Ford och puttra sig fram, ALL belysning försvann och fick puttra mig fram i mörker och vinka förbi bilar och lastbilar (låg nämnligen på E4:an)... Nu står hon på en parkering som kostar 30 kr/timmen eftersom jag inte har nå fräs i batteriet förens imorgon, då jag ska hämta det, ladda det i 1-2 timmar för att sen åka hem med bilen... sen får hon fan stå tills jag har bytt generatorn!
Så nu till min fråga, är det lätt eller svårt? Och kan jag fortsätta använda remmen eller måste jag köpa en ny?!
Sen så vet jag inte hur det är med kopplingarna till den heller :S Eftersom det har satt dit en generator från en annan bil!
Antingen fixa detta eller sälja henne och köpa en ny, för nu är min sambo verkligen inte glad på henne
Generatorn som jag trodde laddade gjorde verkligen inte det, trots att lampan har slutat lysa till och från!
Nu på vägen hem så slutade strömmen gå till vissa saker, eller ja till i stort sett HELA bilen! Bilen dog till en snabbis för att sen börja funka igen med ström över ALLT! Sen så var det sådär ett par gånger för att sen helt säga NU GER JAG UPP!!
Iom detta så såg jag bensin nålen börja röra sig sakta ner mot rött och då började bilen låta som en T-Ford och puttra sig fram, ALL belysning försvann och fick puttra mig fram i mörker och vinka förbi bilar och lastbilar (låg nämnligen på E4:an)... Nu står hon på en parkering som kostar 30 kr/timmen eftersom jag inte har nå fräs i batteriet förens imorgon, då jag ska hämta det, ladda det i 1-2 timmar för att sen åka hem med bilen... sen får hon fan stå tills jag har bytt generatorn!
Så nu till min fråga, är det lätt eller svårt? Och kan jag fortsätta använda remmen eller måste jag köpa en ny?!
Sen så vet jag inte hur det är med kopplingarna till den heller :S Eftersom det har satt dit en generator från en annan bil!
Antingen fixa detta eller sälja henne och köpa en ny, för nu är min sambo verkligen inte glad på henne
-
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
- Ort: kävlinge
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: 16 november 2004 kl. 20:48
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Generator
Jag har en generator, likström, som suttit på en MG 1100-motor. Behöver den inte, min är konverterad till växelström.
Optus
Optus
Säger bara OMG!
Var in på Volvo och hörde: 1500 för deras billigaste + stombyteskostnad = 500-1000 kr till för en ny generator...
Åkte till en bilskrot: 400 kr om jag plockade den själv, beroende på volvo. 500 och uppåt om det hade plockat den och hade en på lager!
Feltema tar 700 för sin 65 Ah
Den Generator som satt på min ligger på 35 Ah
Var in på Volvo och hörde: 1500 för deras billigaste + stombyteskostnad = 500-1000 kr till för en ny generator...
Åkte till en bilskrot: 400 kr om jag plockade den själv, beroende på volvo. 500 och uppåt om det hade plockat den och hade en på lager!
Feltema tar 700 för sin 65 Ah
Den Generator som satt på min ligger på 35 Ah
Senast redigerad av John Doe den 13 december 2007 kl. 13:49, redigerad totalt 1 gånger.
Vad ska jag välja?!
Generator 12 V, 100 Ah
Av Bosch-typ, universal.
1.199,00 kr
Eller
Generator 12 V, 65 Ah
Av Bosch-typ, universal. Passar till många av Volvos 4-cylindriga motorer.
699,00 kr
Vad är bäst egentligen? Fick nämnligen 1000:- att handla på feltema så det spelar ju ingen roll, vill ju liksom ha en som som ger bra kräm och så att jag slipper oroa mig för att den inte ska palla med lite saker som:
extra ljusramp (4 st extraljus) och lite andra roliga saker
Generator 12 V, 100 Ah
Av Bosch-typ, universal.
1.199,00 kr
Eller
Generator 12 V, 65 Ah
Av Bosch-typ, universal. Passar till många av Volvos 4-cylindriga motorer.
699,00 kr
Vad är bäst egentligen? Fick nämnligen 1000:- att handla på feltema så det spelar ju ingen roll, vill ju liksom ha en som som ger bra kräm och så att jag slipper oroa mig för att den inte ska palla med lite saker som:
extra ljusramp (4 st extraljus) och lite andra roliga saker
Prisskillnaden är ju ganska stor, i normala fall räcker 65A gott. Även om du kör med 4st 100w extraljus + heljus(120w) så tar det dryga 40A så du har ganska mycket över till allt annat om du inte är en sån där som fyller hela bilen med slutsteg och subwoofers.Kirill skrev:Vad ska jag välja?!
Generator 12 V, 100 Ah
Av Bosch-typ, universal.
1.199,00 kr
Eller
Generator 12 V, 65 Ah
Av Bosch-typ, universal. Passar till många av Volvos 4-cylindriga motorer.
699,00 kr
Vad är bäst egentligen? Fick nämnligen 1000:- att handla på feltema så det spelar ju ingen roll, vill ju liksom ha en som som ger bra kräm och så att jag slipper oroa mig för att den inte ska palla med lite saker som:
extra ljusramp (4 st extraljus) och lite andra roliga saker :wink:
Finns båda generatorerna på Feltema? Jag har ingen laddning heller...
/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Vespa Touring 150 (1960)
Tycker du att det är värt pengarna extra för den större och om den får plats så kan du ju slå till, min åsikt är dock att 65A räcker gott om du inte skall ha extremt mkt extrautrustning. Problemet med din gamla var troligtvis inte att den hade för lite effekt utan att något var defekt.Kirill skrev:Yees Manne bägge finns på Feltema :lol: Men känns som att 100 Ah borde ju räcka ändå, men det kan inte bli nå fel med det som sitter i? Tänkte överspänning/slag och sån där skit :shock:
Bättre slå på stort när man ändå håller på för att vara på den säkra sidan anser jag :wink:
/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Vespa Touring 150 (1960)