Koppla bort knappanelen?
Koppla bort knappanelen?
Hur fasen får man bort denna panel egentligen? Finns inte direkt nå skruvar framtill som man önskade sig...
Behöver få bort denna panel eftersom min spolarvätskemotor inte fungerar och skulle behöva dra ny kabelstam för denna!
Från knappen vet jag att det går två kablar, ungefär mitten så är det en korsning där en jord och en strömmatning finns (förmodligen här felet ligger)
Trodde först att det var min egen motor som varit trasig men testade med de 2 nya jag fick i mitt paket idag och även dessa fungerar inte heller då jag trycker på knappen så
Behöver få bort denna panel eftersom min spolarvätskemotor inte fungerar och skulle behöva dra ny kabelstam för denna!
Från knappen vet jag att det går två kablar, ungefär mitten så är det en korsning där en jord och en strömmatning finns (förmodligen här felet ligger)
Trodde först att det var min egen motor som varit trasig men testade med de 2 nya jag fick i mitt paket idag och även dessa fungerar inte heller då jag trycker på knappen så
Kan ju erkänna att det hade behövts en säkring då jag kopplade idag
Kopplade in allt som jag TRODDE att det skulle vara, jordade och sånt där... Knappen stod på OFF och kopplade in batteriet! Pumpen började gå och efter ett par sekunder så började det ryka inne i kupén och sen väller det ut rök från motorn Får panik och springer bak och sliter ur batteriet och alla kablar...
Visade sig att jag hade kopplat liiiite fel ändå *jaja* det gick iaf bra eftersom ingen annan el var sammankopplad
Då till min fråga!?
Hur ska jag koppla från spolarvätskepumpen med el och knapp för att det ska fungera riktigt?
Någon som har ett svar på detta eftersom den förra kabelstammen är helt slut!
Kopplade in allt som jag TRODDE att det skulle vara, jordade och sånt där... Knappen stod på OFF och kopplade in batteriet! Pumpen började gå och efter ett par sekunder så började det ryka inne i kupén och sen väller det ut rök från motorn Får panik och springer bak och sliter ur batteriet och alla kablar...
Visade sig att jag hade kopplat liiiite fel ändå *jaja* det gick iaf bra eftersom ingen annan el var sammankopplad
Då till min fråga!?
Hur ska jag koppla från spolarvätskepumpen med el och knapp för att det ska fungera riktigt?
Någon som har ett svar på detta eftersom den förra kabelstammen är helt slut!
Har du inte massa böcker hemma med sånt?
Jag har tyvärr inga böcker hemma så jag kan inte kolla, men det är väl två kontakter på knappen har jag för mig, då den funkar som en brytare bör det ju vara plus på den, en från ström o den andra till motorn, vilken spelar ingen roll. Sen har du nog två kontakter på motorn, en plus o en minus, knappast utmärkt så du får prova dig fram. Det kan ju inte bli mer än fel så koppla in allt o lägg den sista kabeln emot o kolla så det funkar.
Gör det det så gjorde du rätt!
Annars är det bara o byta på motorn så bör det bli bra...
Jag har tyvärr inga böcker hemma så jag kan inte kolla, men det är väl två kontakter på knappen har jag för mig, då den funkar som en brytare bör det ju vara plus på den, en från ström o den andra till motorn, vilken spelar ingen roll. Sen har du nog två kontakter på motorn, en plus o en minus, knappast utmärkt så du får prova dig fram. Det kan ju inte bli mer än fel så koppla in allt o lägg den sista kabeln emot o kolla så det funkar.
Gör det det så gjorde du rätt!
Annars är det bara o byta på motorn så bör det bli bra...
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: 16 november 2004 kl. 20:48
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Hallojj....
Vet inte hur knappen ser ut men skulle tänka mig att det är en som bara sluter kretsen.ALLTSÅ då ska du INTE ha både + och - på knappen utan att du drar exempelvis + kabeln rakaspåret till pumpen sen drar du minus kabeln till knappen och sen jordar du en liten stum som går från knappen,så här ska du koppla om det är en knapp som sluter kretsen,om du får dit kabelskor så får du även dit en multimeter,sätt den på "pip"läge så kan du kolla dig fram vad som händer när du trycker på knappen
Vet inte hur knappen ser ut men skulle tänka mig att det är en som bara sluter kretsen.ALLTSÅ då ska du INTE ha både + och - på knappen utan att du drar exempelvis + kabeln rakaspåret till pumpen sen drar du minus kabeln till knappen och sen jordar du en liten stum som går från knappen,så här ska du koppla om det är en knapp som sluter kretsen,om du får dit kabelskor så får du även dit en multimeter,sätt den på "pip"läge så kan du kolla dig fram vad som händer när du trycker på knappen
Bilar utan Turbo suger........
Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
Eftersom jag ska bygga en egen instrumentbräda och inte ids pilla bort knappanelen just nu i vinter så köpte jag en flygplansswitch
På denna så finns det + och - ...
Så om jag har fattat det rätt så ska jag koppla upp plus direkt till motorn, sen ifrån motorn så ska jag ha minus som går till plus på switchen? Och från Minus till jord?
På denna så finns det + och - ...
Så om jag har fattat det rätt så ska jag koppla upp plus direkt till motorn, sen ifrån motorn så ska jag ha minus som går till plus på switchen? Och från Minus till jord?
-
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
- Ort: kävlinge
Jag vill inte vara så men switchen brukar alltid sitta på pluskabeln.
Dvs säga att du drar en plus till knappen sen en kabel vidare till pumpen och sen från pumpen till minus....
Annars matas det ström fram till pumpen hela tiden och med risk att det sen går till jord därifrån direkt utan att gå via kabeln till switchen.....
Dvs säga att du drar en plus till knappen sen en kabel vidare till pumpen och sen från pumpen till minus....
Annars matas det ström fram till pumpen hela tiden och med risk att det sen går till jord därifrån direkt utan att gå via kabeln till switchen.....
Så då får det alltså bli ström direkt till plus på switchen, sen minus går till plusen på motor eller minus som går till jord?
Ett ascii diagram kommer nu
+ = Plus
- = Jord
x = kabel
+ xxxxxxxx + | Switch | - xxxxxx + | Motorn | - xxxx Jord
Är det så jag ska koppla det för att det ska fungera eller?
Vart tvungen att stanna på varje mack ungefär nu när jag åkte hem för att rengöra rutan
Ett ascii diagram kommer nu
+ = Plus
- = Jord
x = kabel
+ xxxxxxxx + | Switch | - xxxxxx + | Motorn | - xxxx Jord
Är det så jag ska koppla det för att det ska fungera eller?
Vart tvungen att stanna på varje mack ungefär nu när jag åkte hem för att rengöra rutan
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: 16 november 2004 kl. 20:48
- Ort: Östersund
- Kontakt:
då ska jag skriva igen,det första var bara ett förslag,du gör så här motorn har 2 stift,ena stiftet drar du till jord det andra stiftet drar du till ena stiftet på knappen,och det andra stiftet på knappen drar du till en av säkrad +15 matning alltså tändnings ström------KLART koppla inte på nått annat sätt + mot - blir som förut, kabelbrand.........
Bilar utan Turbo suger........
Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
-
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
- Ort: kävlinge
Skillnaden med att koppla polerna fel på spolarmotorn är att den bara går på andra hållet...
För strömmen leds igenom ändå ju. Så det du måste gjort fel förra gången måste varit att du kastat om det på ngt helt annat sätt...
För jag hade nämligen först plus polen på det ena stiftet på motorn då sög den från munstyckena men sen skifta jag om och då sög den från behållaren...
Men ska inte röra till det mer för dig nu
För strömmen leds igenom ändå ju. Så det du måste gjort fel förra gången måste varit att du kastat om det på ngt helt annat sätt...
För jag hade nämligen först plus polen på det ena stiftet på motorn då sög den från munstyckena men sen skifta jag om och då sög den från behållaren...
Men ska inte röra till det mer för dig nu