Glapp i hjullagrena

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
svenneö

Glapp i hjullagrena

Inlägg av svenneö »

Tjena,
Jag har en Austin 1100 1965, som har glapp i ena framhjulslagret. Har bytt lagret enligt konstens alla regler men glappet finns kvar. Någon som har en ide om vad det kan vara?

Svenne
tallefjanten
Inlägg: 327
Blev medlem: 28 november 2004 kl. 18:29
Ort: Krokom

Inlägg av tallefjanten »

är d koniska eller vanliga kullager?
på dom äldre lagertyperna följde d med en distansring som
skulle ligga mellan innre och yttre lager.
men på senare lagertyper var denna "spacerring" innbyggd.
kolla vilken lagertyp du har
Fjädring???
det ska man ha i sängen inte i bilen.
+ att chevrolet är ett koreansk bilmärke.
svenneö

Inlägg av svenneö »

Det är vanliga kullager av den nya sorten, alltså utan distansringen.
tallefjanten
Inlägg: 327
Blev medlem: 28 november 2004 kl. 18:29
Ort: Krokom

Inlägg av tallefjanten »

såg du om d var innbygd distansring?
om d inte är d,så måste du skaffa en sån.
bodins bilservice i uddevalla har.
kolla så att d inte är övre ocg nedre spindelled som glappar
så du inte tar fel :D
Fjädring???
det ska man ha i sängen inte i bilen.
+ att chevrolet är ett koreansk bilmärke.
svenneö

Inlägg av svenneö »

Lagrena är köpta på Bodins. Dom är rätt. Det är inga glappa leder heller.
Det är ett glapp i axeln, man känner det om man håller i drivknuten. Lagrena är nya dom borde inte glappa. Nästan så man skulle kunna misstänka att axeln inte tajtar mot lagret eller att lagret inte tajtar mot axelflänsen, men lagret är draget hårt. Konstigt är det. Nån som vet vad axeln ska ha för diameter? Det är exakt samma glapp som det var INNAN jag bytte lager. Så lagerbytet har inte gjort någon nytta.
Fredrik
Inlägg: 64
Blev medlem: 9 januari 2007 kl. 11:51
Ort: Göteborg

Inlägg av Fredrik »

Hej när jag bytte lager förra sommaren. Så saknade jag en distans som man lägger längst ut, konisk i ena änden och platt i andra. Kolla så att du har den.
svenneö

Inlägg av svenneö »

Menar du den som sitter närmast muttern, som sitter längst ut.
Fredrik
Inlägg: 64
Blev medlem: 9 januari 2007 kl. 11:51
Ort: Göteborg

Inlägg av Fredrik »

Närmast muttern längst ut.
Användarens profilbild
Ola
Inlägg: 465
Blev medlem: 13 november 2004 kl. 20:27
Ort: Alvesta
Kontakt:

Inlägg av Ola »

satt inre lagerbanan fast i hubben eller kunde du trycka dit den med fingrarna ?. så fall kan hubben va kass inte alls ovanligt när det gått hårt på bana eller i rally.
Kan även va drive flange (navet) som är slitet.
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
svenneö

Inlägg av svenneö »

När jag bytte lager fick jag knacka bort lagerbanan ur hubben, detsamma när den skulle dit. När jag ska montera hubben på axeln så går den att skjuta på för hand. När du säger att navet kan vara slitet vad menar du då? Är det den delen som bromsskivan sitter ihop med som du kallar navet eller den delen som du trycker fast hubben på?
johan_palm
Inlägg: 638
Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
Ort: kävlinge

Inlägg av johan_palm »

där kan visst vara glapp i nya saker.
Jag bytte spindelled på en bil jag hade får några år sedan när jag sedan kom in på bes. ngn vecka senare så fick jag ombes igen på det.Så fick jag en ny till och då vart det inga problem...
Skriv svar