Hjullager eller???

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Användarens profilbild
Bool
Inlägg: 76
Blev medlem: 10 juli 2006 kl. 23:04
Ort: Helsingborg

Hjullager eller???

Inlägg av Bool »

Hej go vänner!!

Jag har lite bekymmer med min framvagn på min -75:a. Har ett skrapande ljud från hjulen/drivaxlarna. Har kollat knutarna å dom är det inget fel på. Idag hade jag av hjulen å spännde hjullagermuttrarna lite men problemet kvarstår. Min undran är nu om man måste riva hela skiten för att konstatera felet om det är hjullagerna. Kände en hel del fram och tillbaka men kunde inte märka glapp eller liknande. Kan dom va slut ändå? Tyckte också det glappade lite i "splinsen" när man snurrade hjulen i luften så att säga. Ska det va så? Kan det va inne i lådan kanske?

:D :D Hoppas få många bra svar innan jag river mer. Drog av en hjulbult också bara för att ha lite mer att göra :lol: ...jaja.
ja plus att jag upptäckte att bromscylindern fram läckte olja :evil:

Sköt om er så hörs vi....... :wink:
Koja e' coolt....men inte i skogen.
Användarens profilbild
kerguelair
Inlägg: 385
Blev medlem: 8 december 2004 kl. 22:21
Ort: Värmdö

Inlägg av kerguelair »

renault twingo baserade erfarenhet.... låter det när du rattar V eller h och gasar men inte när du kör rakt fram ? Då är det drivaxeln. Knackar det när du svänger i cirklar långsamt då är det drivknutarna. Tror jag :-)
Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too.
jocke.carlsson
Inlägg: 350
Blev medlem: 11 september 2005 kl. 17:49
Ort: Ulricehamn

Inlägg av jocke.carlsson »

om du kör och gör långa svepande svängar och ljudet ändrar sig, ökar åt ena och minskar åt andra är det hjullager. Detta uppstår genom att när du sänger så ökar trycket på ytter hjulet och om då det hjullagret är dåligt ökarljudet. om det nu är dett så byt begge även om det inte väsnas ur båda. risken är stor att du snart får göra det ändå.
Användarens profilbild
Bool
Inlägg: 76
Blev medlem: 10 juli 2006 kl. 23:04
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bool »

Nu har jag bytt hjullager fram på kojan, å de va ett litet helvete :twisted: ska jag säga. Men det gick :D .
Och resultatet blev mycke bra. Oljudet försvann helt. Såg på höger innerlager på "rullbanan" att det fanns ett märke eller slitage på knappt 1 cm.
Att det kan göra så mycket. Passade också på att renovera och byta hjulcylindrarna till bromsarna fram. En var kass så den byttes, sen packa jag om de andra tre. :lol: :lol:

Nu e de bara å efterspänna hjullagerna och lufta bromsarna en gång till så kan man tuta å köra. 8)

Tack för hjälpen alla som svarat.
Ha De Gött.
Koja e' coolt....men inte i skogen.
Skriv svar