Länge leve 1000cc
Länge leve 1000cc
Ta och skräm upp en 1000cc i stället.
Borra lagom,1100 vev och en bra topp = räcker lääääääääänge.
Borra lagom,1100 vev och en bra topp = räcker lääääääääänge.
1000 cc
Hoppsan Crow, jag trodde du var fast i 1275 världen.
1275cc eller 1000cc jag har haft bägge och jag tycker tveklöst att 1275 motorn är roligare. Min 1000cc hade steg ett kitt samt portad topp mm och en 286 graders kam resultatet var en mycket pigg och varvvillig maskin som lämnade ca 65hk och varvade ända upp till 8000 varv men helt utan bottenvrid, gick dåligt på låga varv och hade enorma tempproblem trots racekylare och elfläkt. Den motorn var jättekul att åka runt och gasa runt kvarteret och i stan men på längre turer så ledsnade man fort.
Min nuvarande maskin är en 1275cc som borrats till 1293cc, lite lättade stakar och svänghjul, grottis portad topp, weber 45mm dcoe och 276graders kam. motorn bromsar 100hk på utg axel och drar jättefint från 2000 varv ända till 7500. skillnaden mellan motorerna är enorm och ändå så är denna motor betydligt snällare trimmad än min 1000cc som jag hade.
Så mitt val hade tveklöst varit en 1275cc motor då den med ett steg 1 kitt lämnar ca 70hk och då är jättelugn och fin att köra.
Min nuvarande maskin är en 1275cc som borrats till 1293cc, lite lättade stakar och svänghjul, grottis portad topp, weber 45mm dcoe och 276graders kam. motorn bromsar 100hk på utg axel och drar jättefint från 2000 varv ända till 7500. skillnaden mellan motorerna är enorm och ändå så är denna motor betydligt snällare trimmad än min 1000cc som jag hade.
Så mitt val hade tveklöst varit en 1275cc motor då den med ett steg 1 kitt lämnar ca 70hk och då är jättelugn och fin att köra.
Till "Machnow":Det är bara att kolla på ovanstående kommentarer ang. 1000cc,fast att skrämma upp en dylik till 90 hk! Visst går det, om du vidhåller din "slogan".Men som många skriver så kan du få jävligt kul med 998/1098cc...kolla med Mikael Bolund i Falköping! han brukar annonsera på MSC hemsida + Svensk motorlitteratur om både Cooper 998&1098cc motorer för en hygglig slant.Vad det anbelangar vxl-lådan,för en trimmad 998/1098 så står nog den pall för en sådan motor!
"Hair of a dog"/Mongoose
"Hair of a dog"/Mongoose
mongoose skrev:Till "Machnow":Det är bara att kolla på ovanstående kommentarer ang. 1000cc,fast att skrämma upp en dylik till 90 hk! Visst går det, om du vidhåller din "slogan".Men som många skriver så kan du få jävligt kul med 998/1098cc...kolla med Mikael Bolund i Falköping! han brukar annonsera på MSC hemsida + Svensk motorlitteratur om både Cooper 998&1098cc motorer för en hygglig slant.Vad det anbelangar vxl-lådan,för en trimmad 998/1098 så står nog den pall för en sådan motor!
"Hair of a dog"/Mongoose
OT.Kan inte låta bli å flika in med Nazarethmongoose skrev:"Hair of a dog"/Mongoose
Hmmm...
tack för svaren...
Får kanske ta en titt efter ett 1275cc block iställt.
Måste bara få årdning på mitt garage först, just nu är det så fullt att jag inte ens får in min koja
En liten fråga dock:
Går det att sätta det nya blocket på befintlig växellåda eller blir det till o byta allt (kan inte så mycket om motorer... än)?
Får nog ta och byta min slogan för att undvika missförstånd
Mycket snygg och bra sida förövrigt!
tack för svaren...
Får kanske ta en titt efter ett 1275cc block iställt.
Måste bara få årdning på mitt garage först, just nu är det så fullt att jag inte ens får in min koja
En liten fråga dock:
Går det att sätta det nya blocket på befintlig växellåda eller blir det till o byta allt (kan inte så mycket om motorer... än)?
Får nog ta och byta min slogan för att undvika missförstånd
Mycket snygg och bra sida förövrigt!
Hur svårt kan det va?