Sida 1 av 1

Köpa gjutna eller smidda Omega-kolvar??

Postat: 25 oktober 2012 kl. 19:57
av Tempogubben
Hej!
Har nu äntligen mig bestämt mig för att det blir Omega-kolvar till min kommande 1380-motor men frågan är om det är värt att köpa smidda kolvar? :?
Vad jag har kunnat läsa mig till i Vizards bok så ska Omegas gjutna kolvar hålla en hög kvalite och tåla hk upp till 170 hk.

Men vad är Era åsikter?

Smidda, 480 £; http://www.med-engineering.co.uk/catalo ... stons-73-5
Gjutna 300 £; http://www.med-engineering.co.uk/catalo ... stons-73-5

Är ändå 180£ att köpa andra roliga saker för.. :)

//Andreas

Re: Köpa gjutna eller smidda Omega-kolvar??

Postat: 25 oktober 2012 kl. 21:32
av minimini
i min värld använder man altid smidda kolvar i en seriöst trimmad motor

Re: Köpa gjutna eller smidda Omega-kolvar??

Postat: 25 oktober 2012 kl. 22:11
av JBE
På en väl trimmad sug motor skulle jag sattsa på smidda...turbo och annan överladning, är en annan historia...

Re: Köpa gjutna eller smidda Omega-kolvar??

Postat: 25 oktober 2012 kl. 22:19
av Tempogubben
Hej!
Men varför skulle ni satsa på smidda?
"Bara för att" eller för att Ni vet att dessa är så mycket bättre än gjutna?
Eller har Ni haft otur med gjutna kolvar som gått sönder?

Re: Köpa gjutna eller smidda Omega-kolvar??

Postat: 25 oktober 2012 kl. 22:39
av JBE
Jag komner att köra gjutna i min turbo motor med varv stopp på 7000rpm..men det som vanligtvis tar död på en överladdad maskin är missdetonation..och då smälter en gjuten kolv..och en smidd går det flisor ur...jag inbillar mig att flisorna gör mer skada på toppen m.m...

Missdetonation (spikningar), är inte ett lika stort problem på en sug motor..

Re: Köpa gjutna eller smidda Omega-kolvar??

Postat: 25 oktober 2012 kl. 22:51
av Crona
170hk!! Det var nog ingen A-motor han mena :roll:

Om man bortser från priset så är smidda kolvar nästan alltid att föredra, men om det verkligen behövs är en annan fråga 8)

De kan göras lättare utan att hållbarheten påverkas negativt, och ju mindre roterande massa du har i en motor ju rappare blir den och med detta kan även friktionsytan minskas, men det finns faktiskt även nackdelar med smidda kolvar.
Dessa kolvar har en tendens att utvidga sig mer än gjutna kolvar och detta måste man tänka på när man bygger motorn så man bygger/beräknar med lite större kolvspel.

Det skramlar lite mer innan motorn är varm och det är också viktigt att motorn körs ordentligt varm innan man börja plocka ut effekt.

Självklart skall man alltid köra motorn driftvarm innan man börjar pressa den oavsett vad för typ av kolvar man använder, men på grund av det större kolvspel som dessa kolvar kräver så är det extra viktigt.

Beträffande ev. spikningar så är det här ditt kompressionsförhållande kommer in :wink:

//Thomas

Re: Köpa gjutna eller smidda Omega-kolvar??

Postat: 26 oktober 2012 kl. 16:03
av Tempogubben
JBE;
Det ligger något i det du säger... :)

Crona skrev:170hk!! Det var nog ingen A-motor han mena :roll:
David Visards egna ord från boken; 8)
"The Omega cast pistons have proved an incredibly reliable piston and have only showed signs of failure at extremely high power levels, usually in excess of 170 hp"

Fast det du nämner att smidda har en tendens att vidga sig sen när de blir varma känns lite lurigt.
Kanske bättre att köra på smidda iaf... :?

//Andreas

Re: Köpa gjutna eller smidda Omega-kolvar??

Postat: 26 oktober 2012 kl. 17:01
av Crona
Tempogubben skrev: David Visards egna ord från boken; 8)
"The Omega cast pistons have proved an incredibly reliable piston and have only showed signs of failure at extremely high power levels, usually in excess of 170 hp"
Jag tvivlar inte på kolvarna utan i vilken motor de sitter :mrgreen:
Tempogubben skrev:Fast det du nämner att smidda har en tendens att vidga sig sen när de blir varma känns lite lurigt.
Kanske bättre att köra på smidda iaf... :?

//Andreas
Fastna nu inte för mycket i detta, alla kolvar utvidgar sig, men smidda utvidgar sig lite mer och det är därför extra viktigt att man har ett korrekt kolvspel, kolla med tillverkaren vad de rekommenderar.

//Thomas

Re: Köpa gjutna eller smidda Omega-kolvar??

Postat: 26 oktober 2012 kl. 18:50
av JBE
En handfull Engelsmen har strax över 200hp i A serie motorer..med turbo såklart... 8)

Re: Köpa gjutna eller smidda Omega-kolvar??

Postat: 26 oktober 2012 kl. 18:56
av Crona
JBE skrev:med turbo såklart... 8)
Det är fusk med fläkt :mrgreen:
//Thomas

Re: Köpa gjutna eller smidda Omega-kolvar??

Postat: 26 oktober 2012 kl. 23:24
av JBE
Inte då, bilar utan turbo....suger.. :lol:

Re: Köpa gjutna eller smidda Omega-kolvar??

Postat: 27 oktober 2012 kl. 10:08
av Crona
JBE skrev:bilar utan turbo....suger.. :lol:
Självklart det är ju därför motorerna i dessa bilar kallas just sugmotorer :mrgreen: :mrgreen:

Men allvarligt, ett effektuttag på 200hp på en gjutjärnsspis med tre lagrad vevaxel och stötstänger från 50-talet hur många sekunder kan de plocka ut denna effekten i stöten?

Kan ta ett ex. från mitt tidigare liv :wink: Volvo hade i sin första T5:a (T-gul) en 15sek turboplus och under dessa 15 sek så mätte man effektuttaget väldigt relevant :roll:

Det finns även lite grundregler när det gäller acceptabla hållbarhetskalkyler, max 100hp per liter och för en acceptabel motorgång max 0,5liter per cylinder.
Hur går det sen med växellådan som från början var dimensionerad för 34hp, visst de nya är förstärkta både här och där och har man sen rakskuret så blir inte de axiella krafterna så stora men 100hp sen börjar allt falla sönder som ett korthus 8)

//Thomas