Inkörning av nya skivor fram

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Användarens profilbild
KristerOlsson
Inlägg: 55
Blev medlem: 14 november 2010 kl. 19:51
Ort: Lund

Inkörning av nya skivor fram

Inlägg av KristerOlsson »

Jag har precis tagit ut min koja på vägen efter att ha byggt om från trummor till 7.5" 4-kolvsok fram. Någon förbättring av bromsförmågan märktes inte direkt och enligt en diskussion i septembernumret av MiniWorld tar det upp till 50 mils stillsam inkörning av nya skivbromsar innan de fungerar OK. Finns det ngt vettigt sätt att påskynda detta utan att skada belägg och skivor? Det känns nervöst att köra 50 mil med dåliga bromsar.
Som en del andra så har jag också fått lång pedalväg men behöver kanske lyfta bromsarna bak en vända till. Händer det att folk har problem med lufta bakre kresten pga brakrebromskraftsfördelaren som sitter på bakramen? Har en ny tvåkrets "yellow tag" huvudcylinder.

Krister
Användarens profilbild
silverbullet 96
Inlägg: 666
Blev medlem: 15 juli 2009 kl. 12:06
Ort: Stehag

Re: Inkörning av nya skivor fram

Inlägg av silverbullet 96 »

I have also just changed to 7.5 4 pots, found that eh "bedded in" quite quickly. 300 km or so. Second day after i had them fitted a car pulled out in front of me and i needed to emergency stop, the car stopped fine, so i wouldn't worry.

If you are changing from 4 drums dont you also need to change the rear brake cylinders?
Användarens profilbild
Runken
Inlägg: 83
Blev medlem: 3 augusti 2011 kl. 22:45
Ort: Sollefteå

Re: Inkörning av nya skivor fram

Inlägg av Runken »

Jag har själv byggt om till 7,5 fram. Och jag blev supernöjd.
Hade problem med sjunkande pedal från början,å de visade sig att jag hade ett litet läckage bak. Så jag passade på å renovera bakbromsarna också.
jag fick lufta bromsarna riktigt länge för att få till de,men nu tar dom fin fint :D
// Ronnie
MK3 -73
SLK 200 -04
Berlingo -12 ( firmabil )
Skriv svar