Sida 1 av 1

från trummor till cooper s...

Postat: 2 augusti 2012 kl. 19:03
av Henrik Larsen
Hej
detta är säkert ett välkänd problem, men inte för mig..

jag håller på att montera 7,5tums skivbromsar fram på min koja. Jag har även bytt till minifins i bak.
problemet är att bromspedalen nu har väääldigt lång resväg innan den tar. Även om jag har skruvat fram bromsarna i bak tills dom ligger på litegrann.

någon som känner till situationen och även har en lösning?

Re: från trummor till cooper s...

Postat: 2 augusti 2012 kl. 19:21
av RAINIER
Har du pumpat upp pedalen så att bromsklossar sätter sig?
Annars är det luftning av bromsarna som gäller. Är det enkelkrets eller dubbelkrets system?

Re: från trummor till cooper s...

Postat: 3 augusti 2012 kl. 11:22
av Henrik Larsen
det är dubbelkretsstem. Funderar på em en bromsservo e nått att satsa på?

Re: från trummor till cooper s...

Postat: 3 augusti 2012 kl. 12:39
av Crona
En bromsservo löser inte problemet, med servo så kommer du att kunna trampa pedalen ännu längre ner :wink:
Men om du mena rent allmänt så är alltid en bromsservo att rekommendera när man har skivbromsar.

Angående ditt problem med lång pedalväg, som Reiner skriver lufta bromsarna en gång till.
Får du ut bromsvätska även bak och är där bra tryck när du öppnar nippeln?
Om du drar åt handbromsen tar pedalen lika långt ner?
Kan du pumpa upp pedalen, och isåfall känns den då stum eller svampig?

//Thomas

Re: från trummor till cooper s...

Postat: 3 augusti 2012 kl. 13:10
av Henrik Larsen
Jag har bra tryck överallt. Och pedalen känns helt stum, men som ni säger så får jag väl lufta en gång till.... Det e bara det att jag håller på med en dubbel badrumsrenovering samtidigt med mitt kojamek, så det går inte så fort....

Re: från trummor till cooper s...

Postat: 18 september 2012 kl. 21:47
av Henrik Larsen
Nu är badrummen klara, så då ligger fokus återigen på kojan:-) nu har jag bytt alla bromsslangar oxå, och luftat som en idiot. Jag har bra tryck överallt, och bromsen tar fint på alla hjul. Men fortfarande väl långt ner.... Kan det vara så att huvudcylindern helt enkelt inte rymmer nog vätska i förhållandet til volymen i tvåkolvsoken? Jag menar att dom kanske rymmer mycket mera vätska än vad dom gamla hjulcylindrarna gjorde? -Eller är jag ute och cyklar?

Tacksam för snabba förslag. - Besiktning på söndag... :-)

Re: från trummor till cooper s...

Postat: 18 september 2012 kl. 21:57
av Crona
Vad de rymmer är oväsentligt det är bara rörelsen du behöver vätska till vid bromsning och det funkar med en vanlig huvudcylinder har kört så själv.

Tar pedalen lika långt ner om du har handbromsen åtdragen?
Kan du pumpa upp pedalen?
Har du kört med bilen? Klossarna sliter in sig till skivan och då blir pedalen lite bättre.

//Thomas

Re: från trummor till cooper s...

Postat: 18 september 2012 kl. 22:57
av Henrik Larsen
Jag kan pumpa upp pedalen. Har inte testat om det e någon skillnad med handbromsen dragen. Jag får testa det imorgon. Körde en kort sväng igår, och bromsarna tar fint.

Re: från trummor till cooper s...

Postat: 19 september 2012 kl. 07:47
av heemini
Bytte också till 7,5 i våras. Det tog väl en 20 mil eller så men nu tar pedalen i topp.
Huvudsaken är att du är säker på att det inte finns något läckage. Resten ordnar sig av sig själv :D

Re: från trummor till cooper s...

Postat: 19 september 2012 kl. 09:38
av Hylsan
heemini skrev:...
Huvudsaken är att du är säker på att det inte finns något läckage. Resten ordnar sig av sig själv :D
Härlig kommentar :lol: