Rover Mini MPI fläkt, sensor ?

Allt som har med elektronik att göra.
Användarens profilbild
ydrolina
Inlägg: 227
Blev medlem: 25 januari 2008 kl. 22:11
Ort: Värmdö
Kontakt:

Rover Mini MPI fläkt, sensor ?

Inlägg av ydrolina »

Hoppsan. Det är nån vajsing med mini rovern´s fläkt. Den går på alldeles för ofta. Nu är det här en 98 utan "bottom radiator sensor", men med en "later transducer mpi brown sensor" som sitter just ovanför vattenpumpen. (gtr206 heter den)

Så, min fråga : Styr den här bruna sensorn ovanför vattenpumpen fläkten ? Det finns en annan brun sensor höger om oljefiltret, men jag misstänker att det är en oljetempgivare.....och några el kopplingar på framsidan av kylaren, men har inte tittat närmare på dem...

Hur som helst, vem ger signal till ECUn att sätta igång fläkten ? (med tanke att det inte finns nån "bottom radiator sensor" GSV 104 på den här serien....
Fördelen med små bilar är att du kan få plats till fler i kön.
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Rover Mini MPI fläkt, sensor ?

Inlägg av RAINIER »

Termokontakten till elfläkten sitter under termostathuset. Den har oftast dåligt kontakt när de övre motorbussningarna är slitna. Kontakten sitter på motorn och sladden sitter fast på innerskärmen, så donet rör sig hela tiden. Fixa motorfästet och vrid flatstiften i termokontakten lite och sätt donet på plats igen. Oftast lindrar jag donet fast med lite eltejp också.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
ydrolina
Inlägg: 227
Blev medlem: 25 januari 2008 kl. 22:11
Ort: Värmdö
Kontakt:

Re: Rover Mini MPI fläkt, sensor ?

Inlägg av ydrolina »

wow ! tack ! rover handboken är väldigt förvirrande på just
den här punkten. mycket riktigt är sladden spänd som en fiolsträng.
så det är
precis som du beskrev. tack :-)
Fördelen med små bilar är att du kan få plats till fler i kön.
Skriv svar