Desperat lacknoob!

Kaross, lack, lackvård, rostskydd, styling, etc.
Användarens profilbild
tobot
Inlägg: 39
Blev medlem: 27 november 2009 kl. 11:17
Ort: Göteborg

Desperat lacknoob!

Inlägg av tobot »

Hej, jag har spenderat många timmar på att förbereda min koja för omlackering. Slipat, blästrat, slipat, blästrat, spacklat, rostlagat, slipat igen osv. Nu är allt nästan klart och jag började läsa på om vilken grundfärg jag ska ha. Jag har grundat vissa utsatta delar med rostskyddsfärg redan.

Råkade surfa in på företagssidan för rostskyddsfärgens hemsida idag. Hammerite. Till min stora förskräckelse innehåller den silikon och är inte övermålningsbar!

Måste jag slipa ner/blästra bort all hammerite eller finns det något hemligt lackknep att ta till?

Hjälp!
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Desperat lacknoob!

Inlägg av heemini »

Tyvärr kan du inte lacka på något som är siliconbaserat! :( så det blir att slipa lite till.
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Desperat lacknoob!

Inlägg av minijanne »

Har hört att om man grundar på Hammarlacken så går den att måla över med vad som helst... Fast jag skulle nog inte testa... Kolla med en lackverkstad vetja.
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Desperat lacknoob!

Inlägg av John Doe »

tobot skrev:Hej, jag har spenderat många timmar på att förbereda min koja för omlackering. Slipat, blästrat, slipat, blästrat, spacklat, rostlagat, slipat igen osv. Nu är allt nästan klart och jag började läsa på om vilken grundfärg jag ska ha. Jag har grundat vissa utsatta delar med rostskyddsfärg redan.

Råkade surfa in på företagssidan för rostskyddsfärgens hemsida idag. Hammerite. Till min stora förskräckelse innehåller den silikon och är inte övermålningsbar!

Måste jag slipa ner/blästra bort all hammerite eller finns det något hemligt lackknep att ta till?

Hjälp!
Svaret är dessvärre NEJ du kan inte lacka över hammarlack... Däremot så skulle jag välja att rostgrunda med http://www.jula.se/rostskyddsgrund-400-ml-621008, då dessa är slipbara och övermålningsbara.

Hammarlacken kan du t.ex använda på fram- & bakvagn samt under bilen och även invändigt. :)
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Desperat lacknoob!

Inlägg av minijanne »

Hammarlack tål inte bromsvätska. Bra att veta.
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Desperat lacknoob!

Inlägg av heemini »

Inte bensin heller!
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
tobot
Inlägg: 39
Blev medlem: 27 november 2009 kl. 11:17
Ort: Göteborg

Re: Desperat lacknoob!

Inlägg av tobot »

Jag hade tänkt att grundmåla över hammeriten. Snackade med en kille på mekonomen som verkade kunnig. Han sa att det gick bra att övermåla bara man mattar ner ytan.
Användarens profilbild
tobot
Inlägg: 39
Blev medlem: 27 november 2009 kl. 11:17
Ort: Göteborg

Re: Desperat lacknoob!

Inlägg av tobot »

Svaret är dessvärre NEJ du kan inte lacka över hammarlack... Däremot så skulle jag välja att rostgrunda med http://www.jula.se/rostskyddsgrund-400-ml-621008, då dessa är slipbara och övermålningsbara.

Hammarlacken kan du t.ex använda på fram- & bakvagn samt under bilen och även invändigt. :)
[/quote]

Kan man lacka över den färgen eller behövs häftprimer också?
Ska lacka med nexa autocolor färg.
Kan tillägga att bilen inte är plåtren utan bara nermattad.
Användarens profilbild
tobot
Inlägg: 39
Blev medlem: 27 november 2009 kl. 11:17
Ort: Göteborg

Re: Desperat lacknoob!

Inlägg av tobot »

Det gick utmärkt att lacka över hammeriten med grundfärgen, som tur var :)
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Desperat lacknoob!

Inlägg av minijanne »

Skönt! Snart ute på vägarna då? ;)
Användarens profilbild
tobot
Inlägg: 39
Blev medlem: 27 november 2009 kl. 11:17
Ort: Göteborg

Re: Desperat lacknoob!

Inlägg av tobot »

minijanne skrev:Skönt! Snart ute på vägarna då? ;)
Nja, till sommaren hoppas jag!
Gjorde nog alla misstag man kan göra under lackeringen. Så nu är det till att slipa och rubba bort rinn och apelsinlack. Första lagret blev väldigt bra men spruttrycket var för högt så hälften av färgen hamnade på golvet. Andra lagret blev katastrof pga för lågt tryck. Försökte (efter proffstips) "måla ut" rinn med resultatet att det blev stora färgpölar på golvet. Grät en skvätt när jag var klar kl 6 på morgonen. ;)
Men jag gjorde det själv!

Nu är det montering som gäller. Har fått upp nytt innertak, bak och framruta mm. Tyvärr startar inte motorn längre utan knuff så det blir nästa projekt.
Bilagor
mini.jpg
Skriv svar