ljud

Inredning, klädsel, instrumentering, etc.
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Inlägg av Hylsan »

intressant tanke...frågan är bara var som händer med ljudet efter att ha färdats genom 20-30cm skumgummi? :)

/Hylsan
Per Eklund
Inlägg: 165
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 12:26
Ort: Åseda

Inlägg av Per Eklund »

jo, man får ju köra basreflex.. en eller 2 rör, som är riktade ut mot framsätena. Då får du inte så mycket förluster på ljudet.
Bara att prova :)

//Mvh Per
Användarens profilbild
El Gringo
Inlägg: 272
Blev medlem: 3 september 2006 kl. 20:04
Ort: Trollhättan

Inlägg av El Gringo »

Nja, basreflex är nog lite svårt med de basarna, dels spelar de bäst i slutna lådor o sen behövs det större volym till basreflex, o plats är det ont om redan som det är nu!

Men som jag menade med vinklade basar så menade jag att vinkla till dem så de spelar svagt "uppåt", men fritt utanför sätet om ni förstår. Men att sätta den rakt under sätet spelandes uppåt vore iofs något det med, att det är ett säte i vägen spelar nog inte så stor roll för ljudet, det är ju ingen diskant jag vill ha ut därifrån så att säga. Ljudtrycket kommer jag nog att få ändå.

Fast nu har jag iofs hunnit få en ny ide, det brukar bli ett gäng innan jag hinner sätta igång! :lol:
Pratade ihop mig med en kompis lite om detta o vi kom fram till att det smidigaste nog vore o offra lite bagage iaf, men jag vill ju fortfarande kunna komma åt batteriet, så som det verkar just nu blir det till att kapa ut ett kantigt hål på väggen bakom baksätet o bygga en låda som passar bra mot bagaget så det går o låsa den mellan väggarna. Då kan man ju relativt lätt dra ut lådan om man behöver komma åt batteri o så.
Sen får man väl staga upp det som blir kvar av väggen så bilen inte får för sig o sjunka ihop eller nåt. O sen fixar man till ett "lock" som passar mot lådan men självklart har hål för basarna att spela i!
Sen kan man ju även göra baksidan på lådan i plexi o lägga in lite neon med så blir det fint o se på när man öppnar bagaget med! :wink:

Vad tros om detta? Helt galet eller bästa lösningen?
Basarna ska in, på ett eller annat sätt, men hur vet jag inte riktigt än, så kom gärna med förslag, synpunkter, frågor och erfarenheter!
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Inlägg av Hylsan »

Håller på å sliter sönder mitt hår. :shock:
Letar efter ett par högtalare som är fyrkantiga fast inte av märket kicker eller pyle. argh...hatar när man inte lägger till favoriter på allt man ser :)

/Hylsan
johan_palm
Inlägg: 638
Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
Ort: kävlinge

Inlägg av johan_palm »

mds hade ett tag vet ej om du har fortfarande
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Inlägg av Hylsan »

njae...vet att jag var på nån amerikansk sida...argh...får kolla runt lite idag osso se ifall jag hittar något spår.

edit: ok...det var visst en svensk sida :)
http://www.billjud.nu/productlist.php?h ... bdd5e52ff2

/Hylsan
Buffon_Mk3
Inlägg: 54
Blev medlem: 25 augusti 2006 kl. 23:47

ljud

Inlägg av Buffon_Mk3 »

Tjenare Gorde så att jag byggde en ny hatt hylla i durkplåt och plaserade en 8"bas i mitten och 2 6x9or på var sida. bagaget funkar typ som en låda. de e ett tätt maffigt ljud i den :)
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

hjälp med idé...

Inlägg av Hylsan »

Tänkte slänga ut baksätet å bygga en låda i dess ställe.
Men jag är en färsking inom området, så tips emottages tacksamt.

Ska ha 2 10" fyrkantiga basar som jag tänkt rikta nedåt så spolen å korgen pekar uppåt (synd å gömma snygga högtalare :) )
vad händer om man sågar upp två hål i botten på sätet och stadgar upp den och sedan bygger en låda med lite plexi?
Hur räknar man hur många liter lådan behöver vara på?

Är ju ingen audiophil så det behöver ju inte mätas med mm-precision, men jag vill att den ska gå djupt men behöver inte vara så snärtig.

nån som kan hjälpa en få bra ljud i sommar??
/Hylsan
Användarens profilbild
Snailspeed
Inlägg: 321
Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
Ort: Borås

Inlägg av Snailspeed »

Köp min gamla låda och kona om basarna. Den spelade helt saglikt bra, men nu har gummiupphängningen spruckit runt ena konan. DLS kunde laga för ett antal år sedan, men det är ju bara att kolla upp det igen. Jag hade den ståendes i baksätet på en koja. Spände fast den med säkerhetsbältet.
Bild
Bild
/Oscar Kärrqvist

BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
Användarens profilbild
El Gringo
Inlägg: 272
Blev medlem: 3 september 2006 kl. 20:04
Ort: Trollhättan

Inlägg av El Gringo »

Hylsan!

Det lättaste sättet o mäta upp en sån låda är o fylla med lite finare grus... mät upp det i ett litermått eller nåt innan du häller i det oxå är det bara o räkna... Vatten funkar ju oxå såklart, men det blir ju lite jobbigare o få upp... ;) Gruset kan du ju alltid dammsuga upp det sista iaf...

Du måste se till så att det blir helt tätt med plåten mot basarna iaf o att det inte är några hål nån annanstans! Jag skulle nog sågat upp 22mm spån o satt som vägg mellan golvet o botten på sätet så att säga o sen tätat hela skiten med plast. Sen bör du nog sätta ett gäng med stag som håller plåten still då jag tror att det kan flexa en del! Sen skulle det nog inte skada om du satte på ett par bitumenmattor eller nåt på plåtdelarna med... Dödar resonansen rätt så ok!

Ikea har ett bra täcke som heter mysalätt, limma i lite sånt o skruva på basarna så ska det nog rocka på bra! Lycka till!
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Inlägg av Hylsan »

snailspeed: hum...mnae...hade tänkt mig en lägre men längre låda, men tack endå.

ElGringo: hum...rätt smart idé :)

Ska skissa lite i helgen så får vi se ifall jag kan lägga upp en bild här.

/Hylsan
Användarens profilbild
Snailspeed
Inlägg: 321
Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
Ort: Borås

Inlägg av Snailspeed »

Lägre? Det sitter två 8" DLS-basar med kevlarkoner i lådan och det grova röret har jag för mig är 10cm i dia, så så mycket lägre går det nog inte att bygga en låda om man inte har basarna liggandes i istället för ståendes i lådan. Jag tar lite mått på den när jag är i garaget nästa gång och ett par bilder hur den ser ut färdigbyggd.
/Oscar Kärrqvist

BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Inlägg av Hylsan »

mm..jo..men det var ju just det. Tänkte ha basarna riktade nedåt, eller snett nedåt och bygga lådvolymen på bredden istället för höjden.

Bild


/Hylsan
Användarens profilbild
Snailspeed
Inlägg: 321
Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
Ort: Borås

Inlägg av Snailspeed »

Aha.. Tänker du ha låda istället för sittdynan i baksätet då? Eller ska allt få plats i utrymmet unde baksätet?
/Oscar Kärrqvist

BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Inlägg av Hylsan »

nä...istället för sittdynan. Ingen som får plats därbak endå :)

/Hylsan
Skriv svar