ljud

Inredning, klädsel, instrumentering, etc.
Per Eklund
Inlägg: 165
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 12:26
Ort: Åseda

ljud

Inlägg av Per Eklund »

Någon som har en bra låsning på baslåda i kojor? var får den platts?

Funnderade på att göra någon låda under baksätet, är ju ett lite "fack" där under, man kanske skulle kunna knölla in en 8" eller nått där? :)

Någon som han några förslag?

//Per
ByWard

Inlägg av ByWard »

Tjena!



Jag går i samma tankar.

Det största som man får in under baksätet är 6.5" vad jag vet..

Dock har jag även planer på att bygga en "riktig" tvåkammarslåda i skuffen och dra reflexröret genom ryggstödet :) Har skissat lite på det, och det kan bli bra, men myyyyycket jobb blir det om man vill ha det snyggt :)



Kan skicka lite idéer om intresse finns, bara att du hör av dig
Cooper Killen

Inlägg av Cooper Killen »

Tja



Jag har provat en hel del när det gäller ljud i kojan, först så hade jag en vanlig basreflexlåda i skuffen med en 10" bas i det lät hyffsat men problemet är att basen inte kommer in i kupén så man måste göra hål i hatthyllan. i sommras så slängde jag ut den lådan och köpte en ny 10" långslagig bas, samt att jag gjöt en sluten glasfiberbaslåda som ser ut som en högertank, den är på endast 18L men dunkar på ngt så in åt helvete :D med ett bra steg till. Jag har bilder om ngn undrar.



Mvh Kristofer
Machnow
Inlägg: 85
Blev medlem: 17 januari 2005 kl. 23:13
Ort: Borås

Inlägg av Machnow »

Vill gärna se bilder!
Hur svårt kan det va?
sjohan
Inlägg: 43
Blev medlem: 1 januari 2005 kl. 21:16
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av sjohan »

I ett av dom senarste nummrena av mini world så va det en tjej i australien tror jag som hade löst det riktigt fint med massa högtalare och subwoofers och grejjer... Tror bland annat att där va 4 st 10" subwoofers placerade under baksätet.
Användarens profilbild
Adjuun
Inlägg: 347
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 18:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Adjuun »

ojdå.. 4 tiotummare är ganska stabilt att ha inne i bilen.. :)
BMC Clubman -71
BMC 1000 -69
BMC Cooper - 69
Användarens profilbild
Ubba
Grundare & ägare
Inlägg: 464
Blev medlem: 11 november 2004 kl. 10:06
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av Ubba »

sjohan skrev:I ett av dom senarste nummrena av mini world så va det en tjej i australien tror jag som hade löst det riktigt fint med massa högtalare och subwoofers och grejjer... Tror bland annat att där va 4 st 10" subwoofers placerade under baksätet.
8":are tror jag det var. Så har ju jag gjort, dock med 6.5":are. Krävs lite ombyggnation för att få dit större men det går säkert.
MVH Johan "Ubba" Åberg
Stolt grundare av Hundkoja.com
Användarens profilbild
Adjuun
Inlägg: 347
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 18:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Adjuun »

Mn borde ju kunna bygga en banpasslåda och placera någonstans i minin.. för dom tar ju inte så mycket plats..
BMC Clubman -71
BMC 1000 -69
BMC Cooper - 69
sjohan
Inlägg: 43
Blev medlem: 1 januari 2005 kl. 21:16
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av sjohan »

Ubba skrev:
sjohan skrev:I ett av dom senarste nummrena av mini world så va det en tjej i australien tror jag som hade löst det riktigt fint med massa högtalare och subwoofers och grejjer... Tror bland annat att där va 4 st 10" subwoofers placerade under baksätet.
8":are tror jag det var. Så har ju jag gjort, dock med 6.5":are. Krävs lite ombyggnation för att få dit större men det går säkert.


Mycket möjligt att det var 8" men 4 sådana borde ge tillräckligt med ljud. 6" borde egentligen räcka det med..
Användarens profilbild
Ubba
Grundare & ägare
Inlägg: 464
Blev medlem: 11 november 2004 kl. 10:06
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av Ubba »

sjohan skrev:
Ubba skrev:
sjohan skrev:I ett av dom senarste nummrena av mini world så va det en tjej i australien tror jag som hade löst det riktigt fint med massa högtalare och subwoofers och grejjer... Tror bland annat att där va 4 st 10" subwoofers placerade under baksätet.
8":are tror jag det var. Så har ju jag gjort, dock med 6.5":are. Krävs lite ombyggnation för att få dit större men det går säkert.


Mycket möjligt att det var 8" men 4 sådana borde ge tillräckligt med ljud. 6" borde egentligen räcka det med..
Ja, jag behöver nog dock ett delningsfilter eller ett steg till dem för det låter ju inte jättebra. Men det duger så länge! :wink:
MVH Johan "Ubba" Åberg
Stolt grundare av Hundkoja.com
Per Eklund
Inlägg: 165
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 12:26
Ort: Åseda

Inlägg av Per Eklund »

i Minin som va i Mini world så va det 4st 8"...

om man ska bygga låda i en mini tror jag att man ska satsa på en basreflex...en banpasslåda är ju gjord för att det ska kasta ljudet långt och det behöver man ju inte i en kojja =), men man sparar ju några liter av utrymmet.

Men jag har funnderat om man inte skulle kunna sätta en bas i hatthyllan och sen göra en låda som man skruvar fast under i plåten...så att hatthyllan blir lådans topp och sen ett basrör genom baksätet...kanske skulla funnka?



//Per
Användarens profilbild
Adjuun
Inlägg: 347
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 18:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Adjuun »

Jo det tror jag skulle gå jättebra men du måste nog stadga hathylla rätt så mycket med tanke på att det är ganska tunn plåt där.. det som vore smidigt vore att gjuta en glasfiberlåda på motsatt sida om tanken i samma form och sätta in en bas där.. borde gå ganska bra
BMC Clubman -71
BMC 1000 -69
BMC Cooper - 69
Andykidden

Inlägg av Andykidden »

Ni har inte lite bilder som man kan få se på? :)
Användarens profilbild
Adjuun
Inlägg: 347
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 18:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Adjuun »

Jag är också intresserade av bilder på ljudbygga i minin :)
BMC Clubman -71
BMC 1000 -69
BMC Cooper - 69
Cooper Killen

Inlägg av Cooper Killen »

Bilder går att fixa om ngn visar vart jag kan lägga upp dem.
Skriv svar