ljud

Inredning, klädsel, instrumentering, etc.
Per Eklund
Inlägg: 165
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 12:26
Ort: Åseda

Inlägg av Per Eklund »

Tja
Ska du använda plåten som sittdynan ligger på som en vägg till lådan eller ska du lägga en skiva över den? Lär ju bli bra skorr annars.
Du kan ju bygga en helt vanlig låda med och vända på högtalarna som du tänkt, är ju bara att du bygger lite mindre låda än vad dom behöver normalt sett. Vad är det för basar du ska använda?
Lycka till med ditt bygge!
//Per
Användarens profilbild
El Gringo
Inlägg: 272
Blev medlem: 3 september 2006 kl. 20:04
Ort: Trollhättan

Inlägg av El Gringo »

Aha! Nu förstår jag hur du menar! Du vill ha en låda helt i plexi över sätet, cool ide... Trodde du skulle använda utrymmet under sätet som baslåda...

Men ska jag vara ärlig tror jag att det kostar mer än det smakar, plexi är dyrt, o ska du bygga en hel låda i det så får du ha rätt så grova bitar o staga upp en hel del! Lådan ska helst inte kunna röra sig överhuvudtaget, minsta lilla den kan röra sig är effekt den tar från basarna.
Det skulle inte funka o göra lådan i spån eller nåt o bara ha locket i plexi? Då får du ner kostnaden en hel del!

Volymen ska de som du köpte basarna av kunna hjälpa dig med, annars finns det gott om folk som kan räkna ut det, jag kan det tyvärr inte... Men prova på garaget, zatzy eller lazzat så ska du nog få svar!
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Inlägg av Hylsan »

jag hade tänkt att inte använda plåten som en del i lådan utan bara lägga lådan mot plåten och ha några genomgående bultar eller något att säkra den. Naturligtvis kommer det bli gummi runt om för att minska vibrationer. undertill kommer jag sätta asfaltsplattor.

Sen kommer det bli mestadels spånskiva men med lite snygg plexi. Funderar lite på att ovandelen ska gjutas i glasfiber i någon nygg form så det blir lite "sömlös" design. Har inte kommit på hur jag ska ha sluttsteget än dock. En variant är ju att ha som de flesta andra, dvs i mitten mellan högtalarna. Får skissa på det lite.

/Hylsan
some1one

Inlägg av some1one »

Jag har lite ljud i min koja men de kommer byggas på med tiden och förbättras :P
Men iaf som de är nu så har jag en 12" zachry boxer i en 18L sluten och uträknad låda i bagaget :) den drivs utav ett rockford fosgate slutsteg :P 5,25" infinity 2-vägs i hatthyllan drivs av huvudenheten men märket sony. bild kan fixas om nån undrar hur de ser ut med baslådan i bagaget :)
Behöver nått framsystem men vet inte riktigt vart de ska få plats :S tidigare i tråden hade nån bygt i dörrarna, skulle va kul å se bild på de :) plats finns de inte gott om för 5.25" eller 4" 2-vägs infinity högtalare som jag har tänkt.
Nån som har nån bra ide hur man kan bygga framsystem? bilder?? :)
zimon

Inlägg av zimon »

framsystem?
själv har ja funderat på att sätta ett par N-core trius 3.5" i träpanelen antingen i fläkthålen eller borra upp nya hål jämte klockan i mitten.

får se hur de blir.
6" amega i hatthyllan
å kanske trycker in nått underbaksäterna
självklart ett nytt steg som driver allt.

funderar på å gjuta i dörrarna? eller kan man köpa dörrar me fästen till hägtalare?
stegen
Inlägg: 17
Blev medlem: 1 maj 2007 kl. 19:01
Ort: Umeå

Re: ljud

Inlägg av stegen »

Har inga bra lösningar på hur man får ett bra ljud en Mini... men mina erfarenheter är:
Basen blir knepig... provat flera lådor och även lagt de i själva baksätet (mest som test).
Tagit bort den ovala plåten i ryggstödet... använde ett DLS basslutsteg (som jag vet brukar låta bra i andra bilar) vidare så har jag använt en favoritbas (någon dyr Pioneer 12" som jag också tycker spelar snyggt med riktiga toner och inte bara entonigt muller).
Har en "normal" JVC huvudenhet och som framhögtalare så använde jag KEF:s ägg (låter bra samtidigt som de är små och klar låda på en gång!... egentligen hemmabiohögtalare) som jag lade bakom instrumentpanelen... köpte även ett litet (dåligt! men mer om det senare) MDS-steg till framsystemet...
Lät inget vidare... basen kändes halvkvävd (bäst blev det som väntat med basen vänd bakåt)... framsystemet skrikande och omusikaliskt... framsystemet lät faktiskt bättre med huvudenheten som förstärkare...
Byggde därefter en liten baffel för baksätet där jag klämde in ett riktigt gammalt 2vägssystem från Alpine som faktiskt fortfarande låter bra... diskanterna till detta satte jag framtill under instrumentpanelen...
OM ni orkat läsa så långt så ska jag försöka sammanfatta:
Vissa "experter" som jag pratat med tror att bilen kupé kan göra så att basen är svår att få till på ett bra sätt...
Efter att ha mixtrat med diverse kopplingar så kom jag fram till att det lät mest behagligt och vettigt med mellanregistren som sitter bakom mej under baksätet samt diskanterna under instrumentpanelen (ska väl inte vara optimalt men ljud är knepigt ibland :) ).
Tog det lilla MDS-steget till att driva basen (fanns då åtminstone filter i steget) och sågade av en gammal hemmahögtalare och gjorde en liten baslåda i skuffen av den... visst låter det lite sämre... och framförallt mindre... men kändes meningslöst att använda det finare steget och basen med så liten ljudvinst...

Ljud är knepigt... och faschinerande... en kompis byggde en 7:e ordningensbaslåda i en gammal SAAB V4... billigt element... någon gammal grov starkströmskabel... allt var fult som stryk men det lät riktigt bra... sedan bytte han bil lite senare och flyttade då över baslådan och den lät aldrig mera bra igen :)
eplamojje

Re: ljud

Inlägg av eplamojje »

jag har byggt ljud i min kojja och det spelar högt och bra..
har en 12" cerwin vega stroker i ryggen med låda och 2st 6,5" coaxialer och 2st 8" basar i min custombyggda instrumentbräda och 2 st 6*9 i hatthyllan...allt är cerwin vega...
finns bilder på mitt bygge på:
Loudit.se

kolla in sidan för byggbilder, ska lägga upp mer bilder när resten är klart
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: ljud

Inlägg av Hylsan »

sidan funkar inte i Firefox..blä :P

CV all the way...intressant val...

Du sa du skulle tävla, i vilken klass ska du spela i??

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
eplamojje

Re: ljud

Inlägg av eplamojje »

jag ska spela i db-drag och bassrace tänkte jag, eller med andra ord, tävlingra där det handlar om att spela så högt som möjligt..
i nuläget har jag bara en bas i bilen, så nu ligger jag på ca 142-143db, mitt mål är 150db och uppåt
man jag ska ha 2 st 10 basar till inne i bilen
facken som är bredvid baksätet ska jag använda till låda som jag ska plasta för att få rätt liter, sen ska där i 1 10" Vega bas var sida om baksätet..det ska räcka för att spela 150db + +'

men nu är det motorbyte som gäller så byggandet ligger nere för tillfället...ska sy klart inredningen oxå innan jag fortsätter med basbyggandet...
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: ljud

Inlägg av Hylsan »

Ja då är du sysselsatt till Vallåkra. :)

Lycka till, själv har jag planer på SQ, men det blir i min Honda...och troligtvis inte förrens om något år :roll:

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
johan_palm
Inlägg: 638
Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
Ort: kävlinge

Re: ljud

Inlägg av johan_palm »

15" open air vet jag en som spelat i 150db i en koja
Skriv svar