Bromsen tar långt ner

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Ruben
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 maj 2012 kl. 22:30
Ort: Lund

Bromsen tar långt ner

Inlägg av Ruben »

Hallå alla kloka koja ägare!

Har en Hundkoja från -75 alltså två krets. Mitt problem är att pedalen tar väldigt långt ner. Har provat det mesta luftning med två man, vakumluftning men det blir inte bättre.

Upplever det inte heller riktigt som luft i systemet då när den tar så ärdet väldigt distinkt och det hjälper inte att pumpa med pedalen.
Det gör ingen skillnad om jag trycker snabbt eller långsamt. Jag kan inte heller uppleva något tryckfall.

Under tiden som vi luftade på det gamla sättet med två man så tog bromsen högt ett tag men sen bara dipade den.

Har någon en tanke vad det kan vara eller hur jag ska gå vidare.

Tacksam för alla förslag

//Anders
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Bromsen tar långt ner

Inlägg av minijanne »

har du justerat bromsarna?
Ruben
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 maj 2012 kl. 22:30
Ort: Lund

Re: Bromsen tar långt ner

Inlägg av Ruben »

Ja bromsarna är justerade.

//Anders
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Bromsen tar långt ner

Inlägg av Crona »

Anders,
Spontant så låter det som att det handlar om justering, men om du är hundra på att detta är ok och det inte finns någon luft så finns det som jag ser det bara en sak som kan orsaka detta.

Om de små fjädrarna som håller fast bromsbacken i hjulcylindrarna fram inte sitter på plats så "kryper" kolven tillbaka och då får du pumpa för att först få ut kolven mot bromsbacken innan du får broms.

Så kolla detta, sitter alla fyra fjädrarna där så tycker jag att du du skall sätter an alla sex justeringarna så du inte kan rubba något av hjulen och känna om pedalen är bra.
Om så är fallet så är det en justeringssak, finns inte så mycket annat än ovanstående.
Ok en sak till då, om sprinten till huvudcylindern är extremt sliten så får man lite sämre rörelse på huvudcylindern och du kan tvingas trampa en gång extra.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Bromsen tar långt ner

Inlägg av heemini »

Thomas!
Kan det inte också vara så att trummorna helt enkelt är utslitna?
/ Lasse
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Bromsen tar långt ner

Inlägg av Crona »

heemini skrev:Thomas!
Kan det inte också vara så att trummorna helt enkelt är utslitna?
/ Lasse
Hej Lasse,
Nja har svårt att se hur detta skulle gå till, man kan få fjädrande/svampig pedal om bromsbackar och trummor inte är inslitna tillsammans.
Nya backar i spåriga och slitna trummor då får man svampig pedal och extremt dålig bromsverkan inledningsvis, men när väl backarna har slitits in och man gjort en efterjustering så blir bromsen rätt ok.

Som jag ser det så för att man skall behöva pumpa upp tryck utan att det finns luft och pedalen är stum när bromsen väl tar så måste kolvarna av någon anledning gå tillbaka.
Om detta skulle vara orsakat av ovalitet på bromstrummorna så skulle det även funnits kraftiga bromsvibrationer.

Men ok kan ge dig lite rätt då, en kraftigt sliten trumma kan slå sig och då "slå" tillbaka backarna men då måste det som sagt även finnas kraftiga bromsvibrationer.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Ruben
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 maj 2012 kl. 22:30
Ort: Lund

Re: Bromsen tar långt ner

Inlägg av Ruben »

Tack för tipsen. Ska kolla fjädrarna men det konstiga var att ett tag tog den högt men helt plötsligt under luftningen så sjunker den. Känner igen att den även tidigare har tagit långt ner. Det var dock tre år sen jag körde den senast så jag minns inte om det var så här långt ner.
Ruben
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 maj 2012 kl. 22:30
Ort: Lund

Re: Bromsen tar långt ner

Inlägg av Ruben »

Tack än en gång för alla goda råd.Historien fick ett lyckligt slut då bilen nu är besiktigad och godkänd. Problemet var faktist till sist att bromsarna på andra sidan inte var korrekt justerade. Pinsamt men konstigt då den tog högt under en del av luftningen och sen plötsligt gick ner och tog längre ner. Nu är det bara till att njuta av sommaren.

Mvh

Anders
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Bromsen tar långt ner

Inlägg av minijanne »

hehe... :mrgreen: Grattis! Ut och kör nu!
philsson
Inlägg: 158
Blev medlem: 17 mars 2011 kl. 22:26
Ort: Örebro

Re: Bromsen tar långt ner

Inlägg av philsson »

Crona skrev:Anders,
Spontant så låter det som att det handlar om justering, men om du är hundra på att detta är ok och det inte finns någon luft så finns det som jag ser det bara en sak som kan orsaka detta.

Om de små fjädrarna som håller fast bromsbacken i hjulcylindrarna fram inte sitter på plats så "kryper" kolven tillbaka och då får du pumpa för att först få ut kolven mot bromsbacken innan du får broms.

Så kolla detta, sitter alla fyra fjädrarna där så tycker jag att du du skall sätter an alla sex justeringarna så du inte kan rubba något av hjulen och känna om pedalen är bra.
Om så är fallet så är det en justeringssak, finns inte så mycket annat än ovanstående.
Ok en sak till då, om sprinten till huvudcylindern är extremt sliten så får man lite sämre rörelse på huvudcylindern och du kan tvingas trampa en gång extra.

//Thomas
Vilka är "de 6 justeringarna"? Är det inte bara en justering per hjul? Jag har nämligen samma "fel" men med beteendet du beksriver. Bromsar jag först en gång så tar pedalen längre upp vid nästa pumptag. Annars stum känsla i pedalen, bra bromsverkan och även nyjusterat.
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Bromsen tar långt ner

Inlägg av Crona »

philsson skrev:Vilka är "de 6 justeringarna"? Är det inte bara en justering per hjul? Jag har nämligen samma "fel" men med beteendet du beksriver. Bromsar jag först en gång så tar pedalen längre upp vid nästa pumptag. Annars stum känsla i pedalen, bra bromsverkan och även nyjusterat.
Du har två justeringar på varje framhjul en till varje bromsback fram så har du bara justerat en back så ligger säkert felet där.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
philsson
Inlägg: 158
Blev medlem: 17 mars 2011 kl. 22:26
Ort: Örebro

Re: Sv: Bromsen tar långt ner

Inlägg av philsson »

Oh kalas!.. Ska bli spännande å se hur det blir när jag justerat det. ;-)
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: Bromsen tar långt ner

Inlägg av Magna-Flash »

Och... bromsjusterskallarna ska dras i hjulets rotationsriktning!!! Och dra dom inte runda - använd ett riktigt verktyg... Själv drog jag en bult rund pga att jag använde en vanlig nyckel :(
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
philsson
Inlägg: 158
Blev medlem: 17 mars 2011 kl. 22:26
Ort: Örebro

Re: Sv: Bromsen tar långt ner

Inlägg av philsson »

Ska dom verkligen det? Tvivlar jag starkt på. Var på det förra veckan och då "låstes" hjulet mer både höger och vänster av att dra medsols som en vanlig högergänga. Hmm..
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: Bromsen tar långt ner

Inlägg av Magna-Flash »

Det är rekommendationen som gick ut t svenska BMC-verkstäder... Funkar för mig iallafall!

Lookilooki:
http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopic.php?f=2&t=8668&p=45107&hilit=rotationsriktning#p45107

och ur Haynes:
Begin by turning one of the adjusters in the
forward direction of wheel rotation until the
wheel is locked (see illustration). Now back it
off slightly, until the wheel turns freely. The
brake drum may rub slightly in one or two
places as the wheel is turned. This is
acceptable providing the wheel does not bind.
Senast redigerad av Magna-Flash den 1 augusti 2012 kl. 09:23, redigerad totalt 1 gånger.
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Skriv svar