Hur byter man låscylinder?

Kaross, lack, lackvård, rostskydd, styling, etc.
tobbe
Inlägg: 1
Blev medlem: 20 januari 2012 kl. 11:09
Ort: Umeå

Hur byter man låscylinder?

Inlägg av tobbe »

Jag har köpt nya låscylindrar till min Mk2 -68 och nu undrar jag hur man byter dom. Går det att byta själv, i så fall hur gör man. Eller ska man lämna bort det?
Användarens profilbild
HerrSlentrian
Inlägg: 267
Blev medlem: 15 december 2011 kl. 10:51
Ort: Nyköping

Sv: Hur byter man låscylinder?

Inlägg av HerrSlentrian »

Vet inte om det är någon skillnad på mk2 och mk3 handtagen, men jag tog bort mina handtag. Sitter med 2 skruvar från insidan av dörren, plus att man får skruva bort låsmekanismen. Men då du väl har det i handen är det en barnlek. Ta bort det som sitter på änden av låscylindern, ska bara sitta med en skruv tror jag. Men håll koll på fjädern. Har du nycklarna/nyckeln kvar så underlättar det massor. För när du ska ta bort låscylindern, har du nyckeln i så ska det bara vara att knacka ut cylindern lite lätt. Men i mitt fall så fick jag banka skiten ur cylindern då jag inte hade någon nyckel. mindre kul då man inte vill skada handtagen.

Bakluckan är ännu enklare. Ta bort handtaget, sitter med 2 skruv. Och samma sak där, nyckeln i. Plus att jag har för mig att på den låscylindern så är det ett litet hål. (minns inte riktigt) som man får peta i med något smalt för att pressa in "säkringen" som håller fast låset också.

Så gjorde jag iaf. Finns säkert något annat sätt också.

Mvh Chrille

Skickat från min HTC EVO 3D X515m via Tapatalk 2
Austin Clubman MKIII (1972)
Skriv svar