Skillnad på kabelstam

Allt som har med elektronik att göra.
Användarens profilbild
HerrSlentrian
Inlägg: 267
Blev medlem: 15 december 2011 kl. 10:51
Ort: Nyköping

Skillnad på kabelstam

Inlägg av HerrSlentrian »

Jag råkade visst blåsa toppen på min motor igår.... Suck. Vart en bränd avgasventil och lite överraskningar då man lyfte toppen. Så istället för att renovera upp topp och så, så slänger jag i nya motorn istället.

Så till min fråga.

Är det någon skillnad/större skillnad på kabelstammen som sitter i nu till 998 motorn mot den som behövs till nya motorn en 1275a?

Är ett allegroblock och MPI topp.

Och en fråga till söm jag kom på. Termostaten på gamla gentemot nya. Skillnad? För jag såg att hålet såg annorlunda ut mellan de två. Inte själva hålet, men nere i.

Skickat från min HTC EVO 3D X515m via Tapatalk 2
Austin Clubman MKIII (1972)
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Skillnad på kabelstam

Inlägg av Crona »

HerrSlentrian skrev:Är det någon skillnad/större skillnad på kabelstammen som sitter i nu till 998 motorn mot den som behövs till nya motorn en 1275a?
Nej, om inte samma så åtminstone förvillande lika :wink:
Och en fråga till söm jag kom på. Termostaten på gamla gentemot nya. Skillnad? För jag såg att hålet såg annorlunda ut mellan de två. Inte själva hålet, men nere i.
Det ända som jag kan komma ihåg som skiljer är att Allegrotoppen saknar bypass röret mellan pumpen och toppen.
Är ett allegroblock och MPI topp.
MPI är ett nytt ord för mig :oops:
Vad är en MPI topp och vad skiljer den från en standard??

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
HerrSlentrian
Inlägg: 267
Blev medlem: 15 december 2011 kl. 10:51
Ort: Nyköping

Sv: Skillnad på kabelstam

Inlägg av HerrSlentrian »

Men man skulle inte behövas ändra kabelstammen eller köpa ny i det här fallet?

Multi point injection, en blyfri topp som suttit på en mini från 1998 i det här fallet.

Skickat från min HTC EVO 3D X515m via Tapatalk 2
Senast redigerad av HerrSlentrian den 17 maj 2012 kl. 15:10, redigerad totalt 1 gånger.
Austin Clubman MKIII (1972)
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Sv: Skillnad på kabelstam

Inlägg av Crona »

HerrSlentrian skrev:Men man skulle inte behövas ändra kabelstammen eller köpa ny i det här fallet?
NEJ, möjligen blir där en kabel över vid oljefilterhållare (beroende på hur gammal din motor är) men observera att mitt svar gäller under förutsättning att det gäller en bil med förgasare och brytare och utan en massa givare och annat skrövs.
HerrSlentrian skrev:Multi point injection, en blyfri topp som suttit på en mini från 1996 i det här fallet.
Tack för infon, har tydligen varit borta från kojevärlden för länge :oops:

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Skillnad på kabelstam

Inlägg av RAINIER »

MPI kom i 1997.
1996 var SPI med en "one year only" säkringsdosa.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
HerrSlentrian
Inlägg: 267
Blev medlem: 15 december 2011 kl. 10:51
Ort: Nyköping

Sv: Skillnad på kabelstam

Inlägg av HerrSlentrian »

Sorry... Men det är en MPI topp. Skrev fel. Toppen har suttit på en 98 inte en 96a.

Skickat från min HTC EVO 3D X515m via Tapatalk 2
Austin Clubman MKIII (1972)
Användarens profilbild
HerrSlentrian
Inlägg: 267
Blev medlem: 15 december 2011 kl. 10:51
Ort: Nyköping

Sv: Skillnad på kabelstam

Inlägg av HerrSlentrian »

Kom på det också att tempgivaren finns det inget hål för på nya toppen, så det blir väl till att köpa en sandwich. Har för mig jag har sett en med pluggad kylarslanganslutning, med bara hål för tempgivaren. Så kanske blir till att förlänga den kabeln lite.... Men det får man väl se.

Skickat från min HTC EVO 3D X515m via Tapatalk 2
Austin Clubman MKIII (1972)
Skriv svar