Hur varma blir era bilar?

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Hur varma blir era bilar?

Inlägg av Crona »

philsson skrev:Ugnstermometern, monterar man den om jag förstod dig rätt PÅ slangen? Tejpar fast då, eller ska man föra in den i en utav kylarslangarna så den är i direktkontakt med vattnet.
Den måste ha direktkontakt med vattnet alternativt så ganska du kan fäste den på något sätt på ovankant på kylaren direkt mot plåten blir nästan lika rätt.
Men om det är för struligt så kan du värma termostat löst i en gryta med termometern i så ser du när det öppnar vilket betyder att när den övre kylarslangen börjar bli varm så är motortemperaturen samma som i kastrullen när termostaten börja röra sig.
philsson skrev:Hur beräknar jag vilka värden jag bör ha på potentiometern?
Koppla en amp mätare emellan givaren och mätaren notera detta värde, ohm mät sen givare till jord varm + kall och notera dessa värdena kör sen till någon lokal elektronikbutik säg vad du vill göra och ge dem värdena så tror jag de kan plocka fram en lämplig, kostar från en tia och uppåt beroende på hur hög strömstyrka den måste tåla.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
philsson
Inlägg: 158
Blev medlem: 17 mars 2011 kl. 22:26
Ort: Örebro

Re: Hur varma blir era bilar?

Inlägg av philsson »

Nu har jag monterat en mätare till bilen och jämfört med min befintliga termometer.
Tyvärr flimrar den så fort jag startar motorn. Troligtvis kablarna till mätaren som är dåligt avskärmade. Provade att linda lite eltejp runt kablarna och det blev lite bättre. Höjer jag varvtalet lite från tomgång så blir mätaren stabil. Kopplad till extern strömförsörjning.
Kopplade den senare till bilens el och ställde den på brädan inne i bilen och ända tillfället den stod stabil var vid motorbromsning och med avstängd motor. Är det något elfel på bilen eller är det min mätare som är knas?



Var ute och körde en sväng. Mätaren bottnar på H när den digitala visar runt 74 grader. Att tänka på är att givaren jag kopplat på sitter på andra sidan termostaten mot den andra.
Skärmavbild 2012-04-24 kl. 16.15.00.png
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Hur varma blir era bilar?

Inlägg av Crona »

philsson skrev:Nu har jag monterat en mätare till bilen och jämfört med min befintliga termometer.
Tyvärr flimrar den så fort jag startar motorn. Troligtvis kablarna till mätaren som är dåligt avskärmade. Provade att linda lite eltejp runt kablarna och det blev lite bättre. Höjer jag varvtalet lite från tomgång så blir mätaren stabil. Kopplad till extern strömförsörjning.
Kopplade den senare till bilens el och ställde den på brädan inne i bilen och ända tillfället den stod stabil var vid motorbromsning och med avstängd motor. Är det något elfel på bilen eller är det min mätare som är knas?]
Nej det är inget elfel på bilen, termometern är inte avstörd, om du vill använda denna mätare permanent så kan du testa att stoppa in mätkablarna i en jordstrumpa och dra den så långt från tändkomponenter som du kan.
philsson skrev:Var ute och körde en sväng. Mätaren bottnar på H när den digitala visar runt 74 grader. Att tänka på är att givaren jag kopplat på sitter på andra sidan termostaten mot den andra.
Att den visar 33 grader när ordinarie tempmätare visar mitten beror troligen till viss del att termostaten inte öppnat än så därför är termostathuset kallare.
Men du har strax under 80 graders motortemp när mätare står i botten, det är så stor avvikelse så du borde nog skaffa en annan mätare som du kan lita på istället för att försaka kalibrera den, kanske försöka skaffa en originalmätare så passar givarnas ohmtal.
Men hur som helst du har inga temp problem på din bil så allt är frid och fröjd, du skall bara få till en mätare som visar rätt.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
philsson
Inlägg: 158
Blev medlem: 17 mars 2011 kl. 22:26
Ort: Örebro

Re: Hur varma blir era bilar?

Inlägg av philsson »

Som du säger kanske den visar för fel för att gå att korrigera utan konstiga bieffekter. Lyckades hitta en bil som har samma mätare original, nämligen MGB RUBBER. Den har GTR101 givaren, samma som på minis från 70 och framåt med givaren i toppen. Dessutom ska instrumentet också sitta original på vissa minis, utan att jag vet vilka. Får testa den nya givaren när jag får hem den och se hur den fungerar. Och om den visar fel kanske den går att kalibrera lite lättare. :)

Tack för all hjälp i vilket fall. Grymt bra tips och jättekul att veta att bilen inte går varm. Snarare orolig för att den gått för kall och slitits massor :lol: Dragit mycket bränsle har den ivf.. :P

By the way... Voltmetern visade 11.38V (över givaren), 0,25A när bilen hade nått N på mätaren och 36 grader på den digitala jag kopplade in idag. Borde betyda att om jag satte dit en passande resistor så kanske den aldrig skulle uppnå högre temperaturer även om den började visa rätt arbetstemp.
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Hur varma blir era bilar?

Inlägg av bulten08 »

förra året gjorde min pickup samma sak det visade sig att det var givaren i toppen som visade fel. börja med den betydligt lättare än att kalibrera.
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
philsson
Inlägg: 158
Blev medlem: 17 mars 2011 kl. 22:26
Ort: Örebro

Sv: Re: Hur varma blir era bilar?

Inlägg av philsson »

bulten08 skrev:förra året gjorde min pickup samma sak det visade sig att det var givaren i toppen som visade fel. börja med den betydligt lättare än att kalibrera.

intressant... förhoppningsfull.. :-) tur att den felar åt "rätt håll". Vore ju sämre annars
philsson
Inlägg: 158
Blev medlem: 17 mars 2011 kl. 22:26
Ort: Örebro

Re: Hur varma blir era bilar?

Inlägg av philsson »

Ville bara uppdatera er på hur det gick med mätaren i slutändan. Skruvade med den i söndags efter att ha köpt ett reglerbart motstånd (potentiometer) som gick mellan 0-500 ohm. På bilden nedan ser ni den till vänster, en metallskruv som jag satt innanför höljet till mätaren. Blev rätt snyggt tycker jag själv.
potentiometer
potentiometer
Och här en bild på en lyckad kalibrering. Ute och kör med en digital mätare. Utgår ifrån att runt 90 grader borde vara "N" markeringen?
temp
temp
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Hur varma blir era bilar?

Inlägg av Crona »

Snyggt och bra jobbat, nu är det inte Engelsk precision längre :mrgreen:

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Hur varma blir era bilar?

Inlägg av crowan »

Vad kostade ett sånt reglerbart motstånd? Det här ser ju super ut!
clubman 1330
philsson
Inlägg: 158
Blev medlem: 17 mars 2011 kl. 22:26
Ort: Örebro

Re: Hur varma blir era bilar?

Inlägg av philsson »

crowan skrev:Vad kostade ett sånt reglerbart motstånd? Det här ser ju super ut!
Jag köpte denna lat som jag var för att den skulle komma i brevlådan. Så runt 50kr + frakt, men finns säkert också hos "din lokala elhandlare". Supernöjd! :D
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Hur varma blir era bilar?

Inlägg av crowan »

Perfekt. Ska se om inte jag justerar min också.
clubman 1330
philsson
Inlägg: 158
Blev medlem: 17 mars 2011 kl. 22:26
Ort: Örebro

Re: Sv: Hur varma blir era bilar?

Inlägg av philsson »

Gör det! Och skriv här sen hur det gick också :-)
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Re: Hur varma blir era bilar?

Inlägg av Clain »

Tänker koppla in min pot och kalibrera mätaren i helgen.. :)

Stämmer det att den kopplas så här mellan givare & mätare?

- Andreas


Bild


Sent from my iPhone using Tapatalk
Austin mini 1000, MkIII -74
philsson
Inlägg: 158
Blev medlem: 17 mars 2011 kl. 22:26
Ort: Örebro

Re: Hur varma blir era bilar?

Inlägg av philsson »

Clain skrev:Tänker koppla in min pot och kalibrera mätaren i helgen.. :)

Stämmer det att den kopplas så här mellan givare & mätare?

- Andreas


Bild


Sent from my iPhone using Tapatalk
kopplingen du visar kommer fungera men är inte korrekt. Potentiometern har tre ben. Mellan de två yttersta är det samma resistans alltid, ex 10k ohm. När du vrider på den så justerar du en spänningsdelning, dvs delar upp hur mycket av 10k som ligger på vardera sida och ger på så vis en potentialskala på mittenbenet mellan 0-100% av den spänning som kommer in. Det du behöver göra är att koppla ena benet på potentiometern till sensorn och det andra till jord, sen mittenbenet till mätaren. Då kan du justera skalan, enbart neråt på skruven på potentiometern. :)
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Hur varma blir era bilar?

Inlägg av Clain »

Aha, toppen, då ska det bli ordning på detta till slut hoppas jag.. :)

Edit: Det är är väl lödning som gäller på potentiometern?
Austin mini 1000, MkIII -74
Skriv svar