Craig,
Detta här var inte lätt att svara kortfattat på då det inte verkar finnas något enkelt och entydigt svar.
Men först din bil är INTE "helfordonsgodkänd" som är det korrekta namnet.
Men det ändrar tydligen ändå väldigt lite för även utan detta helfordonsgodkännande så verkar följande gälla oavsett.
De 5% som tidigare tillämpades vid hjulbyte är nu ändrat och man tittar på vad som kallas bromsgodkännande och i detta godkännande står största respektive minsta tillåtna rullomkrets och här måste man hålla sig inom.
Beträffande bromsar och fjädring så gäller följande, om man ändrar från ett godkänt utförande så skall bilen registreringsbesiktigas och då kräver besiktningen ett godkännande från generalagent eller tillverkare.
Sen om någon kollar detta eller ej vid en besiktning tvivlar jag på, men du skall snart besiktiga så fråga lite försynt vad som gäller och se vad du får för svar.
Men att montera mindre bromsar tror jag personligen kan bli ett problem.
När infördes då detta helfordonsgodkännande?
Möjligheten att få ett fordon helfordonsgodkänt börja gälla 1995, och Mercedes var första tillverkare att få ett fordon godkänt.
När blev det krav på att alla fordon skall vara helfordonsgodkända?
Det finns inget krav ens idag, om tillverkaren inte väljer ett helfordonsgodkännande så måste fordonet ha ett enskilt godkännande. Tidigare hade vi nationella typgodkännande men från 2000 så får man inte ha detta längre utan då är det helfordon eller enskilt godkännande som gäller.
Hur var det med koderna?
Som så ofta så ville Sverige hitta på något eget system som ingen annan använde så det slog aldrig riktigt igenom.
T14A betyder EEG typgodkännandenummer.
T14B betyder Informationsdokument
T14C Variant och version
T12D samma som T14A men skulle användas om bilen varit registrerad tidigare i ett annat EU land.
Men om bilen har ett EEG typgodkännande nummer på registreringsbeviset så är den helfordonsgodkänd annars inte.
Vet inte om någon blev klokare men man skall nog inte gå för djup i dessa frågor då det är lätt att drunkna
//Thomas