Sida 2 av 3

Re: Changing from 13" wheels to 10" - problems at besiktning

Postat: 7 mars 2012 kl. 10:41
av silverbullet 96
I emailed minisport and got an answer quite quick. They will know for sure which wheels will fit and which will not!

Changing from 13" wheels to 10" - problems at besiktning tim

Postat: 7 mars 2012 kl. 13:37
av Ola
Tror nog att det är Metro skivor som är nersvarvade.
Med mini spares ok 4 kolvs ok så måste man ha metrons drive flange med.
Är lite annat offset.
Hade det på den gamla ban bilen med 10"
Med vänlig hälsning,
Ola


Minisport vet jag ej

Re: Changing from 13" wheels to 10" - problems at besiktning

Postat: 10 mars 2012 kl. 21:04
av Mini Maz
http://www.minispares.com/Product.aspx?ty=pb&pid=36942 samma som dom har till fiesta-konverteringen
Hur pass tajt är det då? Läste om en, som inte kunde ha hjulvikterna på insidan för att det var så tajt.

Re: Changing from 13" wheels to 10" - problems at besiktning

Postat: 10 mars 2012 kl. 22:35
av silverbullet 96
Minisport do both a non-vented (which is a turned down 8.4 mini disc) And a vented (which is a turned down metro disc, which needs you to modify the existing flange, by drilling out the holes slightly to 10mm ).

I will be going for the non-vented as i dont think I will ever need vented brakes. I have also heard that they cool the brakes too efficiently for a road car.


Fiesta conversion is a little bit more involved (i dont think it is any better or cheaper). Worth a watch! http://www.youtube.com/watch?v=1fbBWdSDT7E

Changing from 13" wheels to 10" - problems at besiktning tim

Postat: 11 mars 2012 kl. 00:25
av Ola
Har fiesta bromsar på min kombi det funkar bra , har förvisso bara kört en sommar med dem... och hur trångt det blir med balanserings vikter är helt upp till vilken fälg man använder. Jag har 10 x 6 Starmags å där e det trångt.

Börjar nog bli lite svårt att hitta mk1- 2 fiestor på skrotar nu bara..
De har en viss för kärlek att bli fyrkantiga i pressen.;-)

Re: Changing from 13" wheels to 10" - problems at besiktning

Postat: 11 mars 2012 kl. 12:57
av RAINIER
Roligt med en Fiesta konvertering, men jag tyckar bara inte om flytande/rörliga bromsok. Alla moderna bilar har det och de är alltid fastrostade, eller bultarna går av/insex huvuden går rund för att de är så fastrostade. Sen måsta man altid bortmontera hela oken för att byta klossar. Är det bara för att spara en kolv per ok, eller finns det nån annan fördel med det? Jag har aldrig förstått principen med såna bromsok. En gång skulle jag byta bromsklossar till en Polo, allt var fastrostad och gick av. Det tog totalt 3 timmar.....att byta klossar (!!!), det är inte klokt!

Re: Changing from 13" wheels to 10" - problems at besiktning

Postat: 11 mars 2012 kl. 20:41
av Crona
RAINIER skrev:Sen måsta man altid bortmontera hela oken för att byta klossar. Är det bara för att spara en kolv per ok, eller finns det nån annan fördel med det? Jag har aldrig förstått principen med såna bromsok.
Fördelen med flytande ok stannar nog till största delen vid priset (tillverkningskostnad), men man vill även framhålla att det minskar risken för fading.
Men om det beror på sämre bromsverkan eller bättre värmeavledning det kan nog diskuteras :wink:

Men det är långt ifrån på alla bilar med flytande ok som man behöver demontera hela oket, ofta räcker det med att lossa ena glidbulten och vika upp oket.

Silverbullet, du har en 96:a hur är det med helbilsgodkännandet tillåter det att man avviker från vad som står i helbilsgodkännandet?

//Thomas

Re: Changing from 13" wheels to 10" - problems at besiktning

Postat: 11 mars 2012 kl. 21:05
av silverbullet 96
Crona skrev:
RAINIER skrev:Sen måsta man altid bortmontera hela oken för att byta klossar. Är det bara för att spara en kolv per ok, eller finns det nån annan fördel med det? Jag har aldrig förstått principen med såna bromsok.
Fördelen med flytande ok stannar nog till största delen vid priset (tillverkningskostnad), men man vill även framhålla att det minskar risken för fading.
Men om det beror på sämre bromsverkan eller bättre värmeavledning det kan nog diskuteras :wink:

Men det är långt ifrån på alla bilar med flytande ok som man behöver demontera hela oket, ofta räcker det med att lossa ena glidbulten och vika upp oket.

Silverbullet, du har en 96:a hur är det med helbilsgodkännandet tillåter det att man avviker från vad som står i helbilsgodkännandet?

//Thomas
helbilsgodkännandet Oh shit! I did not know that! I guess 10's are ok as they fall within the +/- 5% rule. I am not sure about the brakes! How do i check that? or is it a case if they don't care at SBP then its fine!

What if I crashed the car, would the insurance company have an issue with the brakes not being original?

Actually reading about helbilsgodkännandet, seems like my whole suspension is questionable (adjustable shocks, hilos, adjustable arm and tie bars, poly bushes.)

Re: Changing from 13" wheels to 10" - problems at besiktning

Postat: 11 mars 2012 kl. 21:12
av silverbullet 96
helbilsgodkännandet only a problem for cars after 1998?

My car is a 1996!

Re: Changing from 13" wheels to 10" - problems at besiktning

Postat: 11 mars 2012 kl. 21:17
av Crona
silverbullet 96 skrev:helbilsgodkännandet Oh shit! I did not know that! I guess 10's are ok as they fall within the +/- 5% rule. I am not sure about the brakes! How do i check that? or is it a case if they don't care at SBP then its fine!

What if I crashed the car, would the insurance company have an issue with the brakes not being original?

Actually reading about helbilsgodkännandet, seems like my whole suspension is questionable (adjustable shocks, hilos, adjustable arm and tie bars, poly bushes.)
Är inte 100% säker på detta, men jag har hört att det skulle vara någon lättnad angående fälgdiametern kan kolla detta i morgon.
Men jag är ganska säker på att du inte får ändra bromsar och fjädring utan ett godkännande från tillverkaren.

Angående försäkringsbolaget så kan man säga som så att upptäcks det och du saknar intyg från tillverkaren så kan du få problem och i slutändan procentavdrag på ersättningen.

Om din bil är omfattat av helbilsgodkännande så skall det stå en kod tror det är T14 eller något liknande på ditt registreringsbevis.

//Thomas

Re: Changing from 13" wheels to 10" - problems at besiktning

Postat: 11 mars 2012 kl. 21:20
av Crona
silverbullet 96 skrev:helbilsgodkännandet only a problem for cars after 1998?

My car is a 1996!
1998?? jag trodde det var 1995, men jag kan kolla det också i morgon.
Men kolla om du har koden T14.

//Thomas

Re: Changing from 13" wheels to 10" - problems at besiktning

Postat: 11 mars 2012 kl. 21:25
av heemini
Craig!
You can check if your car has a helbilsgodkännade by doing a search at Mekonomen site. Your data will show. T14 plus a letter means that it is. No T14 = do what you want (within reasonable limits) :rivstart:

Re: Changing from 13" wheels to 10" - problems at besiktning

Postat: 11 mars 2012 kl. 21:35
av silverbullet 96
I dont have typgodkännandenummer for my mini! I guess that is the same as it not falling into helbilsgodkännandet

Re: Changing from 13" wheels to 10" - problems at besiktning

Postat: 11 mars 2012 kl. 21:48
av heemini
That's the same. And regarding insurance....I don't think any company would argue as long as the car has passed besiktningen.
/ Lasse

Re: Changing from 13" wheels to 10" - problems at besiktning

Postat: 11 mars 2012 kl. 21:59
av silverbullet 96
Phew! I didnt find a T14 code for my mini, saying that i didnt find one for my 2001 Alfa Romeo either although the Alfa has a typgodkännandenummer