Avgasrening

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Robben

Avgasrening

Inlägg av Robben »

Har en 76:a som är under renovering och avgasreningen är obefintlig. Fick med en låda med massa rat som är totalt slut och oanvändbart. Hur kinkiga är bilprovningen på den fronten, kan jag plugga hålena och köra utan eller bör jag införskaffa nytt?



/Robban
palman

Inlägg av palman »

kan du besrkiva lite mer va du menar..läcker röret lr att du inte använder katt?lr vad du menar?



mvh jonas
Användarens profilbild
highscore
Inlägg: 36
Blev medlem: 11 november 2004 kl. 18:33
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Inlägg av highscore »

Jag har plockat bort avgasreningen från min 76a dock efter att jag besiktigade den iår.



Har hört mig för lite och man kan väl summera det jag hört med att antagligen begriper de inte att det ska sitta där. Det skadar ju inte att skruva ner förgasaren så att man ligger under gränsvärdet för CO'n så bryr de nog inte sig



//Highscore
gusen
Inlägg: 69
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 09:54
Ort: Halmstad

Inlägg av gusen »

Jag har en -77 som det är bortagit på.Den gick i genom besiktningen utan problem.
Robben

Inlägg av Robben »

palman skrev:kan du besrkiva lite mer va du menar..läcker röret lr att du inte använder katt?lr vad du menar?



mvh jonas


Det jag menade är vad dom kallar "Air injection system" i mekhandboken, kommer inte på någon bra svensk översättning på det. Pumpen är kaputt, slangarna söndertorkade och ventilerna raslar det i. fick med ett par "specialbestälda" skruvar som man pluggar toppen med.
Robben

Inlägg av Robben »

highscore skrev:Jag har plockat bort avgasreningen från min 76a dock efter att jag besiktigade den iår.



Har hört mig för lite och man kan väl summera det jag hört med att antagligen begriper de inte att det ska sitta där. Det skadar ju inte att skruva ner förgasaren så att man ligger under gränsvärdet för CO'n så bryr de nog inte sig



//Highscore


hur har du pluggat toppen? jag fick med ett par skruvar som jana tillhandahåller, vore synd om man pluggat toppen och sen måste borra/gänga upp den igen om gubbarna på bilprovningen gnäller
Användarens profilbild
highscore
Inlägg: 36
Blev medlem: 11 november 2004 kl. 18:33
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Inlägg av highscore »

Har bara pluggat med skruvar, från JANA även dom.



//Highscore
Per Eklund
Inlägg: 165
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 12:26
Ort: Åseda

Inlägg av Per Eklund »

Tror inte bilprovningen bryr sig.. Dom har nog ingen aning om vad som ska sitta där i alla fall :) ... jag kom igenom utan problem också.

pluggade med vanliga bultar, o kopparkrickor så det blir tätt o fint :)



Men det verkar ju som om att dom flesta tar bort det, verkar som att det lätt blir slitet..



//Per
mongoose

Inlägg av mongoose »

Plugga igen skiten och kör! De ädla herrarna på bilprovningen bryr sig inte!....I now!

"Get the fuck out"/Mongoose
Användarens profilbild
Micke
Inlägg: 52
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 21:40
Ort: Backaby
Kontakt:

Inlägg av Micke »

Jag har tagit bort min katalysator och dom sa ingenting på besiktningen :D :D
Micke Ågren
070-8623866

Member 1947 i MSC
Niobium

partykiller?

Inlägg av Niobium »

Jag förstår att de äldre avgasreningsdetaljerna som inte tillverkas längre eller inte går att få tag på tas bort när de rasar, men vafan egentligen, det är inte för att djävlas som avgasreningen har monterats där, utan för att göra vårt nöje, framdrivandet av små bilar mer miljövänligt.



Jag tycker fan det är skam att när det är krav på att ha katalysator från en viss årsmodell att en bil kan släppas igenom utan, för att sedan gnälla på någon som har 2 db för högt avgasljud eller liknande?



Sorry, jag vill inte vara en partypooper, men ibland så undrar jag hur folk tänker... :roll:
Skriv svar