Ventilerat eller tätt tanklock?

Kaross, lack, lackvård, rostskydd, styling, etc.
tercELLEN
Inlägg: 100
Blev medlem: 16 oktober 2010 kl. 08:49
Ort: Skellefteå

Ventilerat eller tätt tanklock?

Inlägg av tercELLEN »

Vad ska man egentligen ha? Vad är bäst och till vilket syfte?
Användarens profilbild
E.T.
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 mars 2007 kl. 21:49
Ort: Tierp

Re: Ventilerat eller tätt tanklock?

Inlägg av E.T. »

OM! du har luftning på tanken så borde det vara bättre med tätt tanklock annars ventilerat lock..... Måste vara luftning på nått sätt iaf.
MINI 1000 -70
Quad VLS
MERCEDES 270 cdi
GSX 1100 -82
tercELLEN
Inlägg: 100
Blev medlem: 16 oktober 2010 kl. 08:49
Ort: Skellefteå

Re: Ventilerat eller tätt tanklock?

Inlägg av tercELLEN »

E.T. skrev:OM! du har luftning på tanken så borde det vara bättre med tätt tanklock annars ventilerat lock..... Måste vara luftning på nått sätt iaf.
hmm... jag har nog en luftslang direkt på tanken... Men det blir alltså risk för för lite motstånd om det blir alltför "luftigt"? Är det det som är grejen?
Användarens profilbild
E.T.
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 mars 2007 kl. 21:49
Ort: Tierp

Re: Ventilerat eller tätt tanklock?

Inlägg av E.T. »

Motstånd? nja... Luftningen har mest med att göra att man inte suger ihop tanken när motorn är igång. I stora drag så att säga... Du suger inte direkt ihop en tank till en koja men till slut är det någonstans de "håller" imot.... Luftning finns på allt med bränsletank skulle man kunna säga kanske.....
MINI 1000 -70
Quad VLS
MERCEDES 270 cdi
GSX 1100 -82
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Ventilerat eller tätt tanklock?

Inlägg av RAINIER »

Mini:s utan ventilationsslang på tanken (>70) ska ha ett ventilerat lock.
Mini:s med venstilationsslang (70-91) OCH SPI/MPI ska ha ett oventilerat lock.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Skriv svar