Får inte loss locket till termostaten.

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

Får inte loss locket till termostaten.

Inlägg av makervall »

Skruvade bort fästet och de tre muttrarna men lyckas inte få loss själva locket till termostathuset. Försökte lite försiktigt slå in en kniv mellan för å bända lite men inget händer. Det är ju bara aluminium i grejerna så jag vågar inte gå på med allt för mycket våld. Några konstruktiva förslag?



Sen verkar det som om föregående ägare har vänt locket fel, för röret som slangen sitter på pekar in mot bilen, men i min fina Haynes bok så pekar det framåt, men det borde väll inte ha någon större betydelse, mer än att slangen blir väldigt lång.



//Magnus
Användarens profilbild
Ola
Inlägg: 465
Blev medlem: 13 november 2004 kl. 20:27
Ort: Alvesta
Kontakt:

Inlägg av Ola »

kan allt va lite små bökigt , spruta rikligt med WD-40 , 55-6 låt stå över natten.

prova att sätta dubbla muttrar på pinnbultara och prova försiktigt att lossa pinn bulten. knacka försiktigt på mutter och runt om huset med en liten hammare, går inte detta värm lite försiktigt på huset med gasol eller gas svets.



svär lite ... det brukar hjälpa .. :-)
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av makervall »

Ja det är väll bara tt ge sig på den igen ;)



//Magnus
Användarens profilbild
highscore
Inlägg: 36
Blev medlem: 11 november 2004 kl. 18:33
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Inlägg av highscore »

Hade samma problem.



Provade allt och fick till sist såga av pinnbulten med en tunn bågfil och sedan försöka lirka upp resterna av pinnbulten från blocket.



Detta får väl ses som en absolut sista utväg. När jag hade termostathuset loss försökte jag av ren nyfikenhet få ut resterna av pinnbulten från den utan att lyckas, det satt som f-n.



Lycka till
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av makervall »

Efter ytterligare en timme gav jag upp. Annvänder bilen dagligen så det är lika bra att beställa hem de delar jag kommer å behöva först. Får väll se när jag ger mig på det igen.



//Magnus
mongoose

Inlägg av mongoose »

Spräck skiten, så kan du få tjacka ett termostathus av mig för 10 spänn+frakt!

"Violence"/Mongoose
Skriv svar