Austin Mini 1275 Gt -75

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Edimus
Inlägg: 213
Blev medlem: 11 februari 2011 kl. 18:44
Ort: Trollhättan

Re: Austin Mini 1275 Gt -75

Inlägg av Edimus »

hultarn skrev:Kul att följa ditt projekt! Jag ägde tidigare en 1275 GT, med reg.nr. HSD 298!
Den helrenoverade jag in i minsta detalj, motorn blev en "lagom" vass 1380.
Original var den gulbrun (bracken), men den blev istället mintgrön.
Idag hade jag inte gjort så, men det var inte så intressant med original på den tiden...

Lycka till!
//Mats
Förstår vad du säger, en del av mej vill ha en cool bil. Men en annan del av mej vill ha orginal, säg bara inte att man håller på att bli vuxen. :wink:
Less is more
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Austin Mini 1275 Gt -75

Inlägg av minijanne »

Du kommer snart ha två bilar :D
Edimus
Inlägg: 213
Blev medlem: 11 februari 2011 kl. 18:44
Ort: Trollhättan

Re: Austin Mini 1275 Gt -75

Inlägg av Edimus »

minijanne skrev:Du kommer snart ha två bilar :D
Skall erkänna att jag är riktigt sugen på en pickup, men vem är inte det... Tur är väl att jag inte har råd att köpa en just nu, rep objekten är ju inte ens billiga.
Less is more
Mr_Maxi
Inlägg: 54
Blev medlem: 17 februari 2012 kl. 19:55
Ort: Degerfors

Re: Austin Mini 1275 Gt -75

Inlägg av Mr_Maxi »

Hej!

Såg bara på bildena tt de verkade lika... Får väl slå upp några reservdelskataloger och kolla på artikelnumren...

Borde ställa upp BMC:s gamla böcker i bokhyllan. Fick med två karonger böcker plus en massa verktyg då jag köpte en hydrolasticpump... Är nog bäst att ha böckerna i gillestugen så inte sambon blir sur...

Hälsn Jan
Edimus
Inlägg: 213
Blev medlem: 11 februari 2011 kl. 18:44
Ort: Trollhättan

Re: Austin Mini 1275 Gt -75

Inlägg av Edimus »

Mr_Maxi skrev:Hej!

Är nog bäst att ha böckerna i gillestugen så inte sambon blir sur...

Hälsn Jan
:lol: :lol: :lol:


Inga bilder nu,men det börjar hända saker i garaget. Fixat mitt axialspel på vevaxlen samt bytt o-ringen på tappen som sitter på undersidan av lådan. Skall nu laga läckaget där växelarmen går in i lådan. Så har man tvättat o målat lite, men som sagt bilder kommer senare. Jag siktar på Bes den 28April, veteranbils dropp in på bilprovningen i Trollhättan då, kan bli kul.

/Lars
Less is more
Edimus
Inlägg: 213
Blev medlem: 11 februari 2011 kl. 18:44
Ort: Trollhättan

Re: Austin Mini 1275 Gt -75

Inlägg av Edimus »

Det är nog dax för lite bilder. Har ju gjort lite.

Motor och lådan sitter nu i bilen igen. Med nya motorkuddar, innre drivknutsdamasker+allt rengjort och insmörjt igen och alla kulor på plats. Ett "anti oil leak kit" från Minispares till min rod change låda, samt ny ROD CHANGE EYE BOLT SLEEVE+ nya sprintar. Nedre motorfästet nytt, nya bussningar i det övre motorfästet. Nya bultar o muttrar lite här och var, hatar hitta mm-muttrar när det skall vara tum. :twisted:
Nytt fläktblad,rem, nymålad kylare,Ny torkar motor m.m.... säker glömt massor också.
Fyra av topplockspinnbultarna var inte åtdragna i blocket, kan ha släpp när jag lossade toppen?
Bild

Har kollat över toppen med T-röd testet, och det såg bra ut. Har sotat ur toppen och monterat den igen.
Bild

Förgasaren rengjord samt bytt packningar o jet-munstycket,(eller vad det heter)
Bild

//Lars
Less is more
Edimus
Inlägg: 213
Blev medlem: 11 februari 2011 kl. 18:44
Ort: Trollhättan

Re: Austin Mini 1275 Gt -75

Inlägg av Edimus »

Har nu börjat pilla med avgas-sys, . Det blöder inte, men jag satte på bandage i alla fall! :lol:
Bild

Skall bli skönt när man får höra GT:n sjunga!

//Lars
Less is more
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Austin Mini 1275 Gt -75

Inlägg av Crona »

Här går det undan :rivstart:
Bra jobbat.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Edimus
Inlägg: 213
Blev medlem: 11 februari 2011 kl. 18:44
Ort: Trollhättan

Re: Austin Mini 1275 Gt -75

Inlägg av Edimus »

Det går sakta vidare i motorrummet, varit lite trasiga slangar,klämmor,skruvar och muttrar på vägen.Men det hör väl till. Nu sitter det också en ny torkarmotor och nytt kontaktstycke till den, den gamla var stendöd. Tänkte visa före/efterbild, dock inte helt färdig,men det börjar arta sig.

FÖRE!
Bild

EFTER!
Bild

Men jag får ge upp besiktning den 28:de, frugan knorrar här hemma. Kanske kan förstå henne, Jag har gjort många timmer i garaget de senaste 5-6 veckorna. Till veckan blir det att byta skivor,klossar och bromsvätska på bilen.

//Lars
Less is more
Edimus
Inlägg: 213
Blev medlem: 11 februari 2011 kl. 18:44
Ort: Trollhättan

Re: Austin Mini 1275 Gt -75

Inlägg av Edimus »

It's Alive :D

Dock så vågade jag inte ha igång motorn så länge. Hittade ingen oljetrycklampa :? :?:
Sitter den under tempmätaren i mitten instrumentet? Det ända som lyste var en röd under tankmätaren. Aldrig ägt en GT förut och jag hämtade i ett garage i göteborg, då var den stendöd.

//Lars
Less is more
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Austin Mini 1275 Gt -75

Inlägg av crowan »

Ja, den röda är laddningen och den gula är oljetryck. Sitter i samma höjd som den röda på andra sidan i den mätaren.
clubman 1330
Edimus
Inlägg: 213
Blev medlem: 11 februari 2011 kl. 18:44
Ort: Trollhättan

Re: Austin Mini 1275 Gt -75

Inlägg av Edimus »

Tack Crowan!
Less is more
Edimus
Inlägg: 213
Blev medlem: 11 februari 2011 kl. 18:44
Ort: Trollhättan

Re: Austin Mini 1275 Gt -75

Inlägg av Edimus »

Har nu oljetryck och en fungerande lampa i panelen. Oljetrycksgivaren var skrot, fick köpa en hos Bodins.

//Lars
Less is more
Edimus
Inlägg: 213
Blev medlem: 11 februari 2011 kl. 18:44
Ort: Trollhättan

Re: Austin Mini 1275 Gt -75

Inlägg av Edimus »

Uush! Inte konstigt att bromsarna var dåliga. Det är ju f*n cancer på bromsokskolvarna fram!
Bild

Bromsarna bak var ju inge vidare heller, blir en ny beställning. Bromsen är fartens värsta fiende, men det är ju inte fel om den fungerar.

//Lars
Less is more
Edimus
Inlägg: 213
Blev medlem: 11 februari 2011 kl. 18:44
Ort: Trollhättan

Re: Austin Mini 1275 Gt -75

Inlägg av Edimus »

Har nu monterat hatthyllan,mattor,bälten,baksätet och stolar. Kan ju lika gärna göra det istället för att sitta o vänta påleveransen från England.
Imorgon får det bli att få färdigt mitt hemmabygge till panel och montera radion m.m

//Lars
Less is more
Skriv svar