Projekt MG 1300
- Swedeflyer
- Inlägg: 47
- Blev medlem: 11 november 2011 kl. 08:52
- Ort: Karlskrona
Projekt MG 1300
Eftersom jag skriver tusen dumma och några mindre dumma frågor, så tänkte jag att jag startar en lite tråd där jag samlar mina frågor och eventuella svar. Ni får alla GÄRNA bidra med svar, tankar råd och annat!
Fram tills nu har jag alltså fått kopplingen att lira skapligt. Under våren ska jag byta hela kopplingen med packbox, urtrampningslager.
Jag har monterat nya fina dubbade vinterdäck. Märke Hankoock.
Eftersom bilen inte gillar vatten, så har jag blåst rent fördelaren och sprutat i elektroniksprej. Den får stå öppen under natten för att det ska torka ut helt. En "kondom" är tillverkad av en diskhandske efter tips från "Edimus" här på forumet. Vi får väl se om den löser det hela. Annars får jag leta vidare varför den dör när det regnar.
Jag har beställt nya spindelleder, länkarmsbussningar, länkarmsstagsbussningar och lite nya bultar från Bodins Bildelar. Mycket trevlig och tjänstvillig herre som jag lär handla mer från!
Kupélampan är fixad så den lyser när man öppnar dörren. Det var lite glapp i en kontakt som jag nu fixat.
ATT FIXA:
Bagageluckan vill bara förbli stängd efter lite milt våld! Den hakar uppenbarligen inte i ordentligt när man stänger den. Ska kolla lite på det.
Stänkskydd till grillen. För att förhindra att det stänker regnvatten rakt in i motorrummet ska jag göra ett stänkskydd av lämpligt material som jag ska fästa bakom grillen. Lexan verkar vara bra val, då det inte syns. Undrar bara om det möjligen kan blända mötande bilar...
Största problemet just nu är att ingen mätarbelysning fungerar. Jag kör nu med min iPhone och en HUD display app som speglar hastigheten upp på rutan. Ganska för mycket hi tech... Men men... Bra att veta hur fort man kör...
Jag har bytt lampan i hastighetsmätaren, men utan resultat. Hittade oxå en lös sladd bakom instrumentpanelen som jag ska försöka hitta sin plats till. Vet inte om jag råkade slita loss den när jag rotade efter lamphållaren till mätaren, men sladden ska fast...
Jo... Är det någon som har erfarenhet av de där "tabletterna" man kan köpa som ersätter blyersättningsmedel?
Kolla denna länken: http://www.ebay.co.uk/itm/MG-1100-1300- ... 500wt_1081
Over and out för denna gången!
/Christian
Fram tills nu har jag alltså fått kopplingen att lira skapligt. Under våren ska jag byta hela kopplingen med packbox, urtrampningslager.
Jag har monterat nya fina dubbade vinterdäck. Märke Hankoock.
Eftersom bilen inte gillar vatten, så har jag blåst rent fördelaren och sprutat i elektroniksprej. Den får stå öppen under natten för att det ska torka ut helt. En "kondom" är tillverkad av en diskhandske efter tips från "Edimus" här på forumet. Vi får väl se om den löser det hela. Annars får jag leta vidare varför den dör när det regnar.
Jag har beställt nya spindelleder, länkarmsbussningar, länkarmsstagsbussningar och lite nya bultar från Bodins Bildelar. Mycket trevlig och tjänstvillig herre som jag lär handla mer från!
Kupélampan är fixad så den lyser när man öppnar dörren. Det var lite glapp i en kontakt som jag nu fixat.
ATT FIXA:
Bagageluckan vill bara förbli stängd efter lite milt våld! Den hakar uppenbarligen inte i ordentligt när man stänger den. Ska kolla lite på det.
Stänkskydd till grillen. För att förhindra att det stänker regnvatten rakt in i motorrummet ska jag göra ett stänkskydd av lämpligt material som jag ska fästa bakom grillen. Lexan verkar vara bra val, då det inte syns. Undrar bara om det möjligen kan blända mötande bilar...
Största problemet just nu är att ingen mätarbelysning fungerar. Jag kör nu med min iPhone och en HUD display app som speglar hastigheten upp på rutan. Ganska för mycket hi tech... Men men... Bra att veta hur fort man kör...
Jag har bytt lampan i hastighetsmätaren, men utan resultat. Hittade oxå en lös sladd bakom instrumentpanelen som jag ska försöka hitta sin plats till. Vet inte om jag råkade slita loss den när jag rotade efter lamphållaren till mätaren, men sladden ska fast...
Jo... Är det någon som har erfarenhet av de där "tabletterna" man kan köpa som ersätter blyersättningsmedel?
Kolla denna länken: http://www.ebay.co.uk/itm/MG-1100-1300- ... 500wt_1081
Over and out för denna gången!
/Christian
Jaguar XJ40 3,6 -89
MG 1300 MkII -70
Rover 820 -99
MG 1300 MkII -70
Rover 820 -99
Re: Projekt MG 1300
Ingen erfarenhet, dock ser dom ut som silvermålade stenar i garagepressat galler ....
Less is more
Re: Projekt MG 1300
Bakluckan... Du kan prova med lite våld. Böj ut låshaken lite med en kofot, men akta lacken.
/Cooper85
/Cooper85
- Swedeflyer
- Inlägg: 47
- Blev medlem: 11 november 2011 kl. 08:52
- Ort: Karlskrona
Re: Projekt MG 1300
Menar du att den ska böjas inåt bilen, eller bakåt?Cooper85 skrev:Bakluckan... Du kan prova med lite våld. Böj ut låshaken lite med en kofot, men akta lacken.
/Cooper85
Jaguar XJ40 3,6 -89
MG 1300 MkII -70
Rover 820 -99
MG 1300 MkII -70
Rover 820 -99
Re: Projekt MG 1300
Böj inte när låset sitter kvar i bilen! Ta loss och plocka isär. Behöver du böja till något så gör det i ett skruvstäd. Har du kollat att det inte bara är gummilisten som klämmer eller sitter åt fel håll? Ta bort den och prova om det fungerar utan.
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Re: Projekt MG 1300
Heemini har rätt. Kolla listen först. Det tänkte jag inte på.
Jag menade bygeln som sitter skruvad i tröskeln. Låset i luckan ska du inte göra så här med. Bygeln ska böjas utåt (jag skulle satsa på utåt) eller inåt, man får prova sig fram lite i taget tills luckan går att stänga.
Har testat själv och det funkade. Jag hade innan tagit loss bygeln och satt den i skruvstädet. Slog med slägga och det gjorde nog mer åverkan på skruvstädet än bygeln.
Jag har varit med om att bogsera en 1100 med linan fäst i bygeln. Bilen stod med fastnade bromsar och punka på alla 4. Jag kan ännu inte fatta hur bygeln tålde den behandlingen. Den blev rätt skev, men den satt kvar i bilen efteråt.
edit: Om ni vill så kan jag nog fixa en bild på hur man gör med kofoten i helgen, så inte nån tar sönder bilen i onödan
/Cooper85
Jag menade bygeln som sitter skruvad i tröskeln. Låset i luckan ska du inte göra så här med. Bygeln ska böjas utåt (jag skulle satsa på utåt) eller inåt, man får prova sig fram lite i taget tills luckan går att stänga.
Har testat själv och det funkade. Jag hade innan tagit loss bygeln och satt den i skruvstädet. Slog med slägga och det gjorde nog mer åverkan på skruvstädet än bygeln.
Jag har varit med om att bogsera en 1100 med linan fäst i bygeln. Bilen stod med fastnade bromsar och punka på alla 4. Jag kan ännu inte fatta hur bygeln tålde den behandlingen. Den blev rätt skev, men den satt kvar i bilen efteråt.
edit: Om ni vill så kan jag nog fixa en bild på hur man gör med kofoten i helgen, så inte nån tar sönder bilen i onödan
/Cooper85
- Swedeflyer
- Inlägg: 47
- Blev medlem: 11 november 2011 kl. 08:52
- Ort: Karlskrona
Re: Projekt MG 1300
Ha ha! Gärna bild! Vissa saker verkar dom varit duktiga på att bygga! "Nuclear proof"...
Jaguar XJ40 3,6 -89
MG 1300 MkII -70
Rover 820 -99
MG 1300 MkII -70
Rover 820 -99
Re: Projekt MG 1300
Fixar bild.
"Nuclear proof" var det. En del annat verkar knappt petsäkert. Innertaket t. ex. Samma 1100 som ovan farsans gamla vinterbil som han skramlade runt i under sent 90-tal, skrotad nu) hade egenheten att om om man vek ner solskydden så rasade framdelen av innertaket ner
/Cooper85
"Nuclear proof" var det. En del annat verkar knappt petsäkert. Innertaket t. ex. Samma 1100 som ovan farsans gamla vinterbil som han skramlade runt i under sent 90-tal, skrotad nu) hade egenheten att om om man vek ner solskydden så rasade framdelen av innertaket ner
/Cooper85
- Swedeflyer
- Inlägg: 47
- Blev medlem: 11 november 2011 kl. 08:52
- Ort: Karlskrona
Re: Projekt MG 1300
Ha ha!
Ska försöka låta bli solskydden då!
Väntar med spänning från paketet från Bodins bildelar. Hoppas de dyker upp i morgon!
Ska försöka låta bli solskydden då!
Väntar med spänning från paketet från Bodins bildelar. Hoppas de dyker upp i morgon!
Jaguar XJ40 3,6 -89
MG 1300 MkII -70
Rover 820 -99
MG 1300 MkII -70
Rover 820 -99
- Swedeflyer
- Inlägg: 47
- Blev medlem: 11 november 2011 kl. 08:52
- Ort: Karlskrona
Re: Projekt MG 1300
Sååå!
Nu fick jag paketet!
Spindelleden är ju ett riktigt plockepinn! Nån som har en schysst sprängskiss eller monteringsanvisning?
Nu ska det mekas i helgen!
/Christian
Nu fick jag paketet!
Spindelleden är ju ett riktigt plockepinn! Nån som har en schysst sprängskiss eller monteringsanvisning?
Nu ska det mekas i helgen!
/Christian
Jaguar XJ40 3,6 -89
MG 1300 MkII -70
Rover 820 -99
MG 1300 MkII -70
Rover 820 -99
Re: Projekt MG 1300
Christian,Swedeflyer skrev:Sååå!
Spindelleden är ju ett riktigt plockepinn! Nån som har en schysst sprängskiss eller monteringsanvisning?
Du sade du hade två verkstadshandböcker, om du tar den gamla och slår upp avsnitt K så ser du hur det går till att byta spindelleder och hur delarna skall monteras.
Men som jag skrev i en annan topic, troligen behöver de inte bytas utan ta bort ett shims på den spindelleden du fått anmärkning på och tryck i ordentligt med fett i alla fyra så går det nytt. Om det finns tydliga spår kratrar på lagerytan så skall den bytas då räcker det inte att justera. Men har man inte jobb så skaffar man sig
//Thomas
- Swedeflyer
- Inlägg: 47
- Blev medlem: 11 november 2011 kl. 08:52
- Ort: Karlskrona
Re: Projekt MG 1300
Jodå Thomas, visst har jag böckerna, och visst finns det fina bilder och annat mys i dem!
Jag ska lägga upp bilder i helgen!
Det som är så trevligt med denna bilen är att det är så gott om plats överallt! Verkligen trevlig att meka med!
Idag har jag fått fart på soppamätaren och tempmätaren igen. Det var en liten sladd som hoppat av...
Däremot funkar ingen mätarbelysning... Ej heller askkoppsbelysningen. Ska snoka vidare... Undrar om det inte kan vara en jordpunkt som strular...
Kollade över reservdelslådorna som följde med:
Komplett uppsättning av alla externa lampglas.
Extra interiörbelysnings kåpa.
Massa delar jag inte ens vet vad det är (än)
MG orginal mindre sportratt
Nytt grillemblem!!!
BMC märke (ni vet sånt man skruvar fast på grillens ribbor...)
Två drivaxlar, begade, status okänd.
Hastighetsmätare
Kromdelen på bakluckan
Tanklock med nyckel
Kylarlock
Två MG navkapslar
Två Austin navkapslar (nån som behöver och har två MG?)
Massa skruv och annat!
Såååååå... Natti natti!
/Christian
Jag ska lägga upp bilder i helgen!
Det som är så trevligt med denna bilen är att det är så gott om plats överallt! Verkligen trevlig att meka med!
Idag har jag fått fart på soppamätaren och tempmätaren igen. Det var en liten sladd som hoppat av...
Däremot funkar ingen mätarbelysning... Ej heller askkoppsbelysningen. Ska snoka vidare... Undrar om det inte kan vara en jordpunkt som strular...
Kollade över reservdelslådorna som följde med:
Komplett uppsättning av alla externa lampglas.
Extra interiörbelysnings kåpa.
Massa delar jag inte ens vet vad det är (än)
MG orginal mindre sportratt
Nytt grillemblem!!!
BMC märke (ni vet sånt man skruvar fast på grillens ribbor...)
Två drivaxlar, begade, status okänd.
Hastighetsmätare
Kromdelen på bakluckan
Tanklock med nyckel
Kylarlock
Två MG navkapslar
Två Austin navkapslar (nån som behöver och har två MG?)
Massa skruv och annat!
Såååååå... Natti natti!
/Christian
Jaguar XJ40 3,6 -89
MG 1300 MkII -70
Rover 820 -99
MG 1300 MkII -70
Rover 820 -99
Re: Projekt MG 1300
Om du har två nya/bra blinkersglas fram över så är jag spekulant, behöver egentligen bara ett men för att det inte skall bli färgskillnad så är det bättre med två.Swedeflyer skrev:Komplett uppsättning av alla externa lampglas.
//Thomas
Projekt MG 1300
Jag har nog ett par blinkersglas över om du är intresserad.
//mini7anne
//mini7anne
Re: Projekt MG 1300
Jag är helt klart intresserad, hur pass bleka är de?minijanne skrev:Jag har nog ett par blinkersglas över om du är intresserad.
//mini7anne
Kan du maila en bild på dem?
//Thomas