Sida 1 av 1

1275 motorn

Postat: 22 november 2011 kl. 14:28
av Swedeflyer
Hej!

Jag ska ta hem ny koppling till min MG och har stött på att det står "from -63 to -69" på alla satser. Det står även att det passar 1100-1300 motorerna. Skiljer det något på dessa motorer jämfört med min 1275:a från 1970?

Kan jag säkert ta hem ett sånt kopplingskit till min 70:a utan överraskningar? :)

MVH
/Christian

Re: 1275 motorn

Postat: 22 november 2011 kl. 17:06
av Crona
Om du väljer en koppling till 70:a och uppåt, ersätter inte dessa varandra??
Det ända jag kan minnas som skilde är kopplingsfjädern som var styvare till 1275, men standard fjädern är idag ersatt av 1275.

Sen tror jag mig ha sett två urtrampningslager också men i och med att du byter kopplingsfjädern så passar det nya lagret.

Glöm inte att även byta P-boxen till vevaxeln när du ändå har det av.

//Thomas

Re: 1275 motorn

Postat: 22 november 2011 kl. 22:14
av Swedeflyer
Efter ett som vanligt gicande samtal med "Crona" kände jag på kopplingens dragläge idag. Den svarar nästan bara högst upp. Detta innebär väl att den borde gå att justera till bättre?

/Christian

Re: 1275 motorn

Postat: 22 november 2011 kl. 22:29
av Crona
Swedeflyer skrev:Den svarar nästan bara högst upp. Detta innebär väl att den borde gå att justera till bättre?
Hoppas inte för mycket :wink:
Men hur var det med spelet mot stoppskruven??

//Thomas

Re: 1275 motorn

Postat: 22 november 2011 kl. 23:07
av Swedeflyer
Yeeeehaaaaa!!! :)

Jag gick ut i mörkret med ficklampa och verktyg... :meck: Efter några försök hittade jag rätt med stoppskruven! VILKEN SKILLNAD!!!

Nu beter den sig som en pigg pensionär, inte som en döende! :) he he
Visst är det nog liite olja på kopplingen... Men den beter sig som en bil nu!

Tack Crona för tipset! Nu funkar det! Den lille jäkeln hoppade upp i 145km/h utan att blinka! Då släppte jag... mouhahahaha :rivstart:

/Christian