Moment på motorn/ Delar till 1380

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
TommyHedstrom
Inlägg: 65
Blev medlem: 2 augusti 2010 kl. 15:55
Ort: Ullånger

Moment på motorn/ Delar till 1380

Inlägg av TommyHedstrom »

Hej jag har precis köpt en ny motor till min lilla koja och undrar om de är nån som har momenten till hur man ska dra åt allt i motorn som tex toppen, svänghjul, tråg å låda?

Samt är de nån som vet om man kan sätta på vilken kam som helst eller måste de vara en för just den motor volymen?

Och sista frågan vart hittar man delar till en 1380 om de är så att man måste ha speciella delar till dom?

Vh// Tommy Hedström
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Moment på motorn/ Delar till 1380

Inlägg av heemini »

Momenten för originalmotorer 850/998/1275 står i Haynesmanualen.
MiniSpares har väl delar även till borrade motorer?
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
TommyHedstrom
Inlägg: 65
Blev medlem: 2 augusti 2010 kl. 15:55
Ort: Ullånger

Re: Moment på motorn/ Delar till 1380

Inlägg av TommyHedstrom »

jag har inte hitta vart man kan köpa den boken, går den å beställa? de borde ju vara samma moment som original motorerna.

ska kika där om ja hittar nått tack:)
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Moment på motorn/ Delar till 1380

Inlägg av heemini »

Haynes kan du beställa från MiniSpares http://www.minispares.com/Search.aspx
Jana Motors kanske har också.
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
TommyHedstrom
Inlägg: 65
Blev medlem: 2 augusti 2010 kl. 15:55
Ort: Ullånger

Re: Moment på motorn/ Delar till 1380

Inlägg av TommyHedstrom »

jag hittar inga prylar till 1380 på den hemsidan, samt så funderar jag på om de går å använda samma el som jag har i nu eller om jag måste fixa nån annan dvs tänspole och kablar.
Användarens profilbild
hultarn
Inlägg: 221
Blev medlem: 9 augusti 2008 kl. 21:28
Ort: Öland!

Re: Moment på motorn/ Delar till 1380

Inlägg av hultarn »

TommyHedstrom skrev:Hej jag har precis köpt en ny motor till min lilla koja och undrar om de är nån som har momenten till hur man ska dra åt allt i motorn som tex toppen, svänghjul, tråg å låda?

Samt är de nån som vet om man kan sätta på vilken kam som helst eller måste de vara en för just den motor volymen?

Och sista frågan vart hittar man delar till en 1380 om de är så att man måste ha speciella delar till dom?

Vh// Tommy Hedström
Momenten du ska använda är samma som till 1275 GT(ej Cooper S). Finns kanske någon variant på Mini med A-motorn.

Nej, du behöver inte välja speciellt för 1380, det är bara att välja efter smak och tycke.
Generellt kan man säga att större volym är mer tolerant mot vassa kammar. Jag hade 286-kam i min 1380. Är väl på gränsen för vad som funkar bra till vardags. Men kul... hehe

Det är inga speciella delar till en 1380, förutom kolvarna. Det är ju genom att borra cylindrarna från 70,65 till 73,5 som man ökar en 1275 till 1380 cc.
Morris 850 -65
Mini 1000 -75

Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70

XJR -98
TommyHedstrom
Inlägg: 65
Blev medlem: 2 augusti 2010 kl. 15:55
Ort: Ullånger

Re: Moment på motorn/ Delar till 1380

Inlägg av TommyHedstrom »

hultarn skrev:
TommyHedstrom skrev:Hej jag har precis köpt en ny motor till min lilla koja och undrar om de är nån som har momenten till hur man ska dra åt allt i motorn som tex toppen, svänghjul, tråg å låda?

Samt är de nån som vet om man kan sätta på vilken kam som helst eller måste de vara en för just den motor volymen?

Och sista frågan vart hittar man delar till en 1380 om de är så att man måste ha speciella delar till dom?

Vh// Tommy Hedström
Momenten du ska använda är samma som till 1275 GT(ej Cooper S). Finns kanske någon variant på Mini med A-motorn.

Nej, du behöver inte välja speciellt för 1380, det är bara att välja efter smak och tycke.
Generellt kan man säga att större volym är mer tolerant mot vassa kammar. Jag hade 286-kam i min 1380. Är väl på gränsen för vad som funkar bra till vardags. Men kul... hehe

Det är inga speciella delar till en 1380, förutom kolvarna. Det är ju genom att borra cylindrarna från 70,65 till 73,5 som man ökar en 1275 till 1380 cc.
okey tack för svaret, men vad ger den kamen för attetyd på motorn då? och hur går den som?
Användarens profilbild
hultarn
Inlägg: 221
Blev medlem: 9 augusti 2008 kl. 21:28
Ort: Öland!

Re: Moment på motorn/ Delar till 1380

Inlägg av hultarn »

TommyHedstrom skrev:
hultarn skrev:Generellt kan man säga att större volym är mer tolerant mot vassa kammar. Jag hade 286-kam i min 1380. Är väl på gränsen för vad som funkar bra till vardags. Men kul... hehe
okey tack för svaret, men vad ger den kamen för attetyd på motorn då? och hur går den som?
Ja, en 286 ger orolig tomgång, är inte lämpad för segdragning, under 2000 varv är den ganska tam, men sedan blir den allt gladare med varvtalet!
Som bäst drar den över 4000 och sedan drar den rejält upp till 6500-7000. :rivstart:

Vill du ha en snällare motor som bättre passar i vardagen ska du hålla dig på 266 eller kanske 276 (finns varianter, men ungefär så)

Nu är detta ungefärliga varvtal, för det är mycket runtom som spelar in.
Vilken typ av förgasare och insug kommer du ha? SU eller Weber? Långt eller kort insug?
Vilken typ av portning och storlek på ventiler? Jag hade Rimflo-ventiler som bättrar på segdragningsförmågan.
Vilken typ av extraktorrör?

Men, som sagt: ungefär som ovan.
Morris 850 -65
Mini 1000 -75

Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70

XJR -98
Användarens profilbild
optus
Inlägg: 761
Blev medlem: 1 juli 2007 kl. 20:18
Ort: Västra Sönnarslöv
Kontakt:

Re: Moment på motorn/ Delar till 1380

Inlägg av optus »

MarGies Bookshop i Sthlm har massor av böcker. Länk: http://www.margie-bookshop.se/
Optus
BMC Princess 1100 Vanden Plas 1965
Användarens profilbild
Swedeflyer
Inlägg: 47
Blev medlem: 11 november 2011 kl. 08:52
Ort: Karlskrona

Re: Moment på motorn/ Delar till 1380

Inlägg av Swedeflyer »

AB Lafri har mycket böcker (vansinnigt mycket faktiskt...) inklusive Heynes manualer!

www.lafri.se

/Christian
Jaguar XJ40 3,6 -89
MG 1300 MkII -70
Rover 820 -99
Skriv svar