Vitt klegg

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Vitt klegg

Inlägg av MinMorris »

Jag förmodar att detta vita klegget som jag hittade i locket för att fylla på olja inte brukar vara normalt att hitta vid väldigt fuktiga väderförhållanden? Har aldrig kört bilen i såna här väderförhållanden förr. kunde även hitta lite längst upp på nivåstickan. :shock:
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Vitt klegg

Inlägg av Hylsan »

egentligen skulle jag inte svara eftersom jag inte vet säkert men det låter lite som du fått vatten i oljan...eller?
Har för mig att jag läst något om detta på det engelska forumet för ett tag sedan...
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: Vitt klegg

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Vitt klägg i ojan är till 90% vatten i oljan.
Riv av toppen och byt toppackningen, brukar vara där som vatten och olja kan blandas.

Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
JC T ONE
Inlägg: 44
Blev medlem: 11 januari 2010 kl. 09:34
Ort: Helsingör, Danmark

Re: Vitt klegg

Inlägg av JC T ONE »

hej,

riv INTE toppen av utan först gjör ett tryck pröv på kylsystemet.

¨Har du fått hälla vatten på kylsystemet ? iså fald är din topp pakning säkerligen dålig.

men 99% av tillfällen är det bara kondens, for att motorn inte blir genomvarm = for kall termostat,
eller for korta tura.

Har sett massor av bilar me sån "mayonäse" (så kaller vi det i DK) for att der ser ut så :wink:
Ingen av dom bilar hadde dålig topp pakning.


Mvh Jens Christian
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Vitt klegg

Inlägg av MinMorris »

Föredrar detta mot rivning av toppen :? . Oljan i sig såg fin ut. Kör enbart 15km-sträckor, såg inget för 1 månad sen vid senaste oljakontrollen.

Bilen ska snart ställas in så får väl ta en koll till då och provtrycka.
JC T ONE skrev:hej,

riv INTE toppen av utan först gjör ett tryck pröv på kylsystemet.

¨Har du fått hälla vatten på kylsystemet ? iså fald är din topp pakning säkerligen dålig.

men 99% av tillfällen är det bara kondens, for att motorn inte blir genomvarm = for kall termostat,
eller for korta tura.

Har sett massor av bilar me sån "mayonäse" (så kaller vi det i DK) for att der ser ut så :wink:
Ingen av dom bilar hadde dålig topp pakning.


Mvh Jens Christian
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Vitt klegg

Inlägg av Crona »

Som JC skriver, är oljan i sig fin så är det troligen bara kondens, man ser ofta detta i ventilkåpan och vevhusventilation på bilar som körs mestadels kortare sträckor.
Torka bort gojan ordentligt och kör en rejäl sväng.
Om du inte tappar vatten så är den tät i kylsystemet.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Skriv svar