Skev?

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Edimus
Inlägg: 213
Blev medlem: 11 februari 2011 kl. 18:44
Ort: Trollhättan

Skev?

Inlägg av Edimus »

Nu äntligen så har jag hittat till garaget.... Så igår hade jag garagedörren helt öppen och såg bilen bakifrån. Jag var typ 10 meter bakom den, och den såg skev ut. :!: :( Så jag fick en lite fundering, som säkert är ett normalt betende för kojan. Bilen är lägre höger bak(2cm lägre än vänster sida), och högst är den vänster fram!?
Bilen är sopren kaross, endast med fram o bakvagn och med hjulen monterade. Men ställer jag mej på trösklen bakom vänster framhjul så sjunker bilen ner och ser rätt ut. Är det uträknat att det är mest vikt vänster fram?(Motor,kylare och småfet förare :) ) och där av är bilen högst där när inget är monterat. :?:
Känner inte bilen så väl, den var nerskruvad när jag köpte den. Vet liksom inte vad den har varit med om.

Hade varit tråkigt om karossen är skev, men tur att jag upptäkt det innan jag lagt ner för mycket tid/pengar på den. Men hoppas på normalt koja betende.

//Ed
Less is more
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Skev?

Inlägg av minijanne »

Hydrolastsk fjädring kan ju orsaka lite intressanta optiska och verkliga fenomen, om det är det (hydrolastic) alltså. Annars kan det väl vara olika ålder på gummikonerna, trötta dämpare nånstans eller, i värsta fall, en sned kaross...:( Det finns ingen inbyggd kompensation för viktdistribution.
Edimus
Inlägg: 213
Blev medlem: 11 februari 2011 kl. 18:44
Ort: Trollhättan

Re: Skev?

Inlägg av Edimus »

Det är gummikoner på den. Finns det något enkelt sätt att mäta karossen i sitt garagen :?
Ta bort fram/bakram och palla upp höger o vänster sida likadant och sedan mäta runt om eller... :?:
Less is more
Användarens profilbild
_clubman_
Inlägg: 332
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 22:47
Ort: Pettbol

Re: Skev?

Inlägg av _clubman_ »

kolla hur djupt de e nötet i lilla kulleden på övre bärarm fram under fjädertrumpeten. sitter en liten plasthylsa som kulan ska nöta på... bak sitter likadana. 1-2 mm nötet på hylsan ger många mm på hjulen.
mini pickùp 850 67-
mini 1380 79-
mini clubman 1000 71-
mini clubman 1000 72-
Skriv svar